EDIT: Inlägget kompletterat med ett par bilder.
Generellt när det gäller svenska vapen till flygplan kan man kategorisera det såhär:
Grön - Blind ammunition, ingen skarp verkansdel, ingen drivladdning, ingen målsökare. Används normalt för att öva hängning/nedtagning (typ klargöring), samt flygning med last på flygplan som inte kan simulera detta datormässigt. Vissa modernare flygplan kan t.ex. simulera andra flygegenskaper i datorn vid inknappad last, även om den inte hänger fysiskt på flygplanet.
Blå - Övningsammunition, skarp målsökare med ingen verkansdel eller drivladdning. Inte så vanlig i Sverige, här kallar vi det simulerrobot istället och sätter grön märkning på.
Gul - Skarp ammunition, skarp målsökare, verkansdel och drivladdning.
Brun - Barlastad ammunition. Skarp målsökare (i förekommande fall), skarp drivladdning, men ingen verkansdel, bara en död klump. Vanligt förekommande för exempelvis akan- och granatgevärsammunition.
Förr i tiden målades hela robotar och granater gröna om det var blinda saker, som Markus raketkapsel. Nu för tiden målar man de grå, precis som de skarpa grejerna, fast med grönt band runt istället. Observera att detta gäller i Sverige. Hos NATO är det standard (såvitt jag vet, rätta mig gärna om jag har fel) att verkansdelen på en skarp robot/bomb/motsv. har gult band, medan drivladdningen har brunt band. Eftersom vi anpassar oss mer och mer mot NATO-standard (då det är dem vi i regel jobbar ihop med utomlands), har jag för mig att även vi börjat måla och märka våra saker enligt detta.
Svart på granater och dylikt brukar betyda pansarbrytande, så en gissning är att den gröna raketen är en sprängraket och den svarta pansarbrytande verkansdel (typ med riktad sprängverkan (RSV) eller liknande).
Ska se om jag kan hitta lite bra bilder som illustrerar detta.