Gripen E-färger.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Gripen E-färger.

Inlägg av antesyd »

Någon som har koll på vilka färger JAS39E har i det nya ”kantiga kamouflaget?

//ANdré
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gripen E-färger.

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Spontant tror jag Saab använt de ”vanliga” färgerna som används på Gripen:
- en ljusgrå nyans till flygplanets undersidan
- en mellangrå nyans till flygplanets ovansidan och till kronor, siffror och text mot ljusgrå botten (alltså undersidan)
- en mörkgrå nyans (nästan svart) till märkning (kronor, siffror och text) på flygplanets ovansida.

Det jag skriver ovan rimmar nog illa med de dekaler man ser till Gripen men jag är rätt säker på att det fortfarande är på detta vis märkningsinstruktionen ser ut till JAS 39C/D. Kronor, siffror o text målas alltså med masker på riktigt (så var det inte på Viggentiden).

Jag tror att Saab (på eget initiativ) använt samma nyanser som vanligt men på ett lite mer artistiskt vis.
Notera att kammot är symmetriskt höger/vänster.

Mvh
Rickard
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Gripen E-färger.

Inlägg av Pelle F »

Lite utanför själva frågan, men kanske en sorts inspiration. Det uppstår ju små uttryck så fort ett nytt kul camo anländer på scenen. Så här är ett par varianter:
https://www.digitalcombatsimulator.com/ ... s/3307448/

https://www.digitalcombatsimulator.com/ ... s/3307333/

/Pelle
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Gripen E-färger.

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Jag måste backa från mitt tidigare påstående avseende färgerna. Efter att ha sett maskinen bredvid en normalmålad 39:a kan jag iaf konstatera att undersidan ser ut att vara ljusare än i vanliga fall. Övriga nyanser fick jag inget grepp om, jag hade för kort tid på mig :-(
Mvh
Rickard
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gripen E-färger.

Inlägg av Stellan »

Intressant filmsnutt med bra återgivna kontraster. Om man tittar lite närmare så ser man också de nya linjerna på Gripen, en hel ändrat från det gamla klassiska https://m.youtube.com/watch?v=mW4XVm_4gtY
Stellan Schroeder Englund
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: Gripen E-färger.

Inlägg av Tobbe »

Saab har använt följande färger till 6002:an. Jag hänvisar till ekvivalenta MrPaint färger:

MRP223 Duvgrå
MRP222 Pansargrå
MRP040 Dark Gray
3 delar MRP222 + 2 delar MRP040

Med vänlig hälsning,
Tobbe
Skriv svar