Puente valle del Condor"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Puente valle del Condor"

Inlägg av Lennart 12 »

Hade börjat så smått ett nytt bygge på en T-43, och så började jag läsa om gruvor och järnvägstransporter i Sydamerika. Chile har ju en stor produktion
av både järnmalm och koppar malm, plus en hel del andra mineraler. Fick en ide att göra om det vintriga dioramat med ångloket, till en miljö från Anderna, där de flesta av dessa malmtransporter går. Företaget Ferronor är ett av det dominerande företagen som sköter transporterna. Jag böörjade med att skrapa och slipa bort allt snöpulver, samt målade om det hela. Lyckades fördärva ytterligare en dammsugare, 3:e i ordningen, och nu är jag bannlyst från att använda den nya i modellsammanhang :)

Anderna har ju en helt annan karaktär , än bergen i Nord Amerika. Färg ,utseende m.m. ser helt annorlunda ut. Min fashination för bergs formationer föddes antagligen då jag var i British Colombia,( Crofton, Powell River, Vancouver ) och har även besökt Valparaiso, och Puente Arenas vid ett par tillfällen. Naturen är hisnande vacker.
Att göra det rättvisa i ett diorama är inte det enklaste men man gör så gott man kan.

Företaget Ferronor är dominerande då det gäller malmtransport för gruv föratgen i Chile. Deras lok är bl.a blå gula , och det rullande materialet tillverkas mestadels av Green Briere. Men man använder även en hel del surplus från Usa.
Jag har ju endast svenska och amerikanska malmvagnar, och inga passande för ett malmtåg från Chile. Så jag plockade ur fem st Betonit" vagnar fån en ny UP sats . Ramar och underrede är av metall,så vagnarna har bra tyngd. Kapade av ramen och kortade till rätt längd. Dolde skarven under ramen med en Pc balk, och byggde malmbaljor i Pc. Har kommit så pass långt nu, så det är dags att sprutmåla vagnarna. Skall måla om ett EMD GP 18 sedan i Ferronors färger, som dragare för vagnarna. Personligen så tycker jag det blir mer liv i det här, än det insnöade ångloks diot . Även om mycket blir svart av malmdammet :)

Har några andra byggen också, som skall färdigställas och byggas ut lite. Svenskt och amerikanskt . det tar lite extra tid då man har tunnelseende"
Lennart
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Andre B.
Namn: Andre

Re: Puente valle del Condor"

Inlägg av Andre B. »

Klämde lite på Revell's "Big Boy" i 1/87 idag och kom att tänka på dina byggen. Är ju egentligen "N-rallare" men blir ju sugen av vad du håller på med! *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Revells Big Boy" är en fin modell , även om den har några brister, som tex. det gjutna räckena och avsaknad av några andra detaljer. Men med en del arbete så går dt ju som sagt att fixa till. Plasten är hyfsat mjuk, så det går utmärkt att skära och slipa bort dem, och ersätta med bättre i mässing tråd.
det gäller samtliga räcken , även det på tendern. Jag använder mitt Märklin som referens, och så detaljbilder jag skrivit ut från nätet.

Modulbygge och dioramor som jag bygger är en kompromiss för att slippa göra om mitt hobbyrum. Visserligen tar det nog stor plats, men det är fortfarande överkomligt för min egen del. Jag hade egentligen tänkt bygga upp en ny anläggning, men eftersom jag inte är direkt road av att köra runt med prylarna, utan gillar själva byggandet, så har det fått bli lösningen för mig. Modellerna får stå still helt enkelt :)

Mitt intresse kretsar ju ändå kring det olika loken , samt deras tekniska utveckling och historik.
N skalan gör det ju möjligt att bygga stort, men ändock på liten yta jämfört med H0, så det är ju ingen dum lösning. Däremot så har det aldrig varit något alternativ för mig , eftersom jag samlat H0 i alla år.

Skulle för övrigt gärna vilja få tag på Revells Hudson " 1/87.

//Lennart
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det är något speciellt med amerikanska dieslar, jag har alltid tyckt de är tuffa! Sett med modellbyggarögon så är ofta moduler "bättre" än större MJ-anläggningar, modulerna känns ofta mer genomarbetade och närmare dioramor än vad folk mäktar med på en större anläggning där man ofta har mer fokus på körning. Jag läser lite brittiska MJ-tidningar via Readly-appen och där finns ibland riktiga guldkorn som tar det bästa från bägge världar.

Kom också att tänka på att det där med MJ är ju lite udda egentligen: i en helt statisk värld så har man rörliga tåg medan precis allt annat är helt fruset i ögonblicket :) !

Hälsningar

Magnus
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Håller helt med dig Magnus.
Jo modulbygge eller dioramor blir nog som du säger mer genomtänkta , och ofta bättre gjorde totalt. Du behöver ju inte ta hänsyn till eldragning m.m. heller, vilket gör att man kan lägga mer fokus på själva modellbygget. Visserligen finns undantag.
Dessutom så har jag den uppfattningen att vi som även bygger vanliga modeller , ställer lite högre krav på slutfinish. Men det är en högst peronlig uppfattning.

Det är kul att du poängterar det där med rörligt och statiskt/orörligt. Det börjar komma mer och mer små prylar med funktion av olika slag. Har man behovet av det skall man väl skaffa det, eller så kanske det bara känns kul att ( korvgubben lägger korven i byttan) Men för min egen del så räcker det bar att det står stilla som sagt. Jag håller även på med ett industri diorama lite då och då.

Jag har tidningarna British Railway modelling, och Model Rail roader som inspirations källor. Men däremellan så poppar det upp annat av intresse :)
//Lennart
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Fordon har ju i HO världen blivit närmast mer rörliga än tågen med blinkande lampor och allt. Men mycket handlar även om att fånga och åskådliggöra tiden i en modelljärnvägsanläggning.

Jag skulle gärna vilja bygga en anläggning med typ regnvåta gator i natten eller en tidig morgon när människor inte är synliga eller i rörelse direkt. Då behöver man inte mycket människor och det räcker långt med kor, hästar och rådjur som rör sig rätt mycket i stillhet... ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Galet snyggt Lennart! Det känns som om det finns en riska att tågen spårar ur, det är ju slut på räls! :-)
Kontrasten på Svenskt vs utländsk syns verkligen på dina 2 byggen.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo det är en viss" skillnad på naturen här upp efter malmbanan" och den i Nord och Sydamerika . Vi har säkert mer mygg om inte annat !
Spårat ur har det gjort för länge sedan, så det är bara att fortsätta på den linjen , tills slutet. Men jag börjar se ljuset i tunneln i alla fall :)
Tack så mycket Henrik //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Några nya bilder //Lennart
Bild
Bild
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »