1/72 Arma Hobby P-51D Mustang

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford

Re: 1/72 Arma Hobby P-51D Mustang

Inlägg av Mal_Belford »

Riktigt snyggt maskat, och dessutom omvänt, som du skrev vinyl masker tenderar att släppa lite på cylinder form och värre m en ytdetalj....snyggt som tusan.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra tips med den där omvända maskeringen jag har alltid haft svårt med att maskera små bokstäver.
Att modellerna är supersnygga behöver jag egentligen inte skriva.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Vänner! I vanlig ordning tack för glada tillrop :) !

Beklagar frånvaron men jag har haft rutångest. Lite som pansarångest och metallångest men inträffar när man ska bygga maskiner från 357e...

Dekalen i byggsatsen består dumt nog av gula rutor, som dessutom är rätt senapsfärgade redan från början, som ska sättas över röd bakgrund - what could possibly go wrong? En annan möjlighet är en annan sorts fusk: det finns dekal med till Eduards Mustanger, det är en hel dekal med både röda och gula rutor. Det gula är sådär konstigt Eduard-pixlat som bara de lyckas med (även solen har sina fläckar, i detta fallet centrerat kring gul print på dekalarken...) men va fasen, vi försöker. Resultat: dekalen passar inte. Jag brukar kunna bängla dem på plats men det funkar bara inte. Undrar om det skulle funka på en Eduard-musse, SÅ olika kan de väl inte vara i nosen ändå?

OK, jag scannar originaldekalen och skär ut med min Cameo: blev inte heller riktigt bra, det blev skrynkel på en del av bitarna och de blev lite rundade och konstiga i konturerna.

Bild
Det här blev lösningen: tejp över dekalen och sedan skalpell och stållinjal! Analogt så det bara smäller om det men det funkade.

Bild
Och såhär blev det. Inte helt 100 perfekt men jag kan se mig själv stående utomhus en kväll på basen i Leiston med en pensel: det skulle inte heller blivit 100 perfekt :D !

Trevlig helg på er!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Välkommen tillbaka, rutångest är något vi alla kan drabbas av. Det där blev tillräckligt perfekt mycket bättre än dekaler.
Min rutångest har blivit bättre efter att MrP kom med sina tunna och snabbtorkande färger.

Anders E
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Jag har fortfarande rutångest över min P-47 Eileen som jag påbörjade och saboterade med de hemska Academydekalerna för en sisådär tolv år sedan...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Tycker du har lyckats riktigt bra med Checker board nosen....det är utmaning i skala 1:72 m den typen av jobb, så imo mkt snyggt altså.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Snyggt rutat!

Förstår "rutångesten". Det där med rutor till Mustanger i 1/72 är inte enkelt. Handlar så mycket om rätt dekaler. Och om det skall målas så får det handla om vitt eller gult som sedan täcks med röda, gröna, blå eller gröna rutor.

Jag har haft tur med "rutorna" jag använt till mina modeller. Men jag granskade nog hela marknaden kinnan jag bestämd mig för vilka dekaler jag skulle använda.

Barracudacals gör mycket bra dekaler liksom Kits World. Även Peddinghaus gör bra dekaler men de är tunnare så får hanteras med försiktighet. Mina dekaler till Glamourus Glennis kom från Barracudacals. De värsta jag upplevt var nog de från Matchbox. Men eftersom jag hade "checkers" kvar från Barracudacals så kunde jag med kniv anpassa dem med kniv och sax så att de funkade till nosen på en Airfix Mustang. Men den mörkblå färgen var ju som den var.

Just blåvita checkers verkar RAF varit ensamma om. Har ärligt sagt inte vågat mig på att använda Tamiya's dekaler till några modeller än. Italeri och Academy samt Roden är enkla heller. Men Heller's gillar jag... :)

Mvh. André

20250309_193057.jpg
20250309_193057.jpg (985.77 KiB) Visad 522 gånger
20250228_095820.jpg
20250228_095820.jpg (971.57 KiB) Visad 522 gånger
20250228_095648.jpg
20250228_095648.jpg (941.1 KiB) Visad 522 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Snygga rutor Magnus:)
Hela modellen är ju väldigt fin med snygga metalleffekter.
Vad är det fär mörk metallfärg du använt runt avgasrören?
/Anders
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tack för moraliskt stöd!

André! Det där är dekalarbete med klass! Kanonsnyggt!

Anders! Det är något ur MrPs metallicsortiment, kanske "Dark Aluminium", inte helt hundra på vilken jag tog.

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Tack Magnus,
Du kanske skall måla mina spinners så gör jag dina chackrutor? :)

Skämt åsido, det hade varit roligt att testa ett gruppbygge med en vandringsmodell där en och samma modell blir byggd av flera av oss. Vi har ju alla de där småsakerna som vi känner vi är bättre på. Allt från att slipa och spackla, limma, sätta dit ets, maska och måla, vädra mm.

Finna säkert något berömt monster vi skulle kunna fixa till gemensamt. Kanske Airfix Dauntless, PM's Mirage III eller Heller Mirage IV... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar