S.I. Mk 1A

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Bild
Kanske inte det vanligaste planet. Borjar med lite Matchboxdelar. Swordfish och en He115 fena.

Bild
Sedan ett par flottörer av okänd tillverkning. plockade frammitt gamla LEGO för att fixa en jigg.

Bild
Nu får det hela torka.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Stellan »

Biggles?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Bild
Jepp
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Mats Averkvist »

Du bygger efter "ritningen" ser jag. Ser ut som Swordfish utan övervinge.

Som sann Biggles-kännare så föredrar jag att följa beskrivningen där det framgår att S.I. Mk.I var ett amfibieflygplan på flottörer där hjulen kunde fällas upp. (Spännvidden måste ha varit relativt liten för att kunna komma in och ut ur grottan.) Det var dessutom egentligen ensitsigt i en öppen cockpit, men man kunde komma åt en andra sittplats bakom föraren genom att öppna duken med ett blixtlås. Det hade flaps och slots och var försett med ÅTTA fasta kulsprutor cal. 0.707 och en rörlig i bakre sits. Cruising speed var runt 280 miles/h = 450 km/h. Med den hastigheten måste det ha haft liknande konfiguration som en Spitfire Mk. I på flottörer.
De fyra olika maskinerna döptes till: Willie-Willie, Didgeree-du, Dingo och Platypus. Namnen målades på nosarna.
På det första uppdraget mot Kiel så bar de två första 2 x 112lb högexplosiva bomber under vingarna plus ett antal brandbomber under kroppen mellan flottörerna. Den sista maskinen hade endast 1 x 230lb bomb. De kunde också ta en torped vilket man använde mot Leipzig.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Ser fram mot din modell.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev: 11 sep 2020, 21:17 Du bygger efter "ritningen" ser jag. Ser ut som Swordfish utan övervinge.

Som sann Biggles-kännare så föredrar jag att följa beskrivningen där det framgår att S.I. Mk.I var ett amfibieflygplan på flottörer där hjulen kunde fällas upp. (Spännvidden måste ha varit relativt liten för att kunna komma in och ut ur grottan.) Det var dessutom egentligen ensitsigt i en öppen cockpit, men man kunde komma åt en andra sittplats bakom föraren genom att öppna duken med ett blixtlås. Det hade flaps och slots och var försett med ÅTTA fasta kulsprutor cal. 0.707 och en rörlig i bakre sits. Cruising speed var runt 280 miles/h = 450 km/h. Med den hastigheten måste det ha haft liknande konfiguration som en Spitfire Mk. I på flottörer.
De fyra olika maskinerna döptes till: Willie-Willie, Didgeree-du, Dingo och Platypus. Namnen målades på nosarna.
På det första uppdraget mot Kiel så bar de två första 2 x 112lb högexplosiva bomber under vingarna plus ett antal brandbomber under kroppen mellan flottörerna. Den sista maskinen hade endast 1 x 230lb bomb. De kunde också ta en torped vilket man använde mot Leipzig.
Inte helt bevandrad i Biggles värld, men hur kommer det sig att alla flygetygen hade Australiensiskt klingande namn? Willie-willie är en virvelvind som drar uppdamm och löstmaterial och är rejält synlig, Didgeree-du är ju det Aboriginska blåsinstrumentet, Dingo är ett hunddjur och platypus heter Näbbdjur på svenska. Vill minnas att det fanns en figur som hetter Wagga-Wagga, efter staden?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Dom kallade sig för bumerangdivisionen. Dom skulle susa ut, slå till och susa tillbaks igen. därför döpte dom planen så.
Fast jag har en idé till ett annat bygge som följer beskrivningen i texten mer än bilden på originalomslaget.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Bild
Då var leken över.

Bild

Bild
Den får vara färdig så kan jag återgå till min Sandringham. Det var länge sen den sprack nu. Den till och med klarade ett fall i backen utan att spricka upp.

Bild

Bild
En billig Matchbox Swordfish utan dekaler och lite modellskrot blev så här.

Bild
Min plan för en annan tolkning av maskinen försvann upp i rök då den inte skulle kunna lasta torpeder som texten säger.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Stellan »

Kul projekt. Ser väldigt biggles-ig ut. Var kom iden från om att den skulle vara svart o vit på undersidan?
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: S.I. Mk 1A

Inlägg av Björn B »

Från tidiga Spitfires.
Skriv svar