98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck) [Färdig!]

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: 98 USSR recycling (Sovremmeniy Destroyer wreck) [Färdig!

Inlägg av Daniel_A »

Hur snyggt som helst. Det ser verkligen frostigt ut. Man vill ju bara gå fram och slicka på metallen :roll: . Helhetsintrycket och skalan imponerar.

/Daniel
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Hin Håle va snyggt!

som vanligt fryser jag mer när jag ser dina bilder än när jag väntar på bussen!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Tjusigt !
/ Robin
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Huvaligen. Jag fryser bara jag ser henne.
Uffe
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Mäktigt!
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Helt suveränt genomfört Jonas!
Gillas skarpt!
molgam
Namn: Jonas D

Inlägg av molgam »

Hej,

tack för alla positiva kommentarer. Ett riktigt kul bygge. Den officella storyn kring dioramat har ni här nedan. Läser ni alla kommentarer i denna tråd så ser ni själva vad ni bidragit med :-) :

“Russian recycling”, Murmansk 1991
Historical background:
The once mighty Soviet “Northern fleet” was in very bad shape a few years after the collapse of the Soviet Union. This diorama shows a destroyer of the Sovremenny class lying at the bottom in a Murmansk harbor. To the people of West that saw these rusting ships at Murmansk on TV it was not widely known that most of them sank due to “Russian style” recycling. Especially the bottom valves made of brass in most Russian ships where extremely valuable. They were frequently stolen from abandoned ships inevitably sending the ship to the bottom.

Inspiration:
Numerous photographs of rusting ships. Memory of watching russian subs rusting away on tv.

The build:
The wreck is based on the Bronco Sovremenny class Destroyer in 1/200 scale. Figures are from Preiser and the crane is from Kibri (1/220 or Z-scale). The trucks are war gaming pieces from GHQ. Most details including radar/antennas. Telephone poles and the warehouse are scratch built. The industrial railway tracks are T-gauge railway tracks in 1/440 scale.

The base is built in plasticard and extruded polystyrene. Snow is from Noch. Icicles are made with fishing wire and Woodland Scenics Water effects.

Warning: However tempting it may be don´t try if your tongue gets stuck on the frozen metal. (You won´t get stuck but you will ruin my model. )
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ja, precis som alla andra så tycker jag också att du har gjort ett imponerande jobb! Fantastiskt.

/M
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Fantastiskt. Kul idé, suveränt genomförande. Det enda jag kan tillföra förutom superlativ är att jag undrar om brandsläckare och frälsarkransar hade fått sitta kvar. Jag menar, allt som inte är fastskruvat och fastsvetsat stals nog direkt, och det andra stals nog när rätt verktyg hade tagits med.

:-)

/E
Knajd

Inlägg av Knajd »

Väldigt fint!

Det slog mig att vissa av gubbarna inte har vinterhandskar...
Skriv svar