3D utskrifter ?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

3D utskrifter ?

Inlägg av henrik »

Ny medlem,

Henrik Laurell heter jag o bor i Mölnlycke strax utanför Göteborg.

Läste precis igenom lite info om er förening, som bygger huvudsakligen köpta plastmodeller.

Jag bygger oxå plastmodeller, fast jag designar o printar dem själv på en sk resin skrivare...

Min önskan är att visa o diskutera mina (och era) skapelser, inte 3D skrivare som för mig bara är ett verktyg o inte ett sär intresse i sig.

Faller detta inom ramarna för denna förening ?

Min tidsperiod skiljer sig oxå ngt, runt 1790 - 1830, men igen, ändå plast modeller 🙂

Henrik, https://Laurell.Today/
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av Stellan »

Henrik, välkommen till plastmodellklubben som bygger skalamodeller av alla material, inte bara plast. I tävlingsreglerna vill jag minnas att som plast räknas: trä, metall, plast, resin mfl material. I och med att den tekniska utvecklingen gör att det är möjligt att inkludera andra material än styrén så har vi inte begränsat oss utan fokuserar på att det är skalamodeller vi bygger. Sålunda, bring it on!

Det finns några som gillar att hålla på med 3D-printande och det lär bli en allt större del av skalamodellhobbyn framöver, antingen som hela modeller eller för att skriva ut detaljer eller konverteringar så du är väl mottagen om du gillar dylikt.

Inte riktigt säker på varför du valde den rubrik du gjorde dock...
Stellan Schroeder Englund
thomas wilner
Inlägg: 54
Blev medlem: 05 maj 2012, 14:53

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av thomas wilner »

Skulle du vilja hjälpa mig att fixa nya kanoner till F-9 huntern dom såg lite annorlunda ut jag som frågar heter thomas och har telefon 0736723626
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av Joakim Hultman »

Hej Henrik!

Hjärtligt välkommen in i gemenskapen! Som Stellan säger så spelar det ingen roll vad eller hur du bygger något - Är det en skalamodell, så får den tummen upp!

Kollade lite på din hemsida, och tyckte att projektet med kanonerna såg väldigt intressant ut. Hade gärna sett dem IRL någon gång i framtiden!

Just nu ligger mötesverksamheten nere med anledning av pandemin, men när det väl går att ses igen är du välkommen att besöka oss!
IPMS Göteborg är kanske lite mer relevant i ditt fall, men om inte annat så har vi vår stora tävling/utställning 08 Open på vårkanten, som är väl värd ett besök.
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av henrik »

Visste inte att det fanns en lokal grupp i Göteborg, men man kan väl gå med i båda 🙂

Rubriken var väl mest bara tänkt att fånga uppmärksamhet, vilket den ju gjorde...

Jag har byggt modelltåg sen tonåren men trots många försök att hålla liv i det intresset fick jag ge upp det förra sommaren. Sen dess är det kanoner o vagnar som gäller. Först karoliner o nu håller jag på med gustavianska perioden.

Kommer visa bilder så fort jag fått ordning på fältkanon m/1816 som jag håller på med nu. (som var efter den perioden.., jag vet.. :D )

Henrik

Om någon är nyfiken på tidigare projekt är hemsidan https://Laurell.Today/
Senast redigerad av henrik den 28 sep 2020, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av henrik »

thomas wilner skrev: 27 sep 2020, 19:26 Skulle du vilja hjälpa mig att fixa nya kanoner till F-9 huntern dom såg lite annorlunda ut jag som frågar heter thomas och har telefon 0736723626
Behöver bara 2D ritningar o gärna lite bilder, så kan jag göra ett första utkast. Så kan vi diskutera resten sen.

Henrik
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av henrik »

Kollade precis ipms göteborg. Verkar inte som om dem har ett fungerande forum för tillfället.. Deras länk ger bara felmedd, o när jag söker kommer inget upp... Någon som vet ngt mer ?

http://ipmsgoteborg.se/?s=forum&submit=Search

Henrik
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av kai »

Verkar vara ett felaktigt felmeddelande, forumet finns ju där.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av Urban Gardini »

Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
henrik
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 sep 2020, 23:13
Namn: Henrik Laurell
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 3D utskrifter ?

Inlägg av henrik »

Tack.

Knepigt att inget kom upp vid sökningen..

Henrik
Skriv svar