Antenner J26?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Antenner J26?

Inlägg av Horrocks »

Blev lite osäker i slutstadiet av mitt bygge. Hur var det med de svenska Mustangerna - hade de antennwire eller försvann den iom försvenskning?
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Antenner J26?

Inlägg av Johan Elvin »

Observera att Museets J 26 inte är helt korrekt med detaljerna.
Dom har tagit in den i verkstan nu för att rätta till dom fel som är på den för att representera en korrekt J 26.
Huruvida antennwire vara eller icke vara kan jag dock inte svara på om det är nåt som ska justeras.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Antenner J26?

Inlägg av Stellan »

Inget sådant på P-51D Mustang i Sverige vad jag sett. Liten tråd om ämnet samt illustration https://www.britmodeller.com/forums/ind ... nna-wires/
Stellan Schroeder Englund
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Antenner J26?

Inlägg av Horrocks »

Tack, ser ut som man bör skippa wiren. Tur att jag inte hann sätta borren i huven.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Antenner J26?

Inlägg av Andre B. »

Man hade ju en hatthylla i en del plan. Hade man haft antennwire så skulle det nog bli lite platsbrist...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
commander
Inlägg: 128
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Antenner J26?

Inlägg av commander »

Antennwire förekommer inte på dom svenska maskinerna. De svenska köptes från 8th AF överskott. I det närmaste ingen av dom operativa D-varianterna i just 8th AF under kriget i Europa använde den typen av radio som krävde antennwiren. VHF-radion som installerades i dom maskinerna nöjde sig med antennmasten på bakkroppen.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Antenner J26?

Inlägg av JA_37C »

Lite off-topic men som nämndes, hatthyllan. Alla hade inte den alltså?
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Antenner J26?

Inlägg av Stellan »

JA_37C skrev: 01 okt 2020, 12:37 Lite off-topic men som nämndes, hatthyllan. Alla hade inte den alltså?
Nix, de saknas på en del bilder. Kan tänka mig att det beror på vid vilken tidpunkt flygplanen har fotats, kanske de ännu ej monterat in den.

https://www.redroomodels.com/product/re ... miya-1-48/
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar