Då är det hög tid för en uppdatering av det här stolleprovsprojektet. Pausen blev lång, för att dekalproblemet var svårlöst. Eller rättare sagt omöjligt att lösa. Det existerar inga dekalark med så ljusa svenska tecken.
Efter eget försök med blankt dekalpapper och vanlig kontorsskrivare, fick jag benägen hjälp av forummedlem Fredrik Almlöf som gjorde ett försök. Det visar sig tyvärr att sådana kontorsskrivare inte funkar för ändamålet: Som anas på bilderna, behövs en ljusgrå tryckfärg. Det går inte att simulera med CMYK som finns i vanliga skrivare, utan resultatet blir en svagt pigmenterad utskrift, där alla dessa ljusa dekaler blir närmast osynliga mot det mörka kamouflaget. Jag kunde därför bara använda ett par av dessa hemmagjorda dekaldetaljer.
Så jag fick botanisera bland de ark jag hade hemma. Undersidan var lättast. Dels finns där bara tre dekaler, så vitt jag har kunnat utröna. Och dels funkar det utmärkt med gamla vanliga Gripendekaler där.
DSC_6469 by
Pelle Filipsson, on Flickr
Översidan är värre. Men en användbar lösning utkristalliserade sig. Det visade sig att några av dekalarken var tryckta med en ljus grundfärg under det mörka som ska synas på vanligt ljusgrått kamouflage. Så om jag vände dem bakochfram, så kunde jag använda dem till den här modellen. Lite för ljust om man ska vara petig, nästan off-white. I praktiken ska det vara en något gråare ton, men detta får duga så länge.
DSC_6471 by
Några dekaler går utmärkt att vända utan att det blir spegelvänt: kronmärken, reflexer, vissa markeringar. Men, naturligtvis inte texter och siffror. Jag kunde inte gärna låtsas som ingenting, utan bestämde mig här för att göra en grej av problemet, istället för att gömma undan det. Således, bakochframvända grejor ska få synas här u utvecklingsstadiet.
DSC_6478 by
DSC_6473 by
Det är alltså rätt teckensnitt, rätt storlek, men inte de rätta siffrorna. Sexan och Tvåan får se ut så här, ända till den dag någon har fixat ett riktigt dekalark för individen (maila mig!). "Danger" vid luftintagen kunde jag ha jobbat med bokstav för bokstav - åtskilliga av dem skulle gått att vända. Men... har man fullvuxna händer och dessa bokstäver ligger runt 1 mm i storlek stycket, så blir det snarare avskräckande än inspirerande att ge sig på en sådan insats.
DSC_6472 by
Dessutom hade jag begränsat med siffror av rätt typ. Ena sidan av stjärtfenan får alltså vänta på det där arket, tills det finns.
DSC_6477 by
Trots dessa tydliga fel, aber och ohyggligheter, så är modellen i sig nära färdigställande. Några bakvända dekaler kan lätt skrapas bort och ersättas en vacker dag. Mitt byggprojekt ska däremot få komma i mål snart. Och nu är det i stort sett bara en ordentlig insats kvar, beväpning.
DSC_6476 by
Denna beväpning har också varit omgärdad av problem, som nämnts tidigare. Men allt finns hemma och inväntar lugna mellandagar med eoner av timmar att lägga på sådana här viktigheter.