Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B. skrev: 29 okt 2025, 19:41
Sword?
Har hört lite att det är en utmaning tuffare än en Ventura Spitfire. En som kan få de där människorna i vita rockar att dyka upp. Tror jag väntar med den tills jag kan få tag i den till ett lägre pris. Försöker lägga undan lite slantar till en IBG Spitfire framåt jul...
Åja, jag har byggt några Sword, två Fiat G 55:or som jag la ut bilder på häromåret och en Spitfire IX. Jag har också deras nyare Spit XIV liggande i stashen. Modeller som kan bli riktigt fina om man är beredd på lite extra jobb här och var och om man tänker "utanför lådan". Inte alls samma extremsport som Ventura, i mitt tycke:-D
Andre B. skrev: 30 okt 2025, 08:53
Det Revell's Thunderbolt fått kritik för är att den uppfattas ha för mycket volym undertill. Lite av en "guppy". Det finns dock någon millimeter av plast att fila bort som skulle kunna förändra intrycket.
Nu sitter vi och bygger samma modeller igen... Jodå, Revells modell är riktigt fin men magen ser mycket riktigt ut som en guppy. Flygkroppen ser ändå proportionerlig ut eftersom bakkroppen också är ca 3 mm för lång...det smartaste är väl då att låta allt vara som det är. Men jag är ju ett pucko så jag fyllde Revell-magen med milliput och täljde (!) sedan bort ca 1,5 mm, samt sågade av bakkroppen i linje med framkanten på luftintaget och kortade av. Blev oväntat snyggt. Och ja, jag ska försöka komma ihåg att ta nån bild och lägga upp en tråd...
Vad jag förstått så är Sword's Thunderbolt lite i en annan klass än exempelvis deras Spitfire. Så det är lite av en annan utmaning.
Jag har ju redan ett stort antal Thunderbolt's i samlingen av modeller varav fem är Revell. Så det är lite tid att se vad som kan göras på "guppy'n" nu när jag har två stycken pågående Revell byggen...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).