Tarangus Tunnan - äntligen klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Tarangus Tunnan - nu kör vi!

Inlägg av Björn B »

I helskärmsvisning på en stor skärm verkar dom andra två ha svart rand på nosringarna.
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Anders_Isaksson skrev:Ännu en sak som fick mig att välja Gul J var den röda nosen; jag kunde inte bestämma mig för hur jag skulle maska den främre gränsen (d v s mot luftintaget).
Hur gjorde du, lät du det röda fortsätta en bit in? Har inte hittat några bra bilder som visar detta område.
Nej, det var inte lätt. Jag valde att låta det röda gå precis över kanten. Tyckte mig kunna skymta det på en bild, dessutom var det lättare att maskera. :-)
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Mycket intressant! Hade ingen aning om den svarta utlinjeringen på nosbandet (mer än att den fanns på ONU-märkta J 29B). Jag gjorde märkningen till gul J - F8 på beställning och hade/fick inga bilder att tillgå. Jag visste däremot att 800 mm höjd på bokstäverna var standard på F8 (även vanligt på F4 och F9), många andra flottiljer använde 600 mm höjd. På mina egna dekaler (som kommer inom kort) finns nosbanden med, både för Matchbox, Tarangus och Heller (de två sistnämde är geometriskt sett väldigt lika). Tur att jag inte valt någon från 3/F8. Ganska skralt med bilder på Tunnan från F8 över huvud taget.

Till en början verkar hela nosringen vara målad, men man flyttade bandet längre bak efter ett tag, förmodligen för att färgen slets rätt hårt runt framkanten (väder å vind samt FOD-skydd?). Min bedöming är att centrum på bandets senare placering är mitt över skarven luftintag/framkropp. Bandet är i de flesta fall 250 mm brett, 1/F9 och få några andra undantag finns dock.

/Robert
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar

Gudskelov för modellutställningar! Annars skulle man väl aldrig ta sig i kragen och göra klart det påbörjade istället för att bara börja på nya projekt. Så två dagar innan C4-Open blev detta "snabbygge" från i somras äntligen klart.

Bild

Mycket är ju redan skrivet om denna. Men jag kan bara säga att jag är grymt positiv! Detaljering och passform är hur bra som helst. Och dekalerna måste vara bland det bästa som kommer med i en låda idag. Suveränt!

Bild

Det enda som egentligen saknas är skyddsplåten bakom stolen. Och ska man vara en gnutta gnällig, kan jag tycka att resinstolen nog kunde varit lite mer detaljerad. Men det är verkligen en anteckning i marginalen i ett i övrigt i stort sett plumpfritt protokoll.

Bild

Bild

Mitt val föll till sist på F 13-kärran, med lätt väderbitna (surprise! :)) övningsmärkningar.

Bild

När Tarangus Lansen kom, var glädjen över en Lansen i 1/48 så stor att den överskuggade de brister (dock förhållandevis små) som modellen ändå hade. Men när det gäller den här Tunnan har Tarangus verkligen gjort sin läxa. Detta är en riktigt bra modell! Och om någon tvekar inför priset, är enbart dekalerna värda minst hälften om de hade köpts separat. Och med tanke på vilken klass de har, är det helt onödigt med eftermarknadsdekaler. Vilket innebär att priset för en någotsånär ambitiös byggare inte blir så värst blodigt ändå. Hatten av för Max, Fredrik & Co!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 jan 2014, 20:08, redigerad totalt 3 gång.
Janne.S

Re: Tarangus Tunnan - äntligen klar!

Inlägg av Janne.S »

Den blev ju bara så läcker!
Strålande arbete :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mycket fint slutresultat. Kul att du hittat ett intressant målningsalternativ.
Stellan Schroeder Englund
Anders_Isaksson

Inlägg av Anders_Isaksson »

Den blev fin, Björn!
Såg ju denna på C4, jag kollade särskilt in skarven i kanalen på luftinsuget och kunde konstatera att du hade gjort ett bättre jobb än undertecknad där. :)
Och lådans dekaler är som sagt suveräna!
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Snyggt jobbat Björn! Som alltid är det kul att se svenskt på forumet, speciellt när det är så fint som du gör det! Hatten av och tummen upp!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Björn Fransson
Kontakt:

Tack alla! Och Anders: Kul att se din 29:a i verkligheten också. Lika snygg som på bild. Skarven i luftintaget var lite knepig, men å andra sidan inte särskilt framträdande... :-)
Skriv svar