Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Slottet Tre Kronor (Centraltornet. Sid. 6)

Inlägg av Joakim Hultman »

Det finns inte så mycket att göra för en museilärare med ljumskbråck just nu, så jag arbetar hemifrån istället. Närmare bestämt så fick jag i uppgift av jobbet att bygga en modell av hur Stockholms slott såg ut under Gustav Vasas tid!
Modellen ska sedan användas i visningsverksamheten, och blir extra aktuell i och med 500-årsjubileet av Gustav Vasas trontillträde om ett par år.

Jag har aldrig tidigare färdigställt ett scratchbygge, och jag har aldrig byggt något så stort. Trots detta känner jag tillförsikt inför det hela!

Jag har valt att utgå från hur Slottet troligen såg ut runt 1560, vid kungens död. Helt enkelt för att den knapphändiga information som finns är minst dålig runt den perioden. Många av er är säkert bekanta med hur Slottet såg ut c:a 1660, hundra år senare, då det finns väl dokumenterat. Letar man bilder på "slottet tre kronor" så är det oftast den versionen som dyker upp, och finns det någon bild av det gamla Slottet i skolböckerna så är det ofta avbildat så som det såg ut kring 1660. Ett typiskt renässansslott.
1560 hade byggnaden många likheter med den klassiska bilden de flesta av oss har av Slottet, men det är tydligare att renässansen möter medeltiden i arkitekturen!

Här ska också redas ut, att när det begav sig så kallades det "Stockholms slott". "Tre Kronor" var namnet på centraltornet, men har i efterhand fått beteckna hela det gamla Slottet för att särskilja det från den nya byggnaden.
TreKronorInProg2.JPG
TreKronorInProg2.JPG (4.94 MiB) Visad 6433 gånger
En enkel träbas utskuren och hopskruvad från en gammal bordskiva.
TreKronorInProg4.JPG
TreKronorInProg4.JPG (948.5 KiB) Visad 6433 gånger
En blygsam början, i form av det nordöstra hörntornet som börjar ta form.

Skalan jag arbetar i är 1/350, vilket arkitekter säkert finner befängt. Men jag gillar tanken på att den blir i samma skala som mina fartyg, och kanske kommer någon modellbyggande besökare i framtiden nicka instämmande när hen observerar att jag valt den populära fartygsskalan.
Materialet jag bygger i blir nästan uteslutande PC.
Senast redigerad av Joakim Hultman den 28 jun 2022, 19:23, redigerad totalt 8 gång.
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Mats Averkvist »

Det finns en fantastisk tuschteckning av slottet gjord av Rolf Lilja som är tryckt upp i 200 ex. Har du sett den?
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Björn Fransson »

Wow! Vilket projekt! Det här värmer en gammal vasaslottsnörd som jag som jobbat - och delvis fortfarande jobbar - på ett systerslott, det i Örebro!

Ser med spänning fram emot detta! Jag hade förmånen att för ganska många år sedan beställa två modeller av "vårt" slott av Lars Agger som gjort de fantastiska modellerna av Stockholms slott som finns på slottsmuseet och som bor här i Närke. Min roll då var att stå för researchen, men det var häftigt att se honom in action, här talar vi scratchbygge på hög nivå. Ska bli riktigt kul att följa ditt bygge!
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Lurifax »

Oerhört intressant bygge!
Det blir kul att följa, uppdatera ofta.

Men se nu till att hålla Godzilla på avstånd. Han har en tendens att sabotera såväl slott som broar och fartyg. :)
holst

CU@C4
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Joakim Hultman »

Mats Averkvist skrev: 24 feb 2021, 23:08 Det finns en fantastisk tuschteckning av slottet gjord av Rolf Lilja som är tryckt upp i 200 ex. Har du sett den?
Tyvärr inte. Vet du vilken epok som Slottet avbildats i?
Björn Fransson skrev: 25 feb 2021, 06:46 Wow! Vilket projekt! Det här värmer en gammal vasaslottsnörd som jag som jobbat - och delvis fortfarande jobbar - på ett systerslott, det i Örebro!
Jag hälsar dig, slottsbroder! ;)
Ser med spänning fram emot detta! Jag hade förmånen att för ganska många år sedan beställa två modeller av "vårt" slott av Lars Agger som gjort de fantastiska modellerna av Stockholms slott som finns på slottsmuseet och som bor här i Närke. Min roll då var att stå för researchen, men det var häftigt att se honom in action, här talar vi scratchbygge på hög nivå. Ska bli riktigt kul att följa ditt bygge!
Jag är mycket väl bekant med Lars Aggers verk, även om jag inte haft förmånen att träffa honom själv. Det är nämligen han som byggt slottsmodellerna i Museum Tre Kronor också! Kan bara instämma i att de är mycket väl gjorda.
Lurifax skrev: 25 feb 2021, 07:37 Oerhört intressant bygge!
Det blir kul att följa, uppdatera ofta.
Tack! :)
Men se nu till att hålla Godzilla på avstånd. Han har en tendens att sabotera såväl slott som broar och fartyg. :)
Det är inte alla som känner till, men Godzilla anslöt till dalkarlarna och förblev den svenska kronan trogen under lång tid. Muto, däremot, hade lierat sig med kung Kristian...
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av hanfeh »

Härligt och se lite scratchbygge! Har du gjort några skisser eller ritningar som underlag?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Mats Averkvist »

Mats Averkvist skrev: 24 feb 2021, 23:08 Det finns en fantastisk tuschteckning av slottet gjord av Rolf Lilja som är tryckt upp i 200 ex. Har du sett den?
Tyvärr inte. Vet du vilken epok som Slottet avbildats i?
1660
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Jens Tornblad »

Den här byggtråden ser jag fram emot att följa. Men, jag har en fundering då du skriver att det ska se ut som det gjorde 1560, var inte dinosaurierna redan utdöda vid det laget?
En obyggd modell är också en modell...
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Björn B »

Bild
Jag tror att t.o.m. drakarna var utfasade då.
Det här blir ett häftigt projekt att följa, med eller utan dinosaurier. En tuff ambitionsnivå. Hur i hela friden får man tag i information om hur det såg ut 1560?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Slottet Tre Kronor

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack allesammans för visat intresse! Verkligen kul att det uppskattas. :)
hanfeh skrev: 25 feb 2021, 22:27 Härligt och se lite scratchbygge! Har du gjort några skisser eller ritningar som underlag?
Jag har gjort en del ytterst primitiva skisser, som denna:
DSC08909.JPG
DSC08909.JPG (1.67 MiB) Visad 6205 gånger
Men som vanligt så går jag lite på känn också när jag bygger. :)
Jens Tornblad skrev: 26 feb 2021, 11:00 Men, jag har en fundering då du skriver att det ska se ut som det gjorde 1560, var inte dinosaurierna redan utdöda vid det laget?
Mycket riktigt. Men kaijus existerar ännu, som bekant. Jag kan rekommendera dokumentären "Godzilla" från 2014.
Björn B skrev: 26 feb 2021, 15:40 Hur i hela friden får man tag i information om hur det såg ut 1560?
Till störst hjälp är helt klart Hogenbergs samtida kopparstick av Slottet (jag har en högupplöst version på datorn):
Bild

I andra hand förlitar jag mig mycket på Martin Olssons gamla mastodontverk om Slottets historia, med stycken av bevarade dokument från tiden (1500-talssvenska är inte jättelätt att begripa sig på, kan jag säga!). Till syvende och sist, i de fall då ingen information finns att tillgå, så resonerar jag mig fram genom att exempelvis titta på Jean de la Vallées uppmätningar från 1660-talet och gör en trolig bakdatering av dem. Lite kvalificerade(?) gissningar blir det alltså även. :)
Skriv svar