Rör om vidare i getingboet, för att använda Stefans uttryck. Har tittat på SPHFs sida men får där inget svar på mina frågor:
1) Hur länge använde man de stora vita numrena på stridsvagnstornen?
2) Hur länge användes den svenska flaggan som nationssymbol? Fanns den även på nya fordon importerade efter krigsslutet?
3) Var det bara pansarfordon i främsta linjen som använde vita nummer och flagga? Övriga som exempelvis transport/underhåll mfl hade bara regnummer och ev regementessymbol?
Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige? NYA frågor
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
- Ort: Mullsjö
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Det finns bild på Centurion med vita tornsiffror och flagga så åtminstone till 1953-54 använde man det.
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Just det ja,tack för den påminnelsen. Fråga 1 och 2 är typ besvarade men det kanske finns andra synpunkter? Någon som har en åsikt om fråga 3?Thord Wedman skrev:Det finns bild på Centurion med vita tornsiffror och flagga så åtminstone till 1953-54 använde man det.
Stellan Schroeder Englund
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Tycker du själv har svarat ganska bra på din 3:e fråga.
Stora vita tornsiffror var väl bara för att identifiera vagnarna sinsemellan "under strid". Ingen annan fordonstyp hade något sådant behov, följaktligen inga stora siffror.
Flaggan tillkom under kriget som identifiering och behövdes egentligen heller inte efter 1945. Men de gamla bestämmelserna gällde ju fortfarande så det målades på även in på 50-talet, ex. några få nyanlända Centurion fick 1953 både nummer och flaggor.
När det gäller lastbilar mm. så är det ganska svårt att från 50-talet och framåt hitta bilder på annan märkning än reg.nr, möjligen någon liten kompanisymbol.
Stora vita tornsiffror var väl bara för att identifiera vagnarna sinsemellan "under strid". Ingen annan fordonstyp hade något sådant behov, följaktligen inga stora siffror.
Flaggan tillkom under kriget som identifiering och behövdes egentligen heller inte efter 1945. Men de gamla bestämmelserna gällde ju fortfarande så det målades på även in på 50-talet, ex. några få nyanlända Centurion fick 1953 både nummer och flaggor.
När det gäller lastbilar mm. så är det ganska svårt att från 50-talet och framåt hitta bilder på annan märkning än reg.nr, möjligen någon liten kompanisymbol.
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Tack Kjell. Även om man kan ha sina funderingar ibland vill man ju ha dem bekräftade eller dementerade. Bock och bug.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
- Namn: Johan Erlandsson
Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?
Lastbilarna på A6 hade troligen batterisymbolen målad i vitt på dörrsidorna så länge som de var målade i camouflaget. Efter att de målades helgröna har jag inte sett någon bild med batterisymbolen målad på dörrarna. Då infördes i stället skylthållare med batteri-/ kompanisymbolen.
Jag håller på och försöker sammanställa lite hur A6 fordon sett ut genom tiden, men det går lite trögt. Har bara hunnit börja det, men hoppas få till något.
Johan i Hok
Jag håller på och försöker sammanställa lite hur A6 fordon sett ut genom tiden, men det går lite trögt. Har bara hunnit börja det, men hoppas få till något.
Johan i Hok