Vinterkamouflage flygplan VK2

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SmålandsJerusalem

Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av SmålandsJerusalem »

Då ställer jag en till fråga, som är relaterad till kamouflage...den här gången gäller det vinterkamouflage, som är tänkt att vara på en blivande Focke-Wulf Fw 190F-8.

Jag fattar att huvudfärgen i vinterkamouflage är vit och att det fanns en hel uppsjö av kamouflagemönster och -varianter. Men exakt hur går man tillväga för att skapa ett någorlunda realistiskt vinterkamouflage?

Med en vit wash?

På stridsvagnar så vet jag att vinterkamouflagefärgen ofta var vattenbaserad och att vårens töväder gradvis fick denna att försvinna i takt med att snön smälte och försvann. Var det samma sak med flygplanen?

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av magnusf »

Vi får köra ett gruppbygge Morgan, jag fnular på samma sak!

Exakt vilken typ av färg man använde är jag osäker på men även på flygplanen var den gjord för att tvättas av och verkar inte ha suttit sådär superbra.

Jag tänker använda hårspray (eller chipping fluid av någon sort, det är väl i stort sett samma sak). Man kan googla men hittar mest stridsvagnar, hittade dock en Focke-Wulf av annat slag som jag tycker blev rätt fin: https://www.britmodeller.com/forums/ind ... y-version/ En bit ner berättar byggaren hur han gjorde.

Hälsningar

Magnus
SmålandsJerusalem

Varför inte? Min Fw 190 har jag ju haft i hobbyrummet i snart ett halvår så det är på tiden att den blir byggd. Funderar faktiskt på att bygga den som en fiktiv slovakisk maskin, för just sådana nationalitetsmarkeringar blev över ifrån mitt - ifrån min synpunkt misslyckade - Fw 189 Uhu-bygge.

Slovakien hade ju både Bf 109G och Ju 87, så de kunde rent teoretiskt sett ha fått ett gäng F-8:or av sina tyska vapenbröder.

Gert J
Namn: Gert Johansson

Inlägg av Gert J »

Jag har byggt några Bf 109:or samt FW 190 med vinterkamouflage och jag gjord så här. Börja med att studera bilder av det du tänkt måla. Det är viktigt att kolla hur den vita färgen målats på originalet. Har man målat kring de flesta märkningarna eller har man satt dit märkningarna över den vita färgen. I det första fallet måste du märka planet innan du lägger på vitfärgen och sedan spruta försiktigt runt märkningen. Precisionsjobb. Vissa bilder visar dock att man ibland inte varit så noga i verkligheten då man delvis målat över viss märkning. I det senare fallet med märkningen över vitfärgen har man ett enklare jobb. Börja i båda fallen med att måla det som verkar vara planets originalmålning, sätt dekaler om du skall göra som i första fallet. När du sprutar vitfärgen lägg på försiktigt. Spruta med olika täckningsgrad. Helt vittäckande samt variera med områden där underliggande färg lyser igenom mer eller mindre. Gå ut försiktigt, du kan alltid lägga på mer vitfärg om du tycker det är lämpligt. Studera bilder är alltid bra. Mycket kan hittas på nätet. Lycka till. /Gert J.
SmålandsJerusalem

Då jag ännu inte har hunnit eller haft råd att investera i en luftspruta med kompressor, samt inte haft tid över att öva på en gammal modell, så undrar jag om samma sak är möjligt med en sprayburk med vit färg, om man försöker spruta på flera tunna lager enligt samma metod som du beskriver.

Eller kan man i brist på luftspruta pensla på en vit wash i flera lager?

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Morgan! Notera: jag har inte provat! MEN! Jag skulle måla kamot i vanlig ordning och sedan skulle jag lägga på hårspray. Kör man "vanlig" hårspray så kommer den ju just på sprayflaska. Efter det skulle jag penselmåla utspädd vit färg, det är nog inte så himla långt från hur det gjordes i verkligheten. Sprayburk för det vita tror jag blir både svårkontrollerat och alldeles för "bra" för att få effekten man eftersträvar! Sedan är det bara att ge sig på och misshandla den vita färgen med varmvatten, tandpetare och borstig pensel.

Rörande avsaknad av färgspruta, det betyder alltså att Typhoonen var penselmålad? Hatten av för det!

Till slut: du bör nog ta dig tid att prova på något annat först trots allt! Jag har mina "målningsoffer" som passerat trettio år vid det här laget, en Matchbox Spit IX och en Heller Tempest, båda i 1/72...

Trevlig kväll!

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har testat att använda hårspray flera gånger på modellerna alltså. (Med åren har behovet att använda hårspray för personligt bruk minskat.) Jag har gjort som Magnus beskriver camo först sen ett lager hårspray. Min erfarenhet är att det är viktigt att inte vänta för länge med att ta bort den vita färgen. För varje timme som den torkar blir det svårare att få bort den. Det har säkert betydelse vilket färgfabrikat man använder, jag har målat med Gunze.
Hårsprayen kan däremot ligga på länge innan man målar det vita.

Anders E
SmålandsJerusalem

Då är det med andra ord mycket viktigt att planera in gott om tid för just detta momentet...så att man planenligt hinner med varje enskilt steg.

Något särskilt märke hårspray som är att rekommendera eller gå det bra med vilken "dussinprodukt" som helst?

Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Det går säkert att använda många olika fabrikat.
Den här köpte jag på Åhlens och har fortsatt med det för att jag vet att den fungerar.
PHC.JPG
PHC.JPG (14.49 KiB) Visad 2213 gånger
Tänk på att den är som så många andra hårsprayer extremt brandfarlig.

Anders E
SmålandsJerusalem

Då har jag äntligen min Würger F-8:a på byggbordet.

Mig veterligen så kom flygplanen levererade till frontenheterna i standardfärger, t.ex. RLM74, RLM75 och RLM76. Därefter har jag läst att man vid markattackenheterna målade över detta kamouflage med ett i regel heltäckande kamouflage mönster. Här tänker jag mig ett oregelbundet mönster av brunt och grönt.

Som avslutning kan jag tänka mig att man vid behov målade på vinterkamouflage på ovansidan.

Hur ska jag göra för att imitera detta?

Spraya på brunt och grönt direkt eller först måla på RLM74, RLM 75 och RLM76 och först därefter brunt och grönt för att därefter avsluta med ett improviserat vinterkamouflage?

Som märkningar så tänker jag mig förenklade Balken-kors på ovansidan samt på sidan och stora tydliga sådana undertill för att underlätta identifiering av tyska markenheter och undvika vådabeskjutning av det egna luftvärnet.

Hakkorset på stjärtfenan kanske inte behöver vara helt synligt efter fält- och vinterkamouflaget?

Skriv svar