Vitön (Kvitöja)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
mivan
Namn: Mikael Vannestam

Vitön (Kvitöja)

Inlägg av mivan »

Inspirerad av Bea Uusmas böcker om Andrées expedition till Nordpolen började jag pussla med ett boxdiorama 15x15x15 cm med 35mm figurer.
Målet är att ge bort den färdiga modellen till författaren i gåva.
DSC_8771.JPG
DSC_8771.JPG (3.31 MiB) Visad 313 gånger
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Vitön (Kvitöja)

Inlägg av Lennart 12 »

Ett fantastiskt upplägg som går direkt hem hos mig. Ser mycket lovande ut .
//Lennart
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Väldigt lovande, kreativt men balanserad komposition.
Kom ihåg att konstglas gör stor skillnad.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

JA! JA!
Supercoolt ... med betoning på coolt ...
Jag har läst hennes första bok om expeditionen, "Expeditionen" och den är jättebra. Jag ska ta tag i "Vitön" i sommar när det blir lite varmare. Då kan den vara skön att svalka sig med i hängmattan.

Dioramat ser jättebra ut redan nu. Men jag gissar att Usman kommer att klaga över klädsel och en del andra detaljer som inte är "korrekta". Så det är nog bäst du behåller det.

Jag ser fram emot resultatet. Dina dioramor brukar bli intressanta och väl utförda.
holst

CU@C4
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

F Porsche skrev: 10 feb 2026, 22:37 Väldigt lovande, kreativt men balanserad komposition.

Det här är ett alternativ till konstglas, om man vill skapa is effekt, med genomskinlighet. Blanda upp med lämpliga oljefärger.
Blått, Turkos, vitt. et.c
//Lennart

https://www.skapamer.se/resin-epoxi-peb ... gJ6FvD_BwE
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Lennart 12 skrev: 11 feb 2026, 10:16
F Porsche skrev: 10 feb 2026, 22:37 Väldigt lovande, kreativt men balanserad komposition.

Det här är ett alternativ till konstglas, om man vill skapa is effekt, med genomskinlighet. Blanda upp med lämpliga oljefärger.
Blått, Turkos, vitt. et.c
//Lennart

https://www.skapamer.se/resin-epoxi-peb ... gJ6FvD_BwE
Hej

Jag menade glas framför dioramat, konstglaset syns inte.
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Ok, jag förstår !
//Lennart
mivan

Inlägg av mivan »

Tack, grabbar! Jätteglad att ni gillar!
Ja, Lurifax har rätt, jag måste hem till författarinnan och skanna henne för rätt proportioner! 😇
Konstglas låter dyrt!
mivan

Inlägg av mivan »

Lurifax skrev: 11 feb 2026, 09:20 JA! JA!
Supercoolt ... med betoning på coolt ...
Jag har läst hennes första bok om expeditionen, "Expeditionen" och den är jättebra. Jag ska ta tag i "Vitön" i sommar när det blir lite varmare. Då kan den vara skön att svalka sig med i hängmattan.

Dioramat ser jättebra ut redan nu. Men jag gissar att Usman kommer att klaga över klädsel och en del andra detaljer som inte är "korrekta". Så det är nog bäst du behåller det.

Jag ser fram emot resultatet. Dina dioramor brukar bli intressanta och väl utförda.
Ah, scenen föreställer inte Andrée, Strindberg och Frankel, utan Bea själv, som vänder sig mot betraktaren, tillsammans med två följeslagare i modern tid; en parafras; Vitön revisited!
Skriv svar