Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Björn Fransson »

Kors i taket! Två sommarbyggen i år - nästan tre med Su-7:an. Och alla blev klara! 2020 ÄR i sanning ett märkligt år. Mitt första köp på smått legendariska Göranssons Färg i Dalarna när jag var där i våras. Åk dit om ni har vägarna förbi. En dröm för modellbyggare - inte minst då en inredningsintresserad hustru även har en del att botanisera bland där, så ingen hade någon brådska därifrån. :D

Bild

Ett härligt bygge sånär som på en del: Airfix slöa metod att överlåta tillfixandet av den raka vingkanten till byggaren. Visst, det följer med nya framkanter och visst, det finns markeringar i plasten för de delar man ska skära bort. Men att få en ordentlig osynlig skarv - som dessutom går rakt genom ett par runda luckor och andra panellinjer - är inget man gör i en handvändning. Det känns som om den delen tog ungefär lika lång tid som resten av bygget.

Bild

Bild

Hade Airfix istället valt att göra en helt ny vinge, hade man ju dessutom kunnat få alla små utsläpp helt rätt, eftersom de var något annorlunda på F.4/50. Har gjort den resan en gång på min gamla Academy, men den här gången fick det vara. Skillnaden är inte enorm, så de fick duga.

Bild

Men slut på gnäll nu. För det här är en fantastiskt fin modell! Cockpit är fullt tillräcklig rakt ur lådan. Dessutom är ju allt svart, så inte mycket syns. Här ett försök att ljusa upp bilden så att det går att urskilja åtminstone några detaljer:

Bild

Även stolen är fin, så aftermarketinslaget den här gången stannade vid Eduards bälten.

Bild

Målad med Mr. Paint, jag utgick från de brittiska färger som de tidiga J 34 var målade i. Dekalerna är helt fantastiskt bra - vem trodde att man någonsin skulle få säga det om Airfix svenska dekaler? Men förklaringen är förstås att Robert Bergwall varit med om att ta fram dem. Kronmärkena kan se lite väl lysande turkosa ut på bilderna, men i verkligheten är de spot on, dessutom har jag tonat ner dem en liten aning.

Naturligtvis kunde jag i vanlig ordning inte nöja mig med exakt den individ som fanns i lådan, så det fick bli röd U, 34016, på F 18 som den såg ut runt 1959. Det lilla individnumret är förresten tillknåpat av de små dekalplaceringssiffrorna. :)

Bild

Vädringen blev ganska modest, det här var i början av karriären.

Bild

Men som sagt, en väldigt trevlig och (åtminstone till största delen) lättbyggd modell med härlig passform och smäckra panellinjer.

Bild

Och ett sagolikt vackert flygplan är det. Så det var alltför synd att förstöra dess sköna linjer med en massa last! :)

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Henrik R »

Exakt björn, det är ett sagolikt snyggt flygplan och din modell blev fantastiskt fin. Hatten av!
Men...En Hunter är snygg även med last om jag får säga mitt ;-)
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Johan Elvin »

Mycket snyggt och inspirerande som vanligt Björn
Jag har den liggande som nästa modell att sätta tänderna i.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Niklas »

Mycket snyggt Björn, som alltid! Håller med dig om att Hunterns linjer kommer fram mer utan massa last under vingarna.

Vilka färger från MrP har du använt?
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Stellan »

Mycket snygg, typiskt Björn-bygge!

En sak att ...ehem...notera för den som bygger Hunter är att det INTE ska vara någon huvram i bakre delen av plexiglashuven, här är det bara ren genomskinlig plast på originalet. Här är bra bilder https://www.britmodeller.com/forums/ind ... eful-pics/ Har sett någon bild där det faktiskt ÄR målat men jag tror att det handlar om något museiexemplar och är sålunda en avvikelse...

Fin liten walkaround hos oss http://www.ipmsstockholm.se/home/hawker ... in-detail/
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av bergwall »

Snyggt bygge Björn! Jag kan ärligt talat säga att jag hjälpte Airfix lagomt mycket för att mina eventuellt egna dekaler skulle få någon marknad. Kronmärken och siffror är inte korrekta i formen (jämfört med ritning/orginal), ett tränat öga kanske ser det, men jag kunde inte skjuta mig i foten så mycket så jag skulle peka ut alla fel och ge dem korrekta underlag helt utan ersättning. Jag korrigerade rent uppenbara fel (kommer inte ihåg vilka det var nu) men jag gjorde samma sak med deras Mustang och Spit också. Kronärkena på den här Huntern är ett sorts mellanting mellan korrekta svenska och de felaktiga brittiska som fanns på S 31, samma som de kopierat mella olika projekt.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Johan Elvin »

Robban, allt det du säger gör ju att vi blir mer desperata av korrekta dekaler till J 34 i 1/48
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint liv i den där gröna målningen.
Fint bygge som vanligt!

Anders E
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av bergwall »

Hehe, jo jag hör er. Vi får se när jag kan slutföra det.
Rickard Andersson
Inlägg: 95
Blev medlem: 27 sep 2012, 19:59
Namn: Rickard Andersson

Re: Sommarbygge 2: Airfix J 34 Hawker Hunter - Klar

Inlägg av Rickard Andersson »

Trevligt svenskbygge, fler sådana vill vi se.

mvh Rickard
Skriv svar