Bkan i 1/35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Bkan i 1/35

Inlägg av Lars Befring »

En japansk ska släppa Bandkanon 1C i 1/35
Bild
Bild

Jo... han frågade också om det är OK att använda bilder från manualen som illustrationer i beskrivningen, någon som vet?
Ingvar
Namn: Ingvar

Re: Bkan i 1/35

Inlägg av Ingvar »

Det är fantastiska tider för oss som bygger svenskt! En Archer på väg in, en ny korrekt Strv 103 och nu en B-kan. Det lär finnas en 3D printad B-kan på marknaden redan, kan det vara från Vietnam?
Förutom att färgvalet är hemskt ser det bra ut :)

Jag har arbetat med intellektuella rättigheter (patent, varumärken, mönsterskydd och en del upphovsrätt) sedan 1991 och skulle kunna skriva en mindre avhandling i ämnet. Jag skall dock försöka fatta mig hyfsat kort. Hade tillverkaren av B-kan varit ett företag från USA hade frågan blivit något mer komplicerad men nu är det ju inte det. Det finns exempel på företag som vill ha betalt när någon gör en avbildning, såsom en bygg-modell eller leksak av deras farkoster.
Det borde inte vara några problem med att använda bilder från B-kan manualen. Då den är utskrotad sedan många år så är det knappast en militär hemlighet. Då kvarstår endast upphovsrättslagen. Normalt får man återpublicera små utsnitt av annans verk om man ger en källhänvisning. Gör man förändringar i bilderna blir det mer av ens eget verk. Vill man vara helt på den säkra sidan (hängslen och livrem) så kontaktar man utgivaren och ber om tillstånd.

För att ge ett exempel på hur vissa försöker kringgå upphovsrättslagstiftningen kan jag ge följande exempel. Man ser en hel del videos på YouTube där videon har spegelvänts. Jag misstänker starkt att detta gjorts för att just kringgå upphovsrätten, kreativt men jag undrar om det hade hållit vid en tvist.

Det är som sagt aldrig fel att be om lov.

Mvh,
Ingvar
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack!
Så om man använder en illustration ur en manual och t.ex. förtydligar den genom att färglägga delar eller tona ner andra så har man gjort ett eget verk?
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

I princip ja. Allt handlar egentligen om hur upphovsrättsinnehavaren reagerar. Företag som Boeing och Ferrari skulle kunna reagera även i exemplet du gett medan jag tror att risken är liten till obefintlig för FMV. I exemplet du gett hade man nog blivit frikänd i en rättstvist, men man vill ju helst inte hamna där då det tar tid, energi och kostar pengar.

Mvh, Ingvar
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Intressant!
Så när det gäller Bkan är det FMV man skulle kontakta och inte Bofors (eller vem det nu är som äger upphovsrätten idag) ?
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Som sagt,
-det finns sällan enkla och definitiva svar på sådana här frågor. Jag har inte någon manual för B-kan men väl för Strv. 103 och ansvarig utgivare för den är Försvarets Materielverk med tilläget Armématerielförvaltningen. De är de som sammanställt och gett ut boken. Ritningar kommer givetvis någonstans ifrån, kanske från det företag som designat och byggt fordonet. Den person som gjort ritningarna är egentligen den som äger upphovsrätten såvida denne inte överlåtit rättigheterna till det företag som betalade hans lön. På 60- 80 talet var man inte så noga med att hålla reda på upphovsrätt för denna typ av arbete. Det är också möjligt att den som gjort illustrationerna / fotograferat har gått ur tiden. Så, om man vill fråga om lov så är FMV nog rätt ställe att börja.

Jag medverkade i ett upphovsrättsfall för ett antal år sedan där den vi företrädde hade "lånat" en enkel ritning från ett patent för att illustrera en liknande men annan uppfinning i ett eget patent. I detta fall fanns det redan ont blod mellan kontrahenterna och en hel prestige därtill. Detta fall gick igenom tingsrätt, hovrätt och slutligen upp i högsta domstol där min klient som "lånat" ritningen slutligen frikändes på grund av att originalritningen inte ansågs uppnå verkshöjd. Jag behöver nog inte berätta att vi kunde ägnat vår tid till bättre saker och att det kostade en hel del pengar, i mitt tycke helt i onödan. I min bransch brukar vi säga att det är stor skillnad mellan att ha rätt och få rätt.

Med tanke på att tryckåret manualen till B-kan 1 C är någon gång under 80-talet, typ 50 år sedan, är risken liten att något linkande ovan skall hända men försiktighetsprincipen är aldrig fel att tillämpa.

Jag kan hjälpa till med att bedöma om ändringar på illustrationer är tillräckliga för att de skulle kunna anses att inte göra upphovsrättsintrång. Dock vill jag igen betona att jag inte kan ge några garantier, -allt handlar ju i slutänden om hur den som äger upphovsrätten reagerar. De kan bli glada, vara likgiltiga eller bli arga. Att man har rätten på sin sida hjälper föga. Har man frågat innan och fått ett OK så blir det svårt att klaga i efterhand.

Mvh,
Ingvar
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack igen!
Jag har tipsat tillverkaren om vårt forum och den här tråden =D
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jättekul med en Bkan i 35!

Är man intresserad av mönsterskydd inom modellvärlden kan man läsa boken om Airfix. Där berättar man att företagen kom till Airfix för att få modeller gjord av sina flygplan, bilar och båtar eller vad det nu var. Jag tror att NASA kom med ritningar för att få en modell av såväl till månlandaren som till Saturn V raketen. De såg detta som bra reklam. Detsamma gällde för Hawker Siddely som levererade underlag för Harriern. Hawker delade sen ut Airfix 1/24-skalemodellen till alla anställda i julklapp! (Och hur kul är det att hålla på med samma saker i mindre skala som man gör på arbetstid under jullovet. :D )

Situationen är lite annorlunda numera av många olika skäl. Ibland känns det som ren snikenhet. I andra fall som rimliga bedömningar. Vissa företag lägger ju ner mycket pengar på design och vill säkert ha något ut av det. Relevant typexempel för oss är exklusiva sportbilar. Andra saker är gjorda enbart för funktion som t ex bandartilleri.

På ett sätt håller jag med Ingvar att det inte skadar att fråga. Å andra sidan är det alltid lättare och säkrare för en tjänsteman att säga nej än ja.
holst

CU@C4
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

"Å andra sidan är det alltid lättare och säkrare för en tjänsteman att säga nej än ja."

Sannare och sorgligare ord har aldrig sagts!

Det senaste vad gäller försäljning och pris kan man läsa här:

https://x.com/tarakiKelly/status/1942025774359617801

"Of cause I'm considering about pricing. It will be 40000 to 30000 JPY (In SEK, 2600 to 2000 SEK)
This kit is handmade. So I can't produce so much, just up to 20 to 40 boxes.
Maybe you’ll feel it expensive, but there are low profit mergin."
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Som man frågar får man svar. Lägger man bara upp frågan som vädjan från en stackars hobbyist som skulle bli så glad om han fick använda några bilder till från manualen till en instruktion för en skalamodell som han kommer att producera i ett mycket litet antal så blir nog svaret ja även från en gneten tjänsteman.

När jag ser antalet som skall produceras, 20 - 40 stycken så tycker jag personligen att spridningen blir så liten att det kommer att glida under radarn. Inte ens den mest regelstyrda tjänstemannen kommer att orka dra igång någon rättssak om detta.

För jämförelsens skull vill jag ge exempel på när det definitivt blir aktuellt att be om tillstånd och erlägga royalty. Star Wars, ett företag som tjänar mycket pengar på merch. Revell och andra företag som tillverkar modeller och dockor i 10'000 tal får nog förhandla med upphovsrättsinnehavaren innan de marknadsför sina produkter. Kort sagt finns det mycket pengar att hämta så ökar också risken för tvist.

Jag vet inte om Trumpeter, Academy, Tamiya och HobbyBoss har förhandlat med Hägglunds eller Krauss Maffei innan de började ge ut modeller i CV90 serien eller alla Leopard 2 versioner, men jag tror det knappt. Här talar vi om volymer av modeller som vida överstiger det som Taku Kelly tänkt sig producera. Om Taku Kelly gör någon kosmetisk förändring på de bilder han "lånar" från manualen till sin byggbeskrivning, Lars hade något bra förslag här, så skulle jag bli överraskad om det tillstöter något problem. Han kan alltid lägga till en liten text under de bilder han "lånar" i stil med "from the orginal owners manual, for instructive purpose only"

Mvh,
Ingvar
Skriv svar