Hasegawa Ki84 1/48.
-
Anders.Edblad
Hasegawa Ki84 1/48.
Efter dressin och järnvägsvagn är jag sugen på att bygga flyg.
Den här fick jag av en kompis, den gavs ut 1999 och är en mycket fin modell. När den kom ut var det en del recensenter som var förvånade över hur många delar det var! Jämfört med en del av dagens modeller är det ungefär hälften så många delar.
Fastsättningen av cockpiten är genomtänkt det går att limma dit väggarna och sedan ta ut den igen. Bra för att få rätt lutning på väggarna.
Cockpiten är väldetaljerad det behövs inga eftermarknadsdelar.
Det finns flera förslag på vilken färg cockpiten hade grönt är ett av dom. Jag gör inga vajrar eller stag till kontrollerna de kommer inte att synas. Bältena är gjutna i stolen och det finns inte något till ryggstödet men så ska det tydligen vara. Nakajimas flygplan hade bara ett midjebälte. Vädrar cockpiten med oljefärg.
Anders E
Den här fick jag av en kompis, den gavs ut 1999 och är en mycket fin modell. När den kom ut var det en del recensenter som var förvånade över hur många delar det var! Jämfört med en del av dagens modeller är det ungefär hälften så många delar.
Fastsättningen av cockpiten är genomtänkt det går att limma dit väggarna och sedan ta ut den igen. Bra för att få rätt lutning på väggarna.
Cockpiten är väldetaljerad det behövs inga eftermarknadsdelar.
Det finns flera förslag på vilken färg cockpiten hade grönt är ett av dom. Jag gör inga vajrar eller stag till kontrollerna de kommer inte att synas. Bältena är gjutna i stolen och det finns inte något till ryggstödet men så ska det tydligen vara. Nakajimas flygplan hade bara ett midjebälte. Vädrar cockpiten med oljefärg.
Anders E
Re: Hasegawa Ki84 1/48.
Ser väldigt bra ut det där. Verkar vara en fin modell att bygga. Ser jag rätt, golvet i cockpit utgörs av ovansidan av vingen. Gillar stolen med bältet. 
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Anders.Edblad
Tack André, ja så är det med golvet i cockpit.Andre B. skrev: 11 feb 2026, 20:08 Ser väldigt bra ut det där. Verkar vara en fin modell att bygga. Ser jag rätt, golvet i cockpit utgörs av ovansidan av vingen. Gillar stolen med bältet.
Mvh. André
Motorn är väldetaljerad som den är det enda jag gjorde var att göra tändkablar av en tunn blytråd.
Anders E
-
Mal_Belford
Riktigt fin cockpit du har fått till verkligen imo.
-
Anders.Edblad
Tack Mal, cockpiten är väldetaljerad för att vara en modell från slutet av 90 talet.
Roderytorna är ganska grova jag slipade ned mönstret ganska mycket.
Anders E
Roderytorna är ganska grova jag slipade ned mönstret ganska mycket.
Anders E
Grattis till snyggt bygge av en av mina japanska flygfavoriter, Ki84.
Fin cockpit. Man ser tydligt vad lite väl utförd målning kan göra på en 90-talsmodell. Man behöver inte alltid köpa superdyra 3D-utskrivna cockpittar. (Hmmm ... pluralis av cockpit känns lite bakvänd.
)
Även motorn lyfter med hjälp av snygg målning och lite klassiskt modellbygge.
Den här kommer att bli väldigt fin.
Fin cockpit. Man ser tydligt vad lite väl utförd målning kan göra på en 90-talsmodell. Man behöver inte alltid köpa superdyra 3D-utskrivna cockpittar. (Hmmm ... pluralis av cockpit känns lite bakvänd.
Även motorn lyfter med hjälp av snygg målning och lite klassiskt modellbygge.
Den här kommer att bli väldigt fin.
holst
CU@C4
CU@C4
-
Anders.Edblad
Tack holst, det är en väldigt trevlig modell att bygga så trevlig att jag köpt en till. Det finns många intressanta målningsalternativ.
Cockpittar.....det påminner mig om en gammal sketch av Magnus o Brasse.
Anders E
Cockpittar.....det påminner mig om en gammal sketch av Magnus o Brasse.
Anders E
Mycket av det med japanska förebilder som givits ut av Hasegawa var alltid ett par snäpp över sin tids "standardnivå", de ansträngde sig alltid lite extra när det var japanskt. Jag tycker man ser det även på den här modellen, speciellt cockpiten.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
Jag har noterat samma sak. Impulsköpte för 10 - 15 år sedan deras A6M3 i 1:48 billigt på "Grevens" - jag kände att jag nog borde bygga något japanskt någon gång - och upptäckte att det var märkbart bättre detaljer än på t ex deras Bf 109. Tycker mig se samma egenskap för Tamiya, jag byggde deras A6M2b i 1:72 och den är mer detaljerad i cockpit än ex-vis deras Spitfire eller Emil.magnusf skrev: 19 feb 2026, 08:05 Mycket av det med japanska förebilder som givits ut av Hasegawa var alltid ett par snäpp över sin tids "standardnivå", de ansträngde sig alltid lite extra när det var japanskt.
/G
-
Anders.Edblad
Bygget fortsätter med att överdelen av instrumentbrädan målas mattsvart. Min favorit svarta färg är MrPaint Nato Black. Enda nackdelen med MrPaint är att den luktar otroligt illa och tittar man på varningstexten på burkarna så ser man att de där ångorna är inget man ska andas in. Jag har testat vattenlösliga färger de är inte giftiga men det är ändå mycket skit man får i sig. Dessutom tycker jag att de är svåra att airbrusha men det är nog bara en övningssak. Jag har byggt en sprutbox med ett bra utsug där kan jag spruta MrP och liknande färger.
Jag doppar klarplastdelarna i pledge golvpolish den går inte att få tag i längre men det finns modernare ersättare att köpa.
För att bli av med överflödet av polishen lägger jag delarna på en bit wellpapp och flyttar runt dem så att de inte torkar fast.
Anders E
Jag doppar klarplastdelarna i pledge golvpolish den går inte att få tag i längre men det finns modernare ersättare att köpa.
För att bli av med överflödet av polishen lägger jag delarna på en bit wellpapp och flyttar runt dem så att de inte torkar fast.
Anders E