1/72 Arma Hobby P-51D Mustang
Re: 1/72 Arma Hobby P-51D Mustang
Magnus, ser fram emot avslutningen på dessa. Kan bara bli kalasfint, det vet jag av erfarenhet.
Tycker du ska bygga en fin hjulgran av alla gjutträd.
Tycker du ska bygga en fin hjulgran av alla gjutträd.
Stellan Schroeder Englund
-
Anders.Edblad
Ännu en spaning, den här gången har det inte något med ditt fina Mustang bygge att göra eller så har det med det att göra. Det där med hobbyns snara död har jag också hört sen 80-talet men i år har jag har varit på sex tävlingar, Scala 2025, Open 2.0, Greven Glue Galore, F10 memorial, AIM och C4-Open. På alla tävlingar utom en har det varit någon typ av rekord i antal modeller eller antal tävlande eller båda. Det verkar som om hobbyn har ett uppsving. Kan en av anledningarna vara kvaliten och utbudet av modeller?magnusf skrev: 14 dec 2025, 08:04 Hur som, här sitter vi mitt i hobbyns snara död (vilket åtminstone jag gjort sedan någon gång på 80-talet) medan det bara öser ner modeller över oss i en takt och av en kvalitet som vi bara kunde drömma om för 20 år sedan!
Anders E
Hobbyns förestående död ja, i morgon eftermiddag får hobbyn ytterligare en ny deltagare, jag har samlat ihop övertaliga verktyg mm till en nyfiken trettiofemåring.
De senaste 20 åren har det formligen sprutat ut fantastiska byggsatser, fantastiska på många sätt och inom alla sjangers.
Mängden herrar som beställer på nätet och bygger sas under radarn är faktiskt avsevärd.
De senaste 20 åren har det formligen sprutat ut fantastiska byggsatser, fantastiska på många sätt och inom alla sjangers.
Mängden herrar som beställer på nätet och bygger sas under radarn är faktiskt avsevärd.
De som pratar om hobbyns död är förmodligen samma typer som i decennier vevat om peak oil.magnusf skrev: 14 dec 2025, 08:04 ... Hur som, här sitter vi mitt i hobbyns snara död (vilket åtminstone jag gjort sedan någon gång på 80-talet) ...
Jag ser även en gul spinner på fotot - har du alltså bestämt dig?
/G
-
Mal_Belford
Hobbyn var nog döende ett tag, men har fått uppsving precis som en skrev tidigare, modellerna har blivit riktigt fina och AM marknaden har verkligen exploderat dem sista åren tack vare 3D skrivare, samt mycket större utbud än tidigare. utvecklingen har verkligen gått framåt, även priserna, en modell kan kosta flera tusenlappar idag om man ska ha extra allt.
Tror nog att många söker sig till hobbies för göra något annat istället för digitala världen, skapa något med sina egna händer.
Tror nog att många söker sig till hobbies för göra något annat istället för digitala världen, skapa något med sina egna händer.
Två helt eller delvis gula spinners? Det utesluter ju några maskiner samtidigt som det leder till några andra maskiner...
/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Urban Gardini
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Gul spinner eller inte, det är alltid spännande att följa Magnus byggen...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Lennart 12
- Namn: Lennart Alvhult
Krispigt och vackert som vanligt.
//Lennart
//Lennart
Vänner! Tack för alla kommentarer, jag har inte hunnit bygga så mycket över jul och nyår men jag känner redan nu på mig att 2026 kommer bli ett grymt byggår
!

Som jag skrev tidigare så har jag samlat mod för att börja med metallmålningen, blank svart var första steget... Mindre skavanker än jag befarade även om det krävde ett extravarv med sandpapper här och där.
Jag har även målat Bud Andersons spinner, på förekommen anledning så kommer här formeln för att skära en mask till en spinner eller annat, någorlunda koniskt, objekt:

Hälsningar
Magnus

Som jag skrev tidigare så har jag samlat mod för att börja med metallmålningen, blank svart var första steget... Mindre skavanker än jag befarade även om det krävde ett extravarv med sandpapper här och där.
Jag har även målat Bud Andersons spinner, på förekommen anledning så kommer här formeln för att skära en mask till en spinner eller annat, någorlunda koniskt, objekt:

Hälsningar
Magnus
Som jag skrev igår, det känns som det här blir ett bra byggår, två uppdateringar redan och det har bara gått en halv vecka av AD 2026
!
Efter att ha samlat mod så var det så till slut dags. Jag har målat båda maskinerna med MrP "Super Silver" som grund för fortsatt metallmålning samt maskat av allt som var målat med silverfärg (vingarna och roderytorna). Detta målades sedan med MrP "White Aluminium" bruten med någon droppe MrP vit. Har man i för mycket vit så försvinner metalliceffekten snabbt så lagom är bäst!

Nästa steg blir att måla valda paneler på kroppen i lite olika metallnyanser och sedan är det dags för märkningarna.
Hälsningar
Magnus
Efter att ha samlat mod så var det så till slut dags. Jag har målat båda maskinerna med MrP "Super Silver" som grund för fortsatt metallmålning samt maskat av allt som var målat med silverfärg (vingarna och roderytorna). Detta målades sedan med MrP "White Aluminium" bruten med någon droppe MrP vit. Har man i för mycket vit så försvinner metalliceffekten snabbt så lagom är bäst!

Nästa steg blir att måla valda paneler på kroppen i lite olika metallnyanser och sedan är det dags för märkningarna.
Hälsningar
Magnus