BM LM 222 färdig

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: BM LM 222

Inlägg av Lennart 12 »

Så får det bli. Gör den helt statisk , så slipper jag krångla med rörliga leder. Bara tuberna kvar så åker den in i sprutboxen :)
//Lennart
Bilagor
05.jpg
05.jpg (91.04 KiB) Visad 1594 gånger
06.jpg
06.jpg (80.3 KiB) Visad 1594 gånger
Lennart 12

Re: BM LM 222 färdig

Inlägg av Lennart 12 »

Så var den klar . modellen av BM/LM 222. Fick endast en subtil vädring.
//Lennart
Bilagor
05.jpg
05.jpg (1.48 MiB) Visad 1420 gånger
04.jpg
04.jpg (2.15 MiB) Visad 1420 gånger
03.jpg
03.jpg (1.71 MiB) Visad 1420 gånger
02.jpg
02.jpg (1.85 MiB) Visad 1420 gånger
01.jpg
01.jpg (2.1 MiB) Visad 1420 gånger
06.jpg
06.jpg (1.94 MiB) Visad 1420 gånger
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

En värdig medlem i baklastarsamlingen! Det är först sedan du började posta dina byggen jag tänkt på hur jäkla många varianter det fanns av dessa på olika grundtraktorer. Ingenjörerna hos Lundbergs lär ha haft att göra!

Här är en trevlig video om en H10 från 1958, kan rekommenderas om man behöver lite paus i modellbygget såhär på fredageftermiddagen: https://youtu.be/s92NEfgJxZ4?si=BpNeobq8WIFF8tyW Har fått för mig att dessa inte dragit iväg i pris på samma sätt som traktorer där det utvecklats en enorm samlar- och entusiastmarknad de senaste tio åren. Så om man behöver en hobby till (som man dessutom kan röja snö med) så är det inte överdrivet kostsamt :) .

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Lingrävare tycker jag annars är en hobby som borde kunna få mer uppmärksamhet... ;)

Screenshot_20250221_154438_Google.jpg
Screenshot_20250221_154438_Google.jpg (207.44 KiB) Visad 1362 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Visst får man känna sig lite stolt över vad som har åstadkommits här i stan?

Snyggt som vanligt Lennart! Men jag har då aldrig under mina år sett en så där ren baklastare...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo du Magnus , det fanns massor av innovationer och koncept på lastare. KBK i Skellefteå var också tidiga, hade försäljning här i Luleå Mammut lataren var deras största , klumpig och stor. Tiltcylindrarna satt längst fram under lyftarmarna, ett mycket udda koncept. Och så byggdes Nordson" baklastare här. Det byggdes på Luleå varv, och var i grunden en Fordson traktor. Endast 6 ex tillverkades. Men som sagt så blev H 10:an vad man kan kalla urmodern för det som skulle komma. Vanliga jordbrukstraktorer har gått upp i pris, och är många som samlar idag precis som du skriver. Lastarna har nog skrotats i större omfattning, och därav minskat antalet överlevare. Men av det tidiga BM och Volvo maskinerna finns många ännu som rullar. Jag hade själv en LM 840 under det år jag körde eget, och trots att det slukar diesel, så ser man en och annan fortfarande ute på gårdarna. 640/42 är ju mycket vanligare, och bränslesnålare. Inom anläggnings sidan är det knappast lönsamma längre.
Tack för länk , har kikat på flera sådana där trevliga filsnuttar :)

Andre, lingrävarna hade sin charm. Har byggt några Landsverk i modell för många år sedan. Och även de har blivit samlar objekt , för dem som har gott om utrymme :)

Tack för titten//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack för det. Helt riktigt Urban , sträck på dig. Den ser renare ut i bild, men jag vill inte göra den för skitig heller, för jag gillar inte det, kan lätt bli överdrivet. Och det flesta maskinägare är rädda om sin maskin, den är en källa till inkomst. Ruinromantik i all ära, men det är en annan historik :D
//Lennart
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Ibland ser man en lingrävare stå ensam och övergiven vid någon mosse. Anar att de ofta är allt för ihoprostade för att kunna flyttas. Annars hade det varit en rolig maskin att rädda.

Har suttit några timmar framför ratten i baklastare. Idag är jag mest förundrad över att jag överlevt och inte blivit ihjälklämd när jag pressat "ensilagelimpor". Att man aldrig välte när man som "ung" körde upp med baklastare på de där gräshögarna förstår jag inte idag.

Vi höll nog våra maskiner på gården rätt rena ändå. Ville ju inte få jord och stenar i djurfodret...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo jag känner till ett par gamla lingrävare i grannskapet som står och rostar upp tyvärr :)

Det tidiga maskinerna hade ju mycket smala hytter. 640/42 fick ju senare den något bredare hytten, men inte var det någon direkt skilllnad.
Det flesta jag känner i entreprenad svängen, tvättar och smörjer på helgerna. Naturligtvis så slits maskinerna och det äldre slets ofttast i bussningar och lyft lederna. Det går inte att jämföra överhuvudtaget med det som används idag. Men det är lite knepigt det där, när någon gjort en entreprenad modell, och i mitt tycke övervädrat modellen.För det är sällan någon sådan maskin går i anläggnings arbete. Undantag finnes naturligtvis, oftast ute på någon lantgård. Men smaken är delad som sagt

//Lennart
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Lennart, fint bygge. Som jag skrivit förut blir jag alltid lika imponerad
av att man lyckas få ihop en modell av eget skurna plasticard bitar.

Anders E
Skriv svar