Ferrari Corvette

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Ferrari Corvette

Inlägg av Mikael dBW »

I dessa tider med dåligt sommarväder och Covid-19-elände så kanske man kan släppa loss lite och gå utanför ramarna med modellbyggandet. Jag har haft Protars Ferrari GTO liggande i snart 20 år. Köpt begagnad och har legat som ett dåligt samvete hela tiden. Modellen lever inte upp till dagens krav, så om jag ville bygga en GTO så vore det bättre om jag köpte Fujimis istället.

När jag grävde runt bland lådorna med delar så hittade jag en Corvettekaross som jag köpt billigt. Även den var inte i bästa skick och de flesta delar fattades. Jag testade den på Ferrarichassit och hjulbasen stämde bra, så varför inte slå två flugor i en smäll och få bort lite skrot? Tanken var att det skulle gå fort och utan krav på perfektion. Lite sågande och filande så satt karossen som den skulle. Motorhuven fick öppnas upp bakåt så alla förgasarna blev synliga. Jag hade ingen huv så jag bockade till lite Evergreenark. Passformen blev inte helt hundra men fick duga. Huven ska ju ändå inte vara på för man måste ju se att det är en Ferrarimotor under skalet. Luftintag blev en nerkapad extern tank från en Mitsubishi Zero. Som färgschema valde jag det som Briggs Cunningham hade på sina tävlingsbilar. Dessutom så körde han Corvette på Le Mans 1960, så då blev det ju extra bra.

Som sagt, ett snabbt bygge utan krav på kvalitet men jag hade roligt hela tiden.

/Mikael

Bild
Bild
Bild
nasos79
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 sep 2013, 10:56
Namn: Nasos
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Ferrari Corvette

Inlägg av nasos79 »

Den här är definitivt en bil som jag gladeligen skulle köra, Mikael. Fint bygge och vackert resultat!!! Snyggt jobbat.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Ferrari Corvette

Inlägg av F Porsche »

Riktigt bra !
När jag såg ämnet antog jag att det var den vanliga varianten, Corvette med påplastade Ferrari-former men du byggde ”utanför kartongen”.
Skriv svar