Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Dan Kut
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av Dan Kut »

Tänker på att bygga ett hemmagjort sprutbås. Jag tänkte köpa en vanlig badrumsfläkt (som är tyst), göra ett hål i en flyttlåda och leda luften med ett flexxrör till fönstret. Skaffa en trä-bit/planka/skiva som med läplig storlek passa öppningen.

Vad har ni för erfarenheter? 85 m3/h ? 100mm diameter på röret? klä insidorna med dammfilter så att inte allting åker runt? Placering av utsuget på 'taket' av lådan?

ANDNINGSMASKER: Kanske ännu viktigare är ju andningsmasken! P3 filter eller räcker det med P2? Det finns väl ändå inget som skyddar mot lösningsmedlerna? A2+ ?

Tack på förhand.
Dan
Bygger alldeles för sakta..
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av Stellan »

Det beror väl till del hur ofta och hur mycket du målar samt vilken sorts lösningsmedel och färgtyp vi pratar om?
Stellan Schroeder Englund
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av Jon MW »

Vet inte hur långt 85 m3/h räcker för utsug. Det jag har är på 355 m3/h och kör man länge, målar större ytor eller ska ha nått hög blankt så ser man en del färg dimma i rummet ett litet tag efter man har målat. Sen ska man tänka på att de här siffrorna är i fri luft utan typ filter, slangar och andra hinder. Den typen av fläkt som vanligtvis används som badrumsfläkt brukar va ha bra flöde men va lite sämre vad det gäller tryck. Så med filter, slang och möjligt högre lufttryck ute än inne så kan man tappa en del av det flödet. Säger inte att det inte funkar och det kommer ju va klart bättre än inget utsug men kan va värt att tänka på.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av Horrocks »

Ang ansiktsmask, så är det gasfilter som behövs om man vill skydda sig mot lösningsmedelångorna. Ska finnas kombinationsfilter med både partikel- och gasfilter, men jag har bara kört med gasfilter A1 när jag lackerat bilar i skala 1:1. Jag får dock erkänna att jag kör utan mask när jag målar modeller, även med lösningsmedelbaserade färger.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av hanfeh »

Har haft mitt hembygge till sprutbox med en köksfläkt i väldigt många år. Har inte exakt (fritt) flöde på min fläkt men moderna verkar ligga på drygt 350 m3/h. Om jag kör länge på stora delar så märks lukten av lacknafta i rummet. Flödet blir som Jon säger begränsat av slangen och jag har dessutom ett filter vid utloppet. På små målningsjobb känner jag ingen lukt men beror säkert på ålder. Vid rengöring av sprutan så sprutar jag i en trasa och inte fritt i boxen. Ska jag lacka stora delar eller länge så tar jag på mig Biltemas Skyddsmask. Viktigt med tilluft som jag skrev i någon annan tråd om sprutboxar.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Vad har ni för erfarenheter med sprutbås och andningsmasker?

Inlägg av Anders.Edblad »

Det här är något jag alltid tjatar om när det gäller sprutboxar. Många köksfläktar är inte gnistsäkra. Beroende på vilken typ av färg man använder kan det innebära obehagliga överraskningar.
Biltema säljer gnistfria motorrumsfläktar och alla tillbehör som slangar, slangklämmor...... Min box är 90 x 70cm all luft går igenom filter och kapaciteten räcker mer än väl för att suga ut alla ångor. Jag har satt en varvtalsregulator på den, lätt att göra då den går på 12V. Billig är den också.
Motorrums fläkt.JPG
Motorrums fläkt.JPG (45.75 KiB) Visad 3909 gånger
Det här hände en av våra Finska kollegor.

Re: Funderingar kring sprutbox
Inlägg av Michael » 23 apr 2013, 21:31

Kan berätta av erfarenhet att det skrämmer skiten ur en (och grannarna ) med fel sorts köksfläkt.
Tände själv ångorna i utblåsröret och enligt grannen så var lågorna ganska så långa på utsidan.
På insidan var det nästan en våt stol men en massa målfärg runt golvet och målskåpet.

Inget blev och brinna och själva branden räckte säkert inte mera än 2-3 sekunder.

Anders E
Skriv svar