Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige? NYA frågor

Inlägg av Stellan »

Rör om vidare i getingboet, för att använda Stefans uttryck. Har tittat på SPHFs sida men får där inget svar på mina frågor:

1) Hur länge använde man de stora vita numrena på stridsvagnstornen?

2) Hur länge användes den svenska flaggan som nationssymbol? Fanns den även på nya fordon importerade efter krigsslutet?

3) Var det bara pansarfordon i främsta linjen som använde vita nummer och flagga? Övriga som exempelvis transport/underhåll mfl hade bara regnummer och ev regementessymbol?
Stellan Schroeder Englund
Thord Wedman
Inlägg: 120
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:15
Ort: Mullsjö

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Inlägg av Thord Wedman »

Det finns bild på Centurion med vita tornsiffror och flagga så åtminstone till 1953-54 använde man det.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Thord Wedman skrev:Det finns bild på Centurion med vita tornsiffror och flagga så åtminstone till 1953-54 använde man det.
Just det ja,tack för den påminnelsen. Fråga 1 och 2 är typ besvarade men det kanske finns andra synpunkter? Någon som har en åsikt om fråga 3?
Stellan Schroeder Englund
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Inlägg av Kjell.S »

Tycker du själv har svarat ganska bra på din 3:e fråga.
Stora vita tornsiffror var väl bara för att identifiera vagnarna sinsemellan "under strid". Ingen annan fordonstyp hade något sådant behov, följaktligen inga stora siffror.
Flaggan tillkom under kriget som identifiering och behövdes egentligen heller inte efter 1945. Men de gamla bestämmelserna gällde ju fortfarande så det målades på även in på 50-talet, ex. några få nyanlända Centurion fick 1953 både nummer och flaggor.
När det gäller lastbilar mm. så är det ganska svårt att från 50-talet och framåt hitta bilder på annan märkning än reg.nr, möjligen någon liten kompanisymbol.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Inlägg av Stellan »

Tack Kjell. Även om man kan ha sina funderingar ibland vill man ju ha dem bekräftade eller dementerade. Bock och bug.
Stellan Schroeder Englund
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Efterkrigsmålning av fordon i Sverige?

Inlägg av Johan i Hok »

Lastbilarna på A6 hade troligen batterisymbolen målad i vitt på dörrsidorna så länge som de var målade i camouflaget. Efter att de målades helgröna har jag inte sett någon bild med batterisymbolen målad på dörrarna. Då infördes i stället skylthållare med batteri-/ kompanisymbolen.
Jag håller på och försöker sammanställa lite hur A6 fordon sett ut genom tiden, men det går lite trögt. Har bara hunnit börja det, men hoppas få till något.

Johan i Hok
Skriv svar