Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Har som vanligt varit dålig på att fota på sistone. Däremot har det blivit lite mer byggande, här kommer årets första sommarbygge.

Bild

Det här är en modell som verkligen legat till sig i stashen, jag köpte den och några till 2006 i en leksaksaffär som skulle lägga ner. Det var när jag börjat fundera på att ta upp hobbyn igen, och resten av inköpen fick bli inkörsporten till återkomsten. Mosquiton däremot, blev liggandes. Genom åren har den varit på väg att landa på byggbordet otaliga gånger, och haft ungefär lika många märkningar i min fantasi. Men tidigare i sommar var det tydligen dags (jag undrar alltid var det är som styr mina beslut om vad jag ska bygga. Inte är det då rationella beslut...).

Cockpit blev rakt ur lådan, med enklare bälten av tejp. Misstänkte att inget kommer att synas, och jag kan säga att det var en helt korrekt bedömning. Så titta noga här, genom den tjocka huven och alla dess ribbor syns definitivt ingenting...

Bild

Modellen har rätt många år på nacken, men gick ihop rätt bra. Lite meck att få rätt vinkel på vingarna, men annars funkade det mesta. Och är det sommarbygge, sker det förstås på verandan!

Bild

Ja, åldern är ju ett kapitel för sig. I grunden är detta Airfix gamla FB. VI från sent sjuttiotal. Någon gång på nittiotalet lade man till delar för fotospanaren PR. XVI. Eftersom den ursprungliga modellen inte alls var planerad för detta, skickar man med rubbet till den, plus de nya delarna - och de nya delarna är inte få. Kropp, huv, motorer, vingarnas ovansida, delar av cockpit är nya. Så det här är alltså inte själva modellen, utan delarna som blev över...

Bild

Propellrar och spinners kommer från Tamiyas låda, de blev över från mitt J 30-bygge. Resten är rakt ur lådan. Jag målade allt med Xtracrylics finfina PRU Blue. Lådans dekaler var rätt usla, så jag fick plocka ihop märkningen i dekalarkivet.

Bild

Bild

Den som vill bygga en sådan här ska förstås välja Tamiya. Men Airfixen har sina ljusa sidor, lite mer grovhuggen, men ändå rätt okej.

Bild

Fotospanarna verkade vara rätt välhållna, så den blev ganska lätt vädrad.

Bild

Bild

Huven var ett kapitel för sig. Byggde upp "ribborna" under, (syns om man tittar noga...), men dels passade den dåligt - de separata sidorutorna passar inte alls särskilt bra, dels var den ett helsicke att maskera - inte bara det bubbliga, utan alla små rutor, dels var den som sagt så tjock att nästan inget syns. Så maskeringen misslyckades, färg letade sig in och jag fick plocka fram den gamla hederliga penseln och stadiga handen och lösa målningen av ramarna the good old fashioned way.

Bild

Men ett kul bygge var det, trots alla modellens tillkortakommanden. Och det var verkligen på tiden att den blev byggd! :)

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av magnusf »

En favoritförebild utan tvekan! Airfix 48-Mossie var en modell jag gärna ville ha som barn men det blev aldrig så, jag tror faktiskt aldrig jag sett den någonstans förutom i deras katalog. Och jag hade ingen aning att uppgraderingen till en PR-variant gjorts på det här sättet, intressant med nästan en hel Mosquito till över efter bygget.

Lite synd med huven, det är kanske den uppgradering som skulle lönat sig bäst på den här modellen? Om du känner dig ambitiös så finns det möjligen en sådan här huv från Falcon.

Snyggt bygge som vanligt Björn!

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Jo, de uppgraderade den gamla sjuttiotalaren med ett par varianter på nittiotalet, bland annat en NF.30, där man fick såga av nosen. Men i grunden är det en väldigt fin modell, enligt Scalemates kom den 1977 och måste då verkligen ha varit creme de la creme. Just Mosquiton lider ju inte så mycket av upphöjda panellinjer, nästan snarare tvärtom. Funderade länge på att använda de gamla ovansidorna till vingarna eftersom de egentligen är snyggare. Men valde bort dem för att kontrasten mot motorgondolerna då skulle blivit lite väl stark. Nu blev modellen mer konsekvent.

Jo, huven är som sagt inte det bästa med den här modellen. Och med facit i hand skulle jag kanske ersatt den. Men å andra sidan, skulle jag velat bygga en perfekt modell av den här versionen, hade det varit bättre att välja Tamiyas. Så det fick bli så här, modellen får vara nöjd med att den nu blev betydligt bättre byggd än den där Sea Harriern som jag köpte samtidigt 2006, men som byggdes direkt. Och som blev min första modell målad med airbrush. Så Mosquiton mådde ju inte direkt dåligt av att ligga till sig i stashen några år. :)
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Stellan »

Faran med att bygga bra och konsekvent är att man vänjer sig vid att allt ska bli som tänkt och att det alltid ska vara på samma höga och jämna nivå. Det finns inget med den där Mossen som saknas eller borde gjorts anorlunda. Inte om man inte hade tänkt sig att flytta gränsen för vad som är nödvändigt för att få den fin. Björn, den inte bara duger som den är, den är jättefin. Opp å hoppa, bygg nu något kufiskt sovjetmeck så vi vet att du är tillbaka i rätt gängor.
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Supersnyggt!
Jag har själv ett påbörjat projekt, NS650, amerikansk rödstjärt med svensk-anknytning... Inser att jag ligger i lä här... :oops:
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan: Tack! Nej, precis så. Det här är inte DET bygget, utan ett lite kul sommarbygge med lagom insats. Och kul att se vad det går att göra med en gammal modell - dessutom lite roligt att faktiskt bygga den modell som hör till de tre-fyra som hängt med längst i stashen.

Mats: Tack! Nåja, din blir säkert snygg också. Rödstjärtarna är trevliga de med, funderade länge på en amerikansk (vilket är ovanligt för mig), den är riktigt snygg i just den här kombinationen av färgsättning och märkning, inte minst med invasionsränderna. NS519 fanns med som alternativ i lådan, men dekalerna var lite för risiga. Så den fick bli brittisk trots allt.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Sommarbygge 1: Airfix Mosquito PR XVI, 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Fint bygge av den där nygamla Airfix modellen.
Svensk sommar är perfekt för modellbygge, endera är det för varmt att göra något annat annars är det för kallt eller så regnar det.

Anders E
Skriv svar