Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
En värdig medlem i baklastarsamlingen! Det är först sedan du började posta dina byggen jag tänkt på hur jäkla många varianter det fanns av dessa på olika grundtraktorer. Ingenjörerna hos Lundbergs lär ha haft att göra!
Här är en trevlig video om en H10 från 1958, kan rekommenderas om man behöver lite paus i modellbygget såhär på fredageftermiddagen: https://youtu.be/s92NEfgJxZ4?si=BpNeobq8WIFF8tyW Har fått för mig att dessa inte dragit iväg i pris på samma sätt som traktorer där det utvecklats en enorm samlar- och entusiastmarknad de senaste tio åren. Så om man behöver en hobby till (som man dessutom kan röja snö med) så är det inte överdrivet kostsamt .
Jo du Magnus , det fanns massor av innovationer och koncept på lastare. KBK i Skellefteå var också tidiga, hade försäljning här i Luleå Mammut lataren var deras största , klumpig och stor. Tiltcylindrarna satt längst fram under lyftarmarna, ett mycket udda koncept. Och så byggdes Nordson" baklastare här. Det byggdes på Luleå varv, och var i grunden en Fordson traktor. Endast 6 ex tillverkades. Men som sagt så blev H 10:an vad man kan kalla urmodern för det som skulle komma. Vanliga jordbrukstraktorer har gått upp i pris, och är många som samlar idag precis som du skriver. Lastarna har nog skrotats i större omfattning, och därav minskat antalet överlevare. Men av det tidiga BM och Volvo maskinerna finns många ännu som rullar. Jag hade själv en LM 840 under det år jag körde eget, och trots att det slukar diesel, så ser man en och annan fortfarande ute på gårdarna. 640/42 är ju mycket vanligare, och bränslesnålare. Inom anläggnings sidan är det knappast lönsamma längre.
Tack för länk , har kikat på flera sådana där trevliga filsnuttar
Andre, lingrävarna hade sin charm. Har byggt några Landsverk i modell för många år sedan. Och även de har blivit samlar objekt , för dem som har gott om utrymme
Tack för det. Helt riktigt Urban , sträck på dig. Den ser renare ut i bild, men jag vill inte göra den för skitig heller, för jag gillar inte det, kan lätt bli överdrivet. Och det flesta maskinägare är rädda om sin maskin, den är en källa till inkomst. Ruinromantik i all ära, men det är en annan historik
//Lennart
Ibland ser man en lingrävare stå ensam och övergiven vid någon mosse. Anar att de ofta är allt för ihoprostade för att kunna flyttas. Annars hade det varit en rolig maskin att rädda.
Har suttit några timmar framför ratten i baklastare. Idag är jag mest förundrad över att jag överlevt och inte blivit ihjälklämd när jag pressat "ensilagelimpor". Att man aldrig välte när man som "ung" körde upp med baklastare på de där gräshögarna förstår jag inte idag.
Vi höll nog våra maskiner på gården rätt rena ändå. Ville ju inte få jord och stenar i djurfodret...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jo jag känner till ett par gamla lingrävare i grannskapet som står och rostar upp tyvärr
Det tidiga maskinerna hade ju mycket smala hytter. 640/42 fick ju senare den något bredare hytten, men inte var det någon direkt skilllnad.
Det flesta jag känner i entreprenad svängen, tvättar och smörjer på helgerna. Naturligtvis så slits maskinerna och det äldre slets ofttast i bussningar och lyft lederna. Det går inte att jämföra överhuvudtaget med det som används idag. Men det är lite knepigt det där, när någon gjort en entreprenad modell, och i mitt tycke övervädrat modellen.För det är sällan någon sådan maskin går i anläggnings arbete. Undantag finnes naturligtvis, oftast ute på någon lantgård. Men smaken är delad som sagt