Tack för omdömena och stödet! Prototypen är verkligen fantastisk! I praktiken lade Kurt Tank grunden för en mycket stor moderniseringspotential hos flygplanet genom att skapa en av de första modulära vapenplattformarna.
När det gäller kartongmodeller har jag, genom mina kollegor som arbetar med detta material, hört talas om de svårigheter som jag kommer att behöva möta. Jag avslöjar förmodligen inget nytt för någon, men det finns enligt min mening två huvudsakliga problem.
Det första är att det är ganska svårt att skapa ytor med dubbel krökning – till exempel olika typer av kåpor. Det andra är att kartong är ett extremt ömtåligt material, eftersom det inte förlåter misstag på samma sätt som plast gör, där man kan bygga på material, spackla, skära bort eller slipa. Därför är det mycket svårt att rätta till något om man ens lite grann har förstört en pappersutskärning, till exempel redan i klippstadiet.
Dessutom kommer målad kartong, även om färgen matchas perfekt, ändå att skilja sig från resten av modellens yta, eftersom själva trycktekniken är rasterbaserad, det vill säga uppbyggd av små enskilda punkter.
Sammanfattningsvis stötte jag fullt ut på alla dessa svårigheter när jag byggde propellern. Bristen på erfarenhet märks trots allt. Propellernavets kåpa (spinnaren) gjorde mig särskilt nervös, eftersom jag inte lyckades skapa en helt jämn och strömlinjeformad yta. Resultatet blev att steg mellan limfogarna är synliga. Jag försökte använda olika utjämningsverktyg och pressade kartongen inifrån mot ett vinylunderlag, men jag kan inte säga att jag är nöjd med resultatet.

- IMG_20260123_215422.jpg (874.13 KiB) Visad 210 gånger

- IMG_20260123_215412.jpg (963.34 KiB) Visad 210 gånger
Samtidigt visade sig ännu en obehaglig egenskap hos kartong – det är ett material som relativt lätt trycks in och deformeras. Det innebär att när en detalj väl är färdigmonterad får man inte använda ens små krafter, eftersom det då uppstår intryckningar som inte längre går att rätta till. Därför uppstår frågan om att i framtiden mer rationellt använda extra förstärkningselement, till exempel förstärkningsribbor.
En viss fördel jämfört med plast ser jag bara i en sak – modellen behöver inte målas.

- IMG_20260203_211527.jpg (834.87 KiB) Visad 210 gånger

- IMG_20260203_211512.jpg (793.53 KiB) Visad 210 gånger

- IMG_20260203_211504.jpg (680.83 KiB) Visad 210 gånger
Kort sagt, resultatet ser ni själva. Propellern är färdig, men jag har börjat fundera på vilken del jag ska bygga härnäst. Kanske blir det motorrummet eller flygplanets motorhuv.