Kompressor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
jon.dan.jd
Namn: Jonas Danielsson

Kompressor

Inlägg av jon.dan.jd »

Jag går i "köpa-ny-kompressor-tankar" och märker att jag inte är så hemma på ämnet. Det jag funderar över mest är om val av kompressor påverkar torktiden på färgen, mer konkret, hur färgen torkar på nålspetsen. Eller är det endast ljudvolym och ett jämt flöde som spelar in ? Jag har en teori om att ju hårdare kompressorn får jobba, ju varmare blir luften och ju snabbare torkar sprutan igen. Vet inte om den stämmer eller ej. Vad har ni för erfarenheter ? Tacksam för svar.

Väl mött
//Jonas.
Stellan
Kontakt:

Re: Kompressor

Inlägg av Stellan »

Hej Jonas, välkomen till forumet!

Att luften skulle bli så uppvärmd att det skulle påverka torktiden var en ny teori som jag aldrig hört förut. Om det skulle ligga något i det vet jag inte. Men som Kent-Erik säger så är det framför allt spädning och färgtyp som avgör torktid. En kompressor som är tystlåten är att föredra. Lägger man på några kronor så får man en som laddar trycktanken och stänger av själva kompressorn när valt tryck uppnåtts. Då arbetar bara kompressorn när man kommit ned i tryck. Eftersom kompressorer inte är något man köper varje löningsdag så blir det inte så rackarns mycket pengar i slutändan eftersom de håller åtskilliga år.

Lycka till med sprutmålandet och visa gärna upp dina alster här på In the works.

Den 6-7 april håller vi stor plastkalas här i Stockholm för då går IPMS Stockholms stora tävling/utställning/marknad. Kom! http://www.ipmsstockholm.se/home/modellexpo-08-open/
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Torkad färg på nålspetsen beror nog mest på färgtyp och spädning, hur mycket den späds och vad man späder med. Om du späder med något som dunstar väldigt fort så blir risken för färgklägg på nålen större.
I andra hand så kan kletig nålspets bero på själva sprutan, hur luftflödet runt nålspetsen fungerar ....

Att det skulle bero på tryckluftens temperatur tror jag är osannolikt (om det nu inte blir så extremt att sprutan inte går att hålla i längre). Luften värms lite när den komprimeras och sen kanske den värms lite extra om kompressorn "gått varm", sen svalnar den lite i slangen och i sprutan.

Jag är nästan 100% säker på att du inte behöver bekymra dig om "het luft". Det du ska fundera på är oljudet, om du köper en bullrig med tank som du kan köra i garaget och sen dra slang in till ditt arbetsbord eller rulla in hela kompressorn (avstängd med full tank) så kan du måla utan kompressorbuller fastän du köpt en billigare kompressor. En liten billig bullrig utan tank får inte köras längre stunder utan att få svalna emellanåt, annars går den snart sönder. Om du inte kan hantera bullret (och det låter MYCKET) så är det definitivt värt pengarna att köpa en tyst kompressor med trycktank, då låter det som ett kylskåp ungefär. Kolla priserna på bullrig med en trycktank på 4-6 liter och jämför med en tyst och fundera sen på om du kan bli av med bullret eller om det är värt de extra pengarna att ha en tyst kompressor.
Du ska även se till att kompressorn har en justering för trycket på luften till sprutan och att det finns ett vatten/oljefilter, kostar några hundringar och lite rörmokeri att köpa separat ...
mvh / Robin
(som har pyspunka på kompressortanken och ska byta till gamla brandsläckare)
jon.dan.jd

Inlägg av jon.dan.jd »

Tackar för era svar för välkomnandet till forumet. Faktum är att jag "stalkat" här en ganska lång stund utan att aktivt bidragit i diskussionerna, och det är inte förrän nu jag har tagit upp dessa sysslor på riktigt sen jag var runt 15.

Åter till ämnet. Färgerna jag har målat med är vallejo game och tamiyas akryl. Spädda med tamiyas thinner. Kompressorn jag har idag är en liknande sån här
" http://www.pumahobby.se/verktyg/kompres ... rt_100.gif ".
Och trycket kan jag ställa genom en ventil längst ut på slangen precis innan sprutan. Och själva sprutan är en Evolution Infinity från Harder&Steenbeck. Anledning till att jag undrar är att plastkoppen som omsluter fuktavskiljaren är sprucken vilket medför att kompressorn går för fullt från det att jag börjar måla tills det att ja är klar. Och om jag inte skulle kunna ersätta den med en likadan och måste se mig om efter en ny kompressor vill veta om en för 6000:- är bättre än en för 1500:- rent prestationsmässigt, eller om det bara är det praktiska som skiljer. Kan det vara så att lösningen på mitt problem är att blanda in en droppe fördröjare eller två ?

Väl mött
//Jonas
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Hmm, stänger kompressorn av om koppen inte är sprucken menar du, för att ladda nytt när trycket sjunkit en aning? Svårt att säga vilket som är bättre rent prestationsmässigt endast ifrån priset men allt handlar om hur mycket man är villig att betala gentemot vissa funktioner som fuktavskiljare, lägre ljudvolym etc. Målar man mycket skulle jag automatiskt säga att du ska satsa på en dyrare och mer bekväm kompressor. Du kanske inte bryr dig så mycket om lite brummande om du kan sitta ostört och målar mycket sällan. Det är värre om du sitter ofta och bland folk.

Fungerar Vallejo och Tamiyas thinner? Måste testa det i så fall. Brukar spä mina Model color och Air-färger med vanligt vatten eller vallejos thinner och skvätta i lite retarder. Vallejo är en färg som man antingen hatar eller lär sig gilla. Kör fö nästan bara med Vallejo.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Har du mycket stora problem kanske du ska kolla spetsen på nålen. Är den bara lite sned/stukad i förhållande till tippen den sticker ut genom så bygger den genast upp färglager.
jon.dan.jd

Inlägg av jon.dan.jd »

Den där koppen är lite sprucken vilket gör att systemet inte är helt tätt som i sin tur gör att det läcker ut luft även om jag inte sprutar vilket i sin tur gör att kompressorn står och brummar konstant när jag målar ( läcker en del plus att jag använder en del till sprutan).

Brummandet i sig är inget problem, bor i lägenhet, och om jag skulle ta hänsyn till grannarna så är det nog min stereo jag ska se över i första hand :P . Jag behöver i alla fall inte en maskin som går tystare än den jag har.

Tamiyas thinner går utmärkt att späda vallejo i det avseende att den blir spädd, sen är det ju uppenbarligen problem med att den torkar för fort. Nålen är inte krokig, men tack för tipset.

Väl mött
//Jonas
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Tamiyas thinner kan kanske fungera till Vallejo, men det är nog bättre att använda deras egen airbrushthinner. Vallejo har inga direkta fördelar av att tunnas med alkohol, som t.ex. Tamiya. Snarare är det nog så att du ökar risken för torkad färg på nålspetsen.

Kan du inte laga "kåpan"? Plastic padding brukar lösa de flesta sprickor och liknande. Ser iofs för Hin Håligt ut, men det kanske inte är så viktigt.
jon.dan.jd

Inlägg av jon.dan.jd »

Jag har försökt att "gjuta" igen sprickorna med tunt CA lim, men det blir liksom inte helt tätt.
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Jonas,
1. Koppen till fukt/olje-avskiljare: Köp en ny fuktavskiljare, det är MYCKET billigare än en helt ny kompressor. Kolla hos t.ex. Biltema. Det finns sådana som bara är avskiljare och så finns det kombinerade tryckregulatorer-fukt/olje-avskiljare (typ några hundringar)

2. Personligen tycker jag att du borde investera i en trycktank och en tryckströmbrytare. Om man är lite händig så går det att konvertera en pulverbrandsläckare Pulversläckare är normalt laddade med ett högre tryck än vi någonsin använder för airbrush eller vad "våra" kompressorer kan leverera. Med tank så får kompressorn vila emellanåt, du kan ladda tanken och sen stänga av och måla i tystnad (bara det hemtrevliga pssjt-ljudet från sprutan :-) ) och du får luftflöde som är fritt från små tryckstötar vilket kan ha betydelse i vissa lägen

3. Ny avskiljare + tryckregulator + trycktank + tryckströmbrytare ->
Oljefri (så det är bara kondensvatten som eventuellt kan vara något att bry sig om)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 5-6-17637/
Manual:
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 37_man.pdf
Vattenavskiljare (kanske inte behövs men man vet aldrig) :
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17299/
eller (lite dyrare)
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... are-17184/

1100 spänn + frakt eller resa till/från Biltema ;-)
Skriv svar