Thunderbolt!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Ibland så...

IMG_20190418_163439_248.jpg
IMG_20190418_163439_248.jpg (35.46 KiB) Visad 7292 gånger

Revell's P-47M i 1/72 målad (painted with) Tamiya AS-8 US Navy Blue och AS-19 Intermediate Blue.

Konstaterade med lite hjälp från Britmodeller att dessa färger inte är de rätta för en US Navy kärra. Men för en Thunderbolt från 63rd Fighter Squadron känns de rätt ok. Ingen som med säkerhet vet vad för färg de kärrorna var målade med.

Kände att jag får väl använda de där Tamiya färgerna till något ändå. Att åstadkomma "mjuka kanter" med sprayburk kräver lite jobb vid maskeringen. Men känner att det lyckades hyfsat...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Lennart 12 »

Ser bra ut så långt. Thunderbolt är en av mina favoriter :) //Lennart
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Tack Lennart, :)

Revell's Thunderbolt är rätt trevlig att bygga med en passform som är närmast osannolik. Och flygplanen från 56th FG tillåter en artistisk frihet med sina färger... :)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Thunderbolt's never comes alone!

IMG_20190420_184608_825.jpg
IMG_20190420_184608_825.jpg (51.78 KiB) Visad 7054 gånger

Lite spännande med dekaler. Revell och Academy har ju inte alltid lyckats väl på det området.

Den närmaste är då en av Revell's P-47 M men där berörda "Stars n Bars" är något ljusare blå än normalt och inte helt täckande. De har liksom en mörkare blå kant runt om.

I mitten ser vi då Academy's P-47D med "Indianhövdingen". En stenhård dekal som inte gärna viker ner sig för lite Micro Sol.

Och längst bort då Revell's P-47D "Balls Out". Tyvärr visade sig tjuren som dekal vara numret mindre än originalet. Tjuren skall typ göra avstamp från vingroten och nå ända fram till kanten fram på nosen. Fick här klippa till dekalen lite för att anpassa den efter modellen.

Valde här att börja med de tre dekaler där jag anade problem. Vi får väl se om resultatet blir bra med ytterligare Micro Sol eller om jag får ta bort dem och ersätta med andra dekaler.

"Stars n Bars" dekalerna till Revell's P-47D är exempelvis mörkare och mer heltäckande än till deras P-47M. Föredrar mörkare blå "Stars n Bars" typ Airfix P-51D framför de mindre mörkblå dekaler som medföljer en del modeller. I det här fallet alltså Revell's P-47M.

Det här är tre modeller har jag haft liggande länge delvis byggda i väntan på målning. Revell's P-47D påbörjade jag säkert för över 15 år. P-47M'n köpte jag i Norrköping för över tio år sedan då jag blev så imponerad av passformen hos D'n. När jag nu har både färger och arbetsljus kände jag att det var läge att ge dem en chans...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

"BALLS OUT"

IMG_20190420_220736_398.jpg
IMG_20190420_220736_398.jpg (52.35 KiB) Visad 7030 gånger

Ser rätt ok ut så här långt när det gäller Revell's P-47D. Micro Sol löste det mesta här och dekalen har en matthet som jag gillar. Men dekalen skulle varit större. Men känner att det här får bli godkänt.

Originalet...

https://www.pinterest.se/pin/172544229447635583/

...var målad helt i svart och lite större än Revell's dekal. Det blev inte bättre av att när jag målade motorhuven "Olive Drab" för tiotalet år sedan så kom färgkanten för högt upp. Men även andra har haft fått svårt för att få dekalen att räcka till när de byggt den här modellen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Anders.Edblad »

Intressanta byggen, bra målat med sprayburk.

Anders E
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Tack Anders, uppskattat att läsa! :)

Här kommer ännu en bild. Då på Academy's "Indianhövding"...

IMG_20190421_190335_167.jpg
IMG_20190421_190335_167.jpg (63.79 KiB) Visad 6966 gånger

En dekal som krävde mycket av tålamod, hett vatten och Micro Sol. Academy's dekaler är ju blankare och hårdare än de flesta andra dekaler och kräver en del för att anpassa sig efter underlaget och stanna kvar där. Nådde väl inte hela vägen fram här men det får väl ändå bli godkänt. Får se om jag vågar mig på att lägga på en sidenmatt klarlack sedan...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Revell's P-47M...

IMG_20190421_190406_927.jpg
IMG_20190421_190406_927.jpg (46.8 KiB) Visad 6964 gånger

Känner inte riktigt att Revell's dekaler riktigt når upp till den standard jag är van vid den här gången. De är hårdare, anpassar sig sämre efter underlaget och krävde både Micro Set och Micro Sol för att bli kvar.

Jag byggde en Airfix Mustang för ett tag sedan där jag använde dekalerna från Revell's urgamla P-51D. Dekalerna till "Cookie" var dock nya och fungerade utmärkt även till Airfix P-51D i det fallet.

Jag hittade annars "Stars n Bars" till en gammal Airfix Dauntless i dekallådan. Hade jag haft lite bättre koll så hade jag nog använt dem istället för Revell dekalerna med den mörkblå kanten.

Revell har ju gett ut den här modellen med lite olika dekalalternativ. Och förutom de jag har med dekaler med förebilder från både the 8th AF och the 9th AF så har man gett ut modeller från förebilder från samtliga tre "squadrons"... ...61, 62 och 63rd FS, 56th FG i "the 8th AF".

Då samtliga är rätt tilltalande när det gäller målningen, 61th i "plum" eller "night" (oklart än idag), 62nd i ocean grey och dark green och 63rd då i "light blue/dark blue" någonting så är jag rätt sugen på att bygga ett par Revell Thunderbolt's till. De är små fina modeller som är billiga och lätta att få tag i.

Förhoppningsvis är dekalerna bättre till den senaste utgåvan med dekaler till en kärra från 62nd och en från 63rd...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

Balls Out...

https://images.app.goo.gl/KCm1nMAxyH8nsrna9

Fast undrar lite om det där verkligen är en P-47D. Spinnfenan säger något annat.

Har ändå en del kvar att göra. Rätt mycket skall målas rött inte minst...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Thunderbolt!

Inlägg av Andre B. »

...och så här ser det ut efter dagens målningsarbeten...

IMG_20190422_194529_648.jpg
IMG_20190422_194529_648.jpg (45.84 KiB) Visad 6891 gånger

Lite rött på vingspetsar, spinnfena, höjd och sidroder. Nu är det ju det där med vindruta och huv med sen. Och så samma jobb på "Indianhövdingen"...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar