Det är nästan fyra år sedan som Armas B-Mustang kom ut och till och med innan dess så pratade Arma om en kommande D-Mustang. Av någon anledning drog det ut på tiden och Eduard hann före med sin utgåva av P-51D. Som naturligtvis var Eduard i toppklass i vanlig ordning (jag har två olika dubbelboxar där jag börjat på den ena boxningen redan förra sommaren men inte postat något än). Frågan är vad Arma har att erbjuda...

Stilig boxart!

Endast två, kompakta...

...gjutstammar med ljusgrå plast.

En uppsättning tunna och klara glasdelar. Eftersom jag redan jiddrat om att jag har Eduards byggsats: Armas huvar är ANINGENS tunnare och ANINGENS klarare än Eduard. Och det vill inte säga lite, Eduard gör fina huvar. Vi börjar till och med närma oss Hasegawa-kvalitet som en vän till mig alltid hävdade var världslikaren för fina huvar.

Eftersom man enligt reglerna här omkring får lov att tjuvstarta sina byggen så har jag givetvis gjort det. Här är det mesta som krävs för att få ihop två Mustanger!

Alla finmodeller innehåller idag lite 3D-print, både Arma, IBG och Eduard gör det. Här är det begränsat till stolen och avgasrören vilket räcker mer än väl! Förresten, det finns ett par kanonpipor också men då använder jag hellre svarvade mässingspipor, de kostar inte många kronor.

Den här är lite innovativ! Att måla landställsschakten är pilligt som f-n, på B-Mustangerna har jag penselmålat de gula ribborna över silvermetallic bakgrund. Det går men det tar tid, lägger man sedan en wash kring så får man till lite skärpa också. Här får man med dekaler: grundmåla med zinkgult och lägg på dekaler. De passar, trots att de passerar ribborna. Med lite dekalvätskor så lägger de sig snyggt!
Så var det då frågan om märkningsvalen: Bud Andersons "Old Crow" är obligatorisk, det vet alla som vet något... De andra två märkningarna ur lådan tilltalade mig inte sådär omedelbart men med två dubbelbyggsatser från Eduard så finns det ett överflöd där utan att behöva ta till aftermarket. I "Aces of the Eight"-boxen finns Urban L. Drews "Detroit Miss", något av en byggsatsernas superkändis i kraft av att hon under väldigt många år var omslagsflicka på Monograms fina 1/48-modell. Jag har alltid gillat den gula nosen så den får det bli!
Så den oundvikliga jämförelsen med Eduard: jag har inte kollat "sida vid sida" men helt förutsättningslöst så är Armas D-Mustang en väldigt fin byggsats. Det finns allt man behöver för att bygga både P-51D och K inklusive med/utan den lilla spinnfenan samt även delar för spaningsmaskiner. Det finns två olika sorters extratankar och beväpning i form av bomber. Eduard har lyckats klämma in ytterligare fler typer av extratankar och även raketer men i övrigt tror jag byggena resulterar i likvärdiga Mustanger. Plasten SER inte lika förfinad ut som Eduards vid första anblicken och ingöten är lite grövre (Eduard har jobbat på det där med tunna ingöt). Eduards gjutramar är också ganska mycket större så delarna sitter glesare vilket ger ett annat intryck.
Jag var besviken på Armas Curtiss H-75 men nu känns det som de är tillbaka i sin vanliga form igen!
Då var alla omedelbara problem lösta för tillfället så nu är det bara att bygga på!
Trevlig helg!
Magnus