Här har det gått lite trögt. En espressomaskin brukar ju pigga upp, men inte i detta fall. Här är iaf en bild på nosen under konstruktion.
Det fina i kråksången är att uppehållet beror på att jag byggt
två tunnor till. Jag har länge lovat barnen att jag ska måla varsitt flygplan till dom lite roligare och i deras favoritfärger. Så varför inte göra detta med tunnor, så blir det ett par bidrag till. Hellertunnor verkar ju inte finnas på marknaden längre men Revelltunnor finns ju att gödsla med fortfarande. Jag bestämde mig för att göra det snabbt och OOB. Bortsett från bälten i vinflaskefolie och ett par metalltrådar som ersättning för trasiga stag till hjulbrunnsluckorna så blev det så också. Inte ens justering av de långa hjulbrunnarna gjorde jag.
Här följer även bakgrundshistorien till dessa kärror för den som orkar:
Sedan barnsben har jag hört rykten i min hemtrakt om att ett par J29F initialt målades upp i spektakulära färgscheman. Det ska varit under en julfest på Saab som en högre tjänsteman, lätt överförfriskad, ska ha kritiserat de förslag på ett målningsschema som skulle användas vid uppvisningar under sommaren därpå. "Mina små döttrar skulle kunna komma på bättre idéer än våra designers" ska han ha yttrat med julsnapsen i högsta hugg.
Morgonen efter vaknade han, med en påtaglig huvudvärk, av ett telefonsamtal från sin chef. Han uppmanades att lämna in ritningarna på den nya designen i slutet på veckan, annars fanns där ett jobb som pitotpolerare ledigt.
Efter den kanske mest omfattande muthärvan i företagets historia, övertalades de bägge döttrarna att måla i den målarbok som pappa hade tagit med hem från jobbet. Även om de hellre målade hästar än flygplan, fick den nervöse fadern till sist med sig några alster att utgå från.
Detta ska sedan ha resulterat i att två kärror målades upp och med lite hjälp av killarna på målningsverkstan blev resultatet riktigt bra.
Problem ska sedan ha uppstått när bägge piloterna som skulle genomföra uppvisningen vägrade att flyga i den ena kärran som var "uppenbart fjollig" enligt de båda. Den andra ska ha varit blå och ganska häftig, men det gjorde det bara ännu svårare för dem att komma överens. Det hela påstås ha utmynnat i ett våldsamt handgemäng, där den ene piloten ådrog sig skador som hindrade flygning i över en månad. Den andre fick mottaga en spark som enbart medgav enklare flygning och då med en modifierad dyna att sitta på. Hela historien ska ha slutat med att planen ställdes undan och avlutades senare.
Den ena individen ska ha varit 29441 som poserar tillsammans med en Lansen vid Linköpings södra avfart på E4. Det finns de som påstår att man vid fullmåne kunde se märkliga ränder utmed flygplanskroppen som etsats fast i metallen. Detta ska vara anledningen till att man sedan monterade en magentafärgad belysning för att undvika ett avslöjande. En affär som innehåller både mutor, resursslöseri, våld och ett mycket tveksamt genusresonemang, vill man från Saabs sida givetvis hålla dolt för allmänheten.