Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
EmilL
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 jan 2019, 21:17
Namn: Emil Lindgren

Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av EmilL »

För tillfället förvarar jag mina färdiga modeller på ett flertal hyllor där de drar till sig damm. Jag är inne på att köpa ett vitrinskåp eller liknande möbel med stora glasytor, finns det något att rekommendera?
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag fördrar vitrinskåp. Man behöver damma i dessa men inte så ofta. Jag gör det ett par gånger om året.
Ikea har ett vitrinskåp som heter Fabrikör som ser trevligt ut och inte kostar en förmögenhet. Vill du ha ett mindre skåp så är Detolf från samma firma ett alternativ. Med lite normal händighet kan man sätta in belysning vilket jag tycker att man bör ha, det ser snyggt ut.

Jag gick till en glasfirma och köpte några extra glasskivor till mina skåp men man ska inte trycka in för många modeller i samma skåp det ser inte så bra ut tycker jag. Då är det bättre att köpa ett nytt skåp eller ”gallra ut” modeller. När du väljer belysning så tänk på att använda LED, då slipper du problem med att det blir varmt i skåpet. Jag har haft det problemet och jag har nu en helikopter med vääääldigt mycket häng på rotorbladen :lol:

En bild på hur ett av mina skåp ser ut. Det börjar bli fullt så det är dags att göra något åt det enligt min tidigare föreslagna metod.

https://imgur.com/XXUC0xi
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Marten67
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 aug 2018, 11:33
Namn: Mårten Tyllström

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Marten67 »

Ett dammfritt men lite primitivt förvaringsätt är att stoppa modellenni en ziplockpåse och hänga denna på väggen.
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Stefan E »

Hejsan!

Jag använder IKEA´s bokhylla "Billy" med glashyllor, 30cm djup, lagom till WWII Fighters i 1/48 och WWI flygplan i 1/32;

Bild

Glashyllorna är egentligen till en annan hyllserie, men måtten är desamma så hyllan passar perfekt.

Man får byta ut hållarna till glashyllan mot andra eftersom det är en annan serie, men "rätt" hållare (de små "pinnarna") finns att köpa på reservdelsavdelningen.
Glasdörrarna är snygga och man kan bygga in belysning (jag använde LED-rör "Ledberg"), nackdelen är att det inte är helt dammtätt.


Stefan
Senast redigerad av Stefan E den 18 aug 2020, 15:51, redigerad totalt 2 gång.
Ingenjör AP
Inlägg: 48
Blev medlem: 25 okt 2012, 18:43
Namn: Anders P

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Ingenjör AP »

Ikea "Annan Serie" ...där blev informationen lite tunn. Sökte på Ikeas sajt, men fann inget.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Björn B »

Hyllplan i glas verkar finnas: https://www.ikea.com/se/sv/p/billy-extr ... -10286752/ men tyvärr verkar dom där dörrarna ha utgått.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Johan Elvin »

Björn B skrev: 02 aug 2020, 16:04 Hyllplan i glas verkar finnas: https://www.ikea.com/se/sv/p/billy-extr ... -10286752/ men tyvärr verkar dom där dörrarna ha utgått.
Dörrarna verkar finnas under namnet "Morliden"
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Björn B »

Jo men dom verkar inte helt transparenta. Får väl åka till IKEA och kolla IRL
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av Johan Elvin »

Björn B skrev: 02 aug 2020, 19:27 Jo men dom verkar inte helt transparenta. Får väl åka till IKEA och kolla IRL
Håller med om att det är svårt att se hur transparenta dom är på bilderna.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
John Lindbom
Inlägg: 226
Blev medlem: 08 apr 2012, 16:08
Namn: John Lindbom
Ort: Norrköping

Re: Vad rekommenderar ni till förvaring av färdiga modeller?

Inlägg av John Lindbom »

Köper plexiglas 3 mm på Bauhaus, sågar till 4 bitar och klistrat ihop dem med silikonlim så att det blir som en låda. Sedan lägger jag dem på plexiglasplattan och ritar upp runt kanterna, sågar till "taket". Som botten tar jag spånskiva och slår in småspik runt kanterna så att plexiglaslådan inte åker av. Blir inte helt raka bitar men det skyddar mot damm. Går förstås att beställa hos en glasmästare men då blir det dyrare.

Med vänlig hälsning: John
Skriv svar