Spädning av Humbrol Enamel

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars W
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jul 2020, 09:24
Namn: Lars Wahlström

Spädning av Humbrol Enamel

Inlägg av Lars W »

Jag har kvar en massa Humbrol Enamel från 70- och 80-talet. Dessa färger tycker jag verkar bättre och har bättre täckning än nyare Humbrol. Eller? Vid spädning av Humbrol sade nån att det funkar bra med balsamterpentin. Jag tycker att den spädda färgen tjocknar mycket fort efter sådan spädning (då på mina gamla Humbrol). Jag har också provat Humbrols egen thinner som verkar bättre. Har någon erfarenhet av annan spädvätska? Eller kan ge ytterligare kunskap i ämnet?
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Spädning av Humbrol Enamel

Inlägg av Stefan E »

Jag använder Biltemas Standardförtunning för sprutmålning eller Alifatnafta för penselmålning med gott resultat.

Stefan E
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Spädning av Humbrol Enamel

Inlägg av Plasticbattle »

Over the years, I have tried different thinners and some work for various things. Normal luktfri lacknafta works OK for painting, etc but when you need thinner paints for washes and spraying, many of these are not ideal, so I dont bother any more - I just use Humbrols own thinner for everything - at least then you know what to expect.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Spädning av Humbrol Enamel

Inlägg av hanfeh »

Jag har använt Humbrols Enamel sen tidigt 70-tal och under dessa nästan 50 år har dessa färger varierat en hel del då man troligen bytt tillverkare. Det har bl a varit variation med vilken förtunning som fungerat bäst och hur färgen fungerat med min airbrush. Jag har genomgående målat med airbrush. Penselmålar bara små detaljer.
Jag tror inte man kan säga att färgerna från 70 och 80-tal har bättre täckning utan detta beror mycket på pigmentet. Både gamla och nya färger kan variera väldigt mycket i täckning och hur "tjock eller tunn" den är i burken.
Min standardprocedur jag kör med nu är:
- Är färgen för tjock i burken (jag använder sugrör för att fylla sprutan) så spär jag med några droppar balsamterpentin. Aldrig lacknafta. (Balsamterpentin luktar en hel del men terpentin är inte hälsovådligt.)
- I min airbrush så spär jag med Biltemas lacknafta (den är alifatisk som inte är så hälsovådligt). Enstaka gånger fungerar inte detta utan färgen blir grynig. Jag har inte koll på under vilka år som Humbrol sålde denna typ av färg. Jag kastar bara dessa burkar.

Det jag aldrig blivit klar över är varför vissa burkar har helt tättslutande lock som fungerar i 50 år medans andra när man öppnat dem torkar på några månader. Matta färger torkar lättare i burken än blanka.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Spädning av Humbrol Enamel

Inlägg av Frasse »

Jag späder med Nitors målarterpentin art.nr 291826 som är en blandning av nafta och terpentin. Har använt den vid penselmålning under många år tillbaks och upplever att den funkar väldigt bra på Humbrol enamel. Vid sprutmålning använder jag Alcro standardförtunning. Göran
Paint it black ! :twisted:
Skriv svar