Airfix 1:72 Junkers Ju 87R-2 “Picchiatello”

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
SmålandsJerusalem

Airfix 1:72 Junkers Ju 87R-2 “Picchiatello”

Inlägg av SmålandsJerusalem » 23 nov 2019, 17:30

Det här är mitt allra sista penselmålade flygplansmodell orsaken till det är att jag nu vill gå vidare till spraymålade modellbyggeprojekt, där penselmålningen begränsas till förarkabinen och andra betydligt mindre detaljer samt för torrborstning. Just detta är byggsatsen från början av 2010-talet och den var en ren fröjd att bygga.

Den här byggsatsen omkullkastade också alla mina fördomar mot Airfix, som var baserade på tidigare byggen av betydligt sämre kvalitet av samma tillverkare. De har verkligen tagit många kliv uppåt kvalitetsmässigt. Det var bara dekalerna som var aningen svårbearbetade men i övrigt höll en genomgående bra kvalitet.

Förebilden till den här italienaren nödlandade egentligen i Nordafrika 1941 och erövrades sålunda av engelsmännen. Jag lade till en detalj, som mig veterligen inte förekom på italienska ”Picchiatello”, det namn som de gav den tyska Stuka-störtbombaren, nämligen de luftdrivna sirenerna och bestyckade planet med en SC500-bomb. Båda två var delar, som enligt bygganvisningarna egentligen inte skulle användas. Men jag tyckte helt enkelt att det såg betydligt bättre ut så.

Överlag så är jag helnöjd med bygget, även om antennmasten är aningen för hög och målningsresultatet skulle ha blivit mycket bättre om jag hade spraymålat på färgerna. Nosens form gjorde det enkelt att fästa maskeringstejpen, men på stjärten var det svårare så där försökte jag penselmåla linjerna så gott som det gick. Resultatet blev åtminstone acceptabelt.

De tre första bilderna visar det färdiga slutresultatet och de sex sista olika stadier av bygget.

Däcken valde jag att slipa ner lite för att ge intryck av den mycket tunga bränsle- och bomblast, som störtbombaren bär på. Samtliga dekaler förutom en, en på den ena sidan av antennmasten, kom på plats och den saknade valde jag helt enkelt att imitera med lite röd färg. På avstånd så syns det ändå inte.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

SmålandsJerusalem

Re: Airfix 1:72 Junkers Ju 87R-2 “Picchiatello”

Inlägg av SmålandsJerusalem » 23 nov 2019, 17:31

Fler bilder...

SmålandsJerusalem

Re: Airfix 1:72 Junkers Ju 87R-2 “Picchiatello”

Inlägg av SmålandsJerusalem » 23 nov 2019, 17:31

De sista bilderna...