
J29 "Spirit of Sweden"
Re: J29 "Spirit of Sweden"
ÜberCool!!!
Har själv haft funderingar på att göra något liknande.

Vir prudens non contra ventum mingit. Visa män urinerar inte i motvind.
Re: J29 "Spirit of Sweden"
Tummen upp. Jag hoppades på något billiknande från dig.
Re: J29 "Spirit of Sweden"
Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
Stellan Schroeder Englund
Re: J29 "Spirit of Sweden"
LSR, woohoo 

Re: J29 "Spirit of Sweden"
Äntligen en lösning på Tunnans tveksamma landningsegenskaper! Vi KÖR till fienden istället! Det är ju BRILJANT!!!
_________________________
Fredrik Zetterberg
Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Fredrik Zetterberg
Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
-
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
- Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
- Ort: Stockholm
Re: J29 "Spirit of Sweden"
Nej, Stellan, den här tillhörde F4 och körde på Storsjön. så här ligger det till:Stellan skrev:Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.
Mikael
Re: J29 "Spirit of Sweden"
He, ja den där idén var udda! Följer med intresse på att se resten!
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: J29 "Spirit of Sweden"
Så sagolik historia att den nästan är trovärdig!Mikael dBW skrev: 1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.
Mikael

Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Re: J29 "Spirit of Sweden"
Nu slår nostalgin till och Arnold Sundqvists eskapader på 70-talet poppar upp i minnet. Dom reporna var häftiga fast Majorens måste varit än värre.Mikael dBW skrev:Nej, Stellan, den här tillhörde F4 och körde på Storsjön. så här ligger det till:Stellan skrev:Aha, ett höghastighetsåk! Kördes väl på Vättern när hon frös till vintern 1956?
1963 satte Craig Breedlove nytt hastighetsrekord med 655 km/h. Han var den förste som satte rekord med jetmotor, en J47. Detta inspirerade major C Bredlöv vid F4 på Frösön att försöka sätta Sverige på kartan. Utrangerade Tunnor fanns det gott om så det blev utgångsmaterialet. Någon saltöken fanns inte i närheten men is på Storsjön var det gott om. Därför behövdes inga avancerade höghastighetsdäck utan ett par skridskoslipade stålhjul räckte bra. Tyvärr gick det åt skogen på första repan och Tunnan gick genom isen. Tack och lov hade den gode majoren kvar katapultstolen och kunde skjuta ut sig i tid. Eftersom det räknades som ett civilt projekt så tillsattes aldrig någon haverikommission. Den allmänna uppfattningen var dock att det måste vara Storsjöodjuret som bar skulden.
Mikael
Majorens anda verkar för övrigt leva vidare:
http://youtu.be/D4oUF6MEnoU
http://youtu.be/zNRt0PehiYQ
/Anders