Italeri JAS 39B Gripen, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Italeri JAS 39B Gripen, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Hade egentligen tänkt ta tag i Kittyhawks ensitsare. har klämt och känt och samlat mod ett tag nu, även om den ser lockande ut i lådan har jag förstått att det inte direkt är någon enkel resa. Beställde en Airescockpit från Hannants och letade lite förstrött i stashen efter kommande projekt. Hittade plötsligt Italeris tvåsitsare som jag köpte för länge sedan. Och minsann, låg det inte en CMK-cockpit i lådan. Och Masters pitotrör. Och Eduards målningsmask. Hm. Posten från England kanske tar ett tag. Man kan ju alltid börja plocka lite. Kanske inte bygga, men kolla lite...

Och plötsligt såg det ut så här:

Bild

Okej. Lika bra att fortsätta. Passformsmässigt måste jag säga att den här är bättre än sitt rykte. Till skillnad från Kittyhawk är den rätt grovt tillyxad i detaljerma, jag har byggt Italeris i 1/72, och den här känns i princip som att den är uppförstorad rakt av. Men enkelheten gör den också lätt att få ihop, och inte drog den särskilt mycket spackel heller. Knepigast var att få till skarven mellan vingarnas undersida (en bred del med underkroppens mitt i mitten) och kroppen.

CMK:s set innehåller även en huv som både är korrigerad och som dessutom är lite tonad. Ett bra lyft för modellen, även om det inte var helt enkelt att få till den. Egentligen borde jag justera modellens stora svaghet, partiet framför frontrutan som inte är klockrent. Men där går gränsen, i mina ögon ser den ut som en Gripen ändå. Och formmässigt är den riktigt fin i övrigt. Bytte ut de små strakes bakom canarderna (för tjocka) och justerade infästningen mot kroppen som är kraftigt överdriven. I övrigt var det bara att bygga på. Här efter primer och kompletterande slipning:

Bild

Snart dags att måla. Först en ordentlig pre-shade. Jädrans kul dethär! :D Masters pitotrör är fint, men vääääldigt smalt, så det fick skyddas. Gripen gör sig bra med lite längre nos!

Bild

Kom osökt att tänka på den här klassikern! :D

Bild

Och sedan på med färg. Det fick bli en hemkörd blandning av olika grå nyanser från Mr. Paint.

Bild

Snart dags för dekaler. Lyckligtvis låg det ytterligare ett fynd i lådan; Two Bobs gamla Gripenark. :)
Senast redigerad av Björn Fransson den 01 dec 2020, 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Alltid trevligt när man hittar en massa eftermarknadsgodis i lådan som man för länge sedan köpt och glömt bort.
Kul också att se ett så fint bygge av Italeri Jasen.
Ser fram emot bygget av den där Captain Scarlett maskinen.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, båda!

Morgan: Jo, Italeri får absolut till det ibland, jag skulle inte säga att kvaliteten är låg, snarare ojämn. Och någonstans finns något i den feta plasten och de distinkta panellinjerna som jag gillar. Plus att de ändå försöker få till detaljeringen, ibland lyckas de riktigt bra. Köpte deras Hawk nyligen och insåg snart att det var helt onödigt att köpa den resincockpit jag funderade på. Och de är en av få tillverkare som bryr sig om att det faktiskt finns kablage i hjulbrunnar (även om de inte alltid sitter på rätt ställe... :). Så de har ändå höga ambitioner och jag gilla som sagt deras modeller trots allt.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tjo Björn! Det där blir som vanilgt ett Fransonskt mästerverk. Ska bli spännande att se den med dekaler.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av JA_37C »

Ser trevligt ut. Jag har vart sugen på en Kittyhawk-Gripen men undvikit Italeri.. kanske borde tänka om?

Synd att det finns så få dekalark med svenska individer att få tag på..
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Italeri JAS 39B Gripen, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Har fastnat ett extremt ambitiöst byggande i ett Heller-gruppbygge på Britmodeller, så det har blivit lite dåligt med annat. Men nu är i alla fall Gripen klar. Two Bobs-dekalerna var suveräna att jobba med och ställen fick lite extra detaljer. Men jag måste säga att jag är positivt överraskad, den här modellen var faktiskt betydligt bättre än jag trodde. Vädrade med torrpastell och Ultimates wash via färgsprutan och lackade tokmatt med Ocean.

Bild

Bild

Bild

Bild

CMK:s stolar är riktigt snygga, men inte helt korrekta. Lade till "Batman-öronen" på den främre, men resten får niträknarna roa sig med. :)

Bild

Bild

Utblåset borde väl egentligen bytts ut, men det fick duga.

Bild

Bild

Extra plus till Italeri för hjulbrunnarna!

Bild

Ställen fick lite extra kablage. Hittade både svart ståltråd och svart elastisk tråd (till smyckestillverkning) på Panduro. Perfekt för slangar, behöver inte ens målas!

Bild

Bild

Bild

Nästa Gripen blir en Kittyhawk ensitsare. Ska bara ta några djupa andetag först. :D (Och bygga lite annat...)

Bild

Bild
Skriv svar