Stridsvagn 103

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Stridsvagn 103

Inlägg av Björn B »

Bild
För många år sedan köpte jag Trumpeters Strv 103C.

Bild
Bild
Kanske man kan säga att den innehåller onödigt många dela då passformen inte alltid är övertygande.
Fördelen är dock att den hade lösa bärarmar till hjulen så det gick att modifiera den till att luta framåt.

Bild
Senare gav dom även ut en Strv 103B och den köptes också.

Bild
Bild
Nu hade man förenklat modellen. Exempelvis bestod kulsprutan tidigare av fyra delar som var hopplösa att få ihop medan den nya hade två delar.
Däremot har den inte längre lösa bärarmar utan dom är gjutna ihop med chassiet.

Bild
Jag fortsätter att ge mig på döda projekt och plockade fram 103'orna men bestämde mig för att även köpa den senare utgåvan av Strv 103C.

Bild
Denna delar mycket med 103B modellen så det är en enklare modell än den ursprungliga. Det var länge sedan man köpte en modell på förmiddagen och hade den klar till kvällen
men det var något liknande med denna. Kom hem med den vid 13,30 tiden och hade fått på första lagret färg efter middagen fast nu kommer det tråkiga maskerandet av splinterkamouflaget.

Bild
Det jag tycker sämst om med modellerna är gummibanden. Går inte att limma med normala lim och dom har en tendens att sagga in mellan drivhjulshalvorna.

Bild
Limmar in stöd för banden i drivhjulen.

Bild
och använder Loctite all plastic för att limma ihop banden och limma fast dom på drivhjulen.
Mals Way

Re: Stridsvagn 103

Inlägg av Mals Way »

Snyggt jobbat och snabbt går det, riktigt kul m små modeller som får ihop och ganska snabba byggen.

Gillar din signatur "Våga Såga" haha japp helrätt.
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Då får väl den här vara färdig.

Bild
Strv 103B fast kanske jag byter ut regnumret till något utan svart botten någon gång.

Bild
Bild
Bugar och bockar gör min Strv 103C för att jag äntligen gjort klar den.

Bild
Senast redigerad av Björn B den 20 mar 2026, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Mals Way

Inlägg av Mals Way »

Vad najs den blev, kul med snabbyggen, tjusigt.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att få se en 103:a Björn. Lite skoj att du byggde den dumpad" också.
Fint och snabbt bygge.
//Lennart
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Den sista 103'an har fått fläcktyfus.

Bild
Fyrfärgskammot på denna var jobbigare än trefärg på Leoparderna. Brun ska på nu.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Snyggt jobbat. Banden på 72-pansar brukar alltid generera problem men du verkar fått till det. Extra plus för "bugande vagnen".

Ska bli kul att se när fyrfärgskammot är klart. Jag får nästan panikkänslor när jag tänker på hur pilligt det blir i 72. :shock:
holst

CU@C4
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild
Bild
Inte panik men i närheten av frustration kanske.

Bild
Bild
Med denna färdig börjar jag fundera över vad som behöver ändras för att bygga en 103A.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Inspirerande byggen. Har en C liggande någonstans. Roligt att se hur den kan niga. Hur är det åt andra hållet?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Bild

Eftersom den har en fast kanon måste den kunna niga åt båda hållen för att rikta in sig på målet
Skriv svar