JAS Gripen E-version

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Spad16
Namn: Neil Crawford

Re: JAS Gripen E-version

Inlägg av Spad16 »

Fantastisk bygge, kör på!
/Neil
Pelle F
Namn: Pelle

Inlägg av Pelle F »

Nu så, efter många månader av väntan på en beställning lagd i mars, som aldrig kom, blev det återstart för modellerandet.

Den kanske mest karaktäristiska biten är luftintaget framför fenan. För att fixa det, slaktade jag en Eurofighter, som har ett sådant luftintag, fast 90 grader felställt. Dessutom är detta nya lilla luftintag front på en balk i botten på fenan, där C-versionen hade mjuk övergång mellan kropp och fena. Även den kunde jag såga från Eurofighter.
Det hela studeras bra på den här bilden: https://www.corren.se/nyheter/linkoping ... r/r39zq92r

BildDSC_6266 by Pelle Filipsson, on Flickr

Allt detta skulle alltså på plats över ett hål som jag förberedde i vintras, i samband med förlängningen av flygkroppen.
BildDSC_6267 by Pelle Filipsson, on Flickr

Som vanligt, massor med spacklande, filande, putsande, skärande för att forma det hela i alla tänkbara vinklar. Det där med 3D-modellering är lättare i datorn. En särskild liten hålighet på vänstersidan av den här nya balken skulle utformas också. Ett klumpigt designat antenblockn mitt på fenan skulle dit, behöver spacklas rejält den också. Som prickarna över Ä, två små antenner på ryggåsen och luftintaget.
BildDSC_6309 by Pelle Filipsson, on Flickr

Och voila, nu tycker jag att det börjar växa fram en E-Gripen ur de här plastbitarna.
BildDSC_6312 by Pelle Filipsson, on Flickr
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Fantastiskt arbete du gjort.
//Lennart
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Imponerande bygge. Snart dags för målarna att börja arbeta?

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Mycket fint bygge. Vad är det för skala?
/Anders
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Snyggt slipat! Nu ser det ju som väl uttänkt byggsats med fantastisk passform.

/Ingvar
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Tackar hjärtligast. Det är hyggligt av er. Jag ser naturligtvis brister, men med slipning och utjämning gör den bättre oc h bättre. Så jag tror resultatet kan bli vettigt snart. Återkommer emd fler bilder snart.

Den är i 1/72. Målningen ser jag fram emot, och det blir naturligtvis det där märkliga aggressor/kanadaniskt lönnlöv/uppskalad fyrfärgsviggenkamo, individ 6002. I sammanhanget kan jag slänga ut en fråga: Vet någon var man får tag i kronsymboler som är ljusare? De ska uppenbarligen vara ljusgrå. AJg ahr sett ett apr varianter av det där nya camot på modellflygplan, men en mashup där C-verisonen används (gud...), dock med önskvärt ljusa kronmärken. Jag hittar inga i googlesök.

/Pelle
Pelle F

Inlägg av Pelle F »

Landställena ville jag fixa härnäst. Framhjulet hade jag mest fokus på, eftersom det så tydligt skilde sig från A-B-C-D-versionerna. Där kunde Eurofighter användas igen, och en kombo av Gripens stolpe och Eurofighterns hjulinfästning kombinerades, med lite påbyggnader av scratchade smådetaljer. Det är inte perfekt, långt ifrån, men på lite håll om man kisar, så ser det vettigt ut.

De bakre hjulen hade något bekant över sig. En kort stund tänkte jag att de antagligen var plockade från tidigare Gripenvversioner, men bara rakare eftersom de skulle sticka rakt ned från de nya infästningarna i vingen, snarare än snett ut från flygkroppen som i de tidigare versionerna. Men det stämde inte alls. Fortfarande var det något jag kände igen, om det var Draken eller Lansen eller något, men inte heller de hade landställ som påminde om dessa. Hur som helst började jag scratchbygga dem, med lite plockat från Eurofightern även där.

BildDSC_6312 by Pelle Filipsson, on Flickr

Men efter lite tester, höjdjusteringar i delar av millimeter och filande så visade de sig vara alldeles för sköra. Att böja millimeterplast genom uppvärmning ger inte någon vidare stadga. Bara att sätta penseln mot dem, gav små knirk och knak. Ett gick av under monteringen och det hela blev fulare och fulare för varje minut. Så jag letade mer. Vad påminde de egentligen om för landställ? Så dök det upp: P-51 Mustang. Minsann! Väldigt mycket att hämta därifrån. Efter att ha gått igenom skräplådan och inte hittat något användbart, köpte jag en stackars billig modell till och snodde landställen, filade och karvade och kompletterade lite. Satte på Gripens hjul och voila. Ganska vettig likhet om jag får säga det själv.

BildDSC_6332 by Pelle Filipsson, on Flickr

Luckorna bestämde jag mig tidigt att hålla stängda i möjligaste mån. Hela den kurvaturen blev alldeles för avancerad att också modellera fram öppna luckor till. Det är också fallet i många bilder på parkerade E-Gripar, stängda luckor runt hjulen. Bara de bakre luckorna måste hållas öppna.

BildDSC_6326 by Pelle Filipsson, on Flickr

Nu finns alltså en söt grund på hjul. Landställena saknar ännu lampor, det blir sista steget sedan.

BildDSC_6329 by Pelle Filipsson, on Flickr

Nästa steg blir målning!

/Pelle
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Gillar det där med landningsställ från Mustang... 😎
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det blir bara bättre och bättre! Hur många modeller har skadats under byggets gång?
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar