Eduard 1/72 Spitfire mk Vb
-
Mal_Belford
Re: Eduard 1/72 Spitfire mk Vb
Inget fel på mainstream, och riktigt snyggt är det.
När det gäller märkningen så tänkt jag göra enligt boxarten men det är inte för sent att ändra sig.magnusf skrev: 05 jan 2026, 08:37 Anders! Du har varit flitig över jul, jag lyckades inte sätta fart förrän efter nyår trots goda intentioner... Har du valt märkningsalternativ?
Hälsningar
Magnus
Ett tag tänkte jag göra en Malta-maskin men det blev krångligt med märkningen (vita serienummer i 1/72
Det finns med alternativ med och utan kofot men till den varianten jag gör visar instruktionen på dörr utan kofot.Urban Gardini skrev: 05 jan 2026, 09:41 Nu blir jag osäker. Det bör vara en kofot även på en tidig Vb. Nu brukar Eduard göra sin läxa ordentligt men även de har ibland haft fel även om de i regel oftast har mer rätt än de flesta andra tillverkarna.
Märkligt...
Japp nu är det målningsdagsAndre B. skrev: 06 jan 2026, 11:25 Blir spännande att få se vad som kommer ut ur sprutboxen. Ser fint ut!
Mvh. André
Tack Mal
/Anders
Här kommer en liten uppdatering.
Modellen är grundmålad och de stora dekalerna är målade med masker.
Om det blev bra visar sig när maskeringen pillas bort
/Anders
Modellen är grundmålad och de stora dekalerna är målade med masker.
Om det blev bra visar sig när maskeringen pillas bort
/Anders
Spänningen stiger. Här får man plocka fram popcorn'en!
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Mal_Belford
Ja verkligen, måla märkning och insignias e så rackarns ballt. inte ofta man ser detta göras på 1:72.
Tack Andre och Mal
Bygget går vidare och nu har jag fått lite färg på modellen.
Kamouflaget är målat och maskerna för märkningarna är borttagna.
Inga större problem med målningsarbetet så här långt förutom att jag bröt av höger kanon
.
Undersidan har fått lite skuggning men jag skall lägga in betydligt mer efter det att dekalerna kommit på plats.
Hela modellen har fått ett lager klarlack. Nu är det dags för lite vädring och dekaler.
/Anders
Bygget går vidare och nu har jag fått lite färg på modellen.
Kamouflaget är målat och maskerna för märkningarna är borttagna.
Inga större problem med målningsarbetet så här långt förutom att jag bröt av höger kanon
Undersidan har fått lite skuggning men jag skall lägga in betydligt mer efter det att dekalerna kommit på plats.
Hela modellen har fått ett lager klarlack. Nu är det dags för lite vädring och dekaler.
/Anders
Skarpt, snyggt och fina färger! Mina har inte kommit än men det verkar ju verkligen vara något att se fram emot.
Maskerna man ser på bordet, är det något du skurit själv eller är de köpta?
Hälsningar
Magnus
Maskerna man ser på bordet, är det något du skurit själv eller är de köpta?
Hälsningar
Magnus
-
Anders.Edblad
Det där ser lovande ut. Dagens dekaler är oftast väldigt bra men målade märkningar är ett snäpp bättre.
Anders E
Anders E
Tack Magnus. Maskerna har jag skurit själv med en Silhouette Portrait 4. Jag använder Afinnity Design för att göra masker. Smidig liten programvara som är relativt lätt att använda.
Tack Anders. Jag håller med dig. Det är svårt att få riktigt samma känsla med dekaler.
/Anders
Tack Anders. Jag håller med dig. Det är svårt att få riktigt samma känsla med dekaler.
/Anders
Nu är dekalerna på plats. Dekalerna är ultratunna och därför lite svåra att hantera. Dekalfilmen går att få bort efter det att dekalerna torkat något dygn. Jag använde bummulstopps fuktad med lite lacknafta. Några av dekalerna på undersidan blev lite misslyckade men efter några försök gick det väldigt bra. Bäst tycker jag att det gick utan dekalvätskor.
Nu har jag dock kommit vidare och börjat smutsa ner flygetyget
.
/Anders
Nu har jag dock kommit vidare och börjat smutsa ner flygetyget
/Anders