Ett riktigt gruppbygge?
Ett riktigt gruppbygge?
Om vi skulle förena alla våra färdigheter vad för modell skulle vi bygga gemensamt? Vi har ju alla våra specialiteter när det gäller torrpassning, slipning, ets och resindelar, limning och målning, dekalomani och vädring.
Skulle vi bygga något enmotorigt och litet som en Spitfire eller Messerschmitt? Kanske något med både målade och omålade paneler som en Mustang eller Focke-Wulf D-9? Eller något större som en polkaprickig Liberator eller B-17?
Eller finns det någon obskyr jetkärra? Heller's Mirage IV?
Skulle vi utgå från något litet och enkelt som vi kan stoppa full med en oändlig mängd delar eftermarknadsdelar?
Skulle vi bygga något enmotorigt och litet som en Spitfire eller Messerschmitt? Kanske något med både målade och omålade paneler som en Mustang eller Focke-Wulf D-9? Eller något större som en polkaprickig Liberator eller B-17?
Eller finns det någon obskyr jetkärra? Heller's Mirage IV?
Skulle vi utgå från något litet och enkelt som vi kan stoppa full med en oändlig mängd delar eftermarknadsdelar?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Urban Gardini
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Ett riktigt gruppbygge?
Jag tycker det låter riktigt kul, Vi bör nog satsa på OOtB och dessutom jämka samman oss i en skala mitt emellan vad vi har som vår favoritskala. I sådana fall så passar nog den onämnbara skalan bra för de flesta. Jag har dessutom då ett förslag på lämplig modell att dela upp allt på.
Tammy's F-4B är mitt förslag då det är en bra modell och den erbjuder det mesta åt oss alla.
Vilket moment som jag instinktivt känner passar mig som jag kan ta på mig på en sådan är hårfönarna och det brända metallpartiet bakom samt de metallrena partierna på stabbarna.
Två tidiga J79 från min produktion som exempel på vad jag gärna gör i den sanna skalan.
Tammy's F-4B är mitt förslag då det är en bra modell och den erbjuder det mesta åt oss alla.
Vilket moment som jag instinktivt känner passar mig som jag kan ta på mig på en sådan är hårfönarna och det brända metallpartiet bakom samt de metallrena partierna på stabbarna.
Två tidiga J79 från min produktion som exempel på vad jag gärna gör i den sanna skalan.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Mal_Belford
Snyggt jobbat, riktigt fin Airbrush kikat på dem Iwata...riktigt fina sprutor verkligen.
-
Urban Gardini
- Kontakt:
Tackar, jag har fem stycken Iwata i min arsenal plus en del fler från andra tillverkare. Iwata's sprutor är de jag oftast använder.
Grejen vore väl inte att göra det man redan behärskar, utan att utmana sig själv?
Vissa av oss bygger flyg, andra pansar och kanske bara i vissa skalor. Själv är jag blandmissbrukare och bygger gärna både flyg i 1:72, 1:48 och enstaka 1:32; pansar i 1:35, 1:48 och enstaka 1:72, samt målar figurer i huvudsakligen 54 mm. Det jag inte brukar bygga är civila bilar (undantaget Formel 1) eller MC, så för mig vore en typisk amerikansk raggarbil fullständigt okänd terräng - jag skulle inte ens kunna skilja märken åt, än mindre årsmodell.
Det sagt så håller jag med om att det bör vara OoTB och en hyfsat bra modell att utgå från.
Vissa av oss bygger flyg, andra pansar och kanske bara i vissa skalor. Själv är jag blandmissbrukare och bygger gärna både flyg i 1:72, 1:48 och enstaka 1:32; pansar i 1:35, 1:48 och enstaka 1:72, samt målar figurer i huvudsakligen 54 mm. Det jag inte brukar bygga är civila bilar (undantaget Formel 1) eller MC, så för mig vore en typisk amerikansk raggarbil fullständigt okänd terräng - jag skulle inte ens kunna skilja märken åt, än mindre årsmodell.
Det sagt så håller jag med om att det bör vara OoTB och en hyfsat bra modell att utgå från.
/G
Känner lite att en "hyfsad bra modell" ger en mindre utmaning och med det så blir det färre byggare som får möjlighet att dela med sig sina färdigheter. Det tenderar till att handla mer om målning och mindre om rätta till, våga såga och passa in. Lite därför jag känner en Heller Mirage IV eller en propeller maskin från Italeri eller någon annan europeisk tillverkare hade varit intressantare än en Tamiya Phantom. Skulle en svensk Handley Page Hampden vara ett roligt temabygge?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
-
Urban Gardini
- Kontakt:
Dela upp momenten i förväg och lotta vem som ska göra vad?
-
Mal_Belford
Gösses, en riktigt Vanzinh ide altså, vem limmar ihop kropps halvor och vem spacklar det eller slipar? kan verkligen bli galet roligt och se en höna bli till av en fjäder ...Kommer helt klart följa den tråden 
-
Urban Gardini
- Kontakt:
Klart det är vansinnigt, vi är ju trots allt modellbyggare och därmed per definition helt från vettet...!