Så här långt har vi kommit nu. Lite småfix kvar, sedan är det dags att måla!
Lite kablar i hjulschakten är aldrig fel! (Fläckarna är kladd från en våtslipssession, ska såklart bort)
Här kommer en liten miniguide för den som vill göra samma resa som jag. Vingspetsarna behöver plattas till, Airfix har gjort dem på tok för runda. Det innebär att den bakre delen behöver bytas ut då den är för smal i bakkanten.
Bakom huven satt två fönster på de flesta andra Canberrorna. Dessa var övertäckta med en stor lucka på de svenska. Tack och lov, eftersom passformen är sådär. Bakom satt ytterligare en mindre lucka. Båda var lätt utanpåliggande, så det funkar utmärkt att limma dit lite PC. På sidan, strax under, sitter två dörrar )en på varje sida) som behöver spacklas igen. I bildens överkant skymtar de utblås som behöver fixas till på motorerna. Har borrat ett grunt hål och sedan limmat dit en del av en slicad topz i ytterkanten. Sådana ska sitta på båda sidorna på varje motor (de skymtar även på några adnra av bilderna).
På ena bombluckan sitter en lucka/panel av plåt/plast (hjälp tas gärna emot här!) På bakkroppen ska dit en antenn.
Airfix huv har två stycken små runda rutor. Tp 52 (och de flesta andra också, tror jag) hade bara en. Så det blev till att slipa och polera. Och slipa och polera. Och... ja, ni fattar... Hjulen visar vilken av fälgarna i lådan som de svenska hade.
Till sist en käck detalj som behöver fixas till på alla Airfix Canberror. Av någon anledning har de tryckt dit ett gäng linjer som inte alls stämmer överens med verkligheten. Bara att spackla igen. Dessutom måste fenans form justeras i framkant, den svängda delen är för stor.
