Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - packning påbörjad s7

Inlägg av SvenYoung »

Tack Robin,

Jag tror jag har några sådana hemma, så det får bli en i vagnen :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

"Although the first bottled soda water in America was created in 1835, plastic bottles for soft drinks weren’t in use until 1970, and the first PET bottle was made three years later. By 1977, the PET bottles weighed 60 grams, but were soon reduced to 48 grams. The Coca-Cola Company began blending recycled plastic into its plastic beverage bottles in 1990. "

enligt denna web-sida:
http://1800recycling.com/2011/03/histor ... s-recycle/

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Ok, inga drycks/PET-flaskor skall in i min vagn, men vattendunkar i plast skall gå :-)
"Svenne-Kongo"

Robin Nilsson

Det kanske fanns vatten i glasflaskor ?? Perrier sålde vatten i USA före 1970 ...
/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Skall se vad jag kan hitta i skala 1/35 :-)
"Svenne-Kongo"

Robin Nilsson

Om du hittar en genomskinlig flaskformad sak så kan ingen människa avgöra om det är PET eller glas eller om det är rätt form och storlek.
Det finns flaskor från nån tillbehörsleverantör tror jag, annars fanns det ju flaskor i några olika M113-lådor (vet inte om de fanns kvar i den M113 jag köpte av dig ;-) )
/ Robin
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Helr ovetenskapligt så misstänker jag att "flaskvattenindustrin" inte var igång vid denna tiden. Rent spontant så tror jag att man kokte vatten och hällde på plastdunkar, termosar samt i sina fältflaskor. Finns här ingen gammal FN veteran som tjänstgjort i Kongo/Cypern eller Sinai som kan berätta hur man gjorde? Kanske känner någon en verteran? Jag tycker frågan är väldigt intresant faktiskt, har aldrig funderat på den tidigare.

Öken-Erik

CU@C4
Robin Nilsson

Hej Erik,
Koll på vattenhanteringen borde ju vara A & O för Öken-krig ;-)
Flaskvatten fanns på 60-talet men den stora "explosionen" kom sent 70-tal eller 80-tal. Vatten på flaska i Europa respektive Kongo under 60-talet var nog två skilda världar och FN-trupperna kanske inte fraktade flaskvatten till Kongo när det går att filtrera och koka lokalt vatten och sen fylla på flaska. Dunkar och fältflaskor låter mer rimligt som du säger ...
Fast det vore ju kul med några "civila" färgklickar inne i vagnen ... ;-)

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Kan hålla med om att detta är en intressant diskussion.

För mitt projekt kommer jag nog att undvika flaskor, och köra med ett par plastdunkar istället.

Sedan får jag inse att när locket/taket sätts på vagnen, så kommer inte mycket att synas, så jag har det i baktanke också.

Här finns det förövrigt en del skojiga civila 60-70 tals lådor:

http://www.mecmodels.com/E_frame.html?h ... _home.html

(Klicka på "boxes" i vänsterspalten)

Vissa fungerar säkert till Kongo projekt (jag har köpt ett par ark), och de fungerar definitivt perfekt till Vietnam-temat på 08-Open nästa år (ser verkligen fram emot att börja på något Vietnam-relaterat, men först denna Kongo-vagn) :-)
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Äh.. varför så kritiska.. släng in lite PET-flaskor.. sätt några på antennerna också, det gör ju alla andra. Sen kan du få en resin-laptop av mig som du kan sätta "på laddning" inne i vagnen.. :-P

Hjälmarna som försvaret använde i Kongo var vad jag förstår den amerikanska M1. Den består ju av ett ytterpotta i stål, samt en liner i glasfiber på vilken inredningen är monterad. Stålpottan har det grova hakband som man spänner fast hjälmen med, men innerpottan har också ett klenare hakband i läder (iaf är det läder på mitt ex) när man använder bara innerhjälmen (som väger ungefär ingenting relativt resten). När man har hela hjälmen ihopmonterad verkar det ganska vanligt att man fäster upp hakbandet från innerhjälmen över framkanten på ytterhjälmen.

Typ så:
Bild

Tänkte att om du ville spiffa till hjälmen lite så kunde det vara en detalj att addera. En annan seriös detalj att addera skulle kunna vara en kamera, typ Leica eller liknande. Det verkar vara mer regel än undantag när soldater är utomlands så köper de dyra, skatte och tullbefriade gadgets från PX, och under Kongo-tiden var ju dyra systemkameror förmodligen det som gällde, i brist på surfplattor, Playstations och laptops. Systemkameror är vad jag förstår fortfarande populära, och knivar...

Det blir ju hur snyggt som helst det där..
Skriv svar