MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 - Klar
-
- Inlägg: 3577
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 - Klar
Det här bygget drogs igång i höstas och är nu igång igen. Trodde att jag hade en byggtråd på det men letar förgäves. Så vi kör en kort resumé:
Det här ska alltså bli en av Hindustans licensbyggda MiG-27:or, MiG-27M, inte att förväxla med ryssarnas med samma namn (de kallar denna för MiG-27L). Tjugosjuan är en av mina absoluta favoriter, men dessvärre är Trumpeters MiG-23/27-serie varken särskilt lättbyggd eller korrekt. Men vi börjar med cockpit:
"Men vad nu?" Tänker kanske någon. "Du har målat cockpit i fel färg!" Icke så. Indierna var nämligen inte lika entusiastiska som ryssarna inför den klassiska turkosa färgen. Så både licensbyggda miggar och uppgraderade individer har istället en mer neutral grå kulör i cockpit. Stolen ska för övrigt vara svart och inte grå. Men den kommer senare.
Det värsta problemet med Trumpeters MiG-27 och 23BN är nosen. Trumpeter verkar tro att de är i stort sett identiska, vilket inte stämmer. På 23BN är den helt fel, för fet och för lång. Tjugosjuan är bättre, här är nosen korrekt, men på båda versionerna har Trumpeter helt strulat till området runt cockpit. Frontrutan är nästan horisontell i underkant medan huvens underkant lutar framåt. I verkligheten ska det vara precis tvärtom... Så jag kapade huvens nederkanter och limmade på dem på kroppen för att på så vis skulptera fram rätt form. Även skyddsplåtarna på kroppssidan vid huven fick justeras. Nästa puck var frontrutan. Här byggde jag upp nya kanter, samtidigt som rutans nederdel slipades till rätt form.
Till slut blev det ändå rätt OK. Övre bilden (lånad) visar hur det ser ut om man kör rakt ur lådan:
Och en lite större bild på det hele:
Visserligen finns ett resinset för korrekt nos från Cold War studio. Men detta är dels så komplicerat konstruerat och dels så grovt tillyxat, så det är tveksamt om det är lättare att använda det. Möjligen för 23BN, men knappast för tjugosjuan där som sagt själva nosen ändå är helt okej.
Detaljerade även hjulhusen lite extra:
Hela modellen monterad (lite tidigare i processen med nosen än bilden ovan). Intill ett parallellbygge, en ukrainsk MiG-23MLD som jag ska ta tag i snart. Mycket småpill är det. Har även lagt till täckplåtarna som hoppar upp när vingarna är i utfällt läge (vilket förstås är den coolaste konfigurationen!).
Och så över till det som hänt de senaste veckorna. De indiska 27:orna är ofta riktigt härligt vädrade, så först en rejäl dos preshade:
Sedan på med 50 shades of grey:
Lite mer målat, plus ett lager Johnsons:
Nu dags för dekaler och wash. Men först lite nytt pill med ett av världshistoriens mest komplicerade landningsställ.
Det här ska alltså bli en av Hindustans licensbyggda MiG-27:or, MiG-27M, inte att förväxla med ryssarnas med samma namn (de kallar denna för MiG-27L). Tjugosjuan är en av mina absoluta favoriter, men dessvärre är Trumpeters MiG-23/27-serie varken särskilt lättbyggd eller korrekt. Men vi börjar med cockpit:
"Men vad nu?" Tänker kanske någon. "Du har målat cockpit i fel färg!" Icke så. Indierna var nämligen inte lika entusiastiska som ryssarna inför den klassiska turkosa färgen. Så både licensbyggda miggar och uppgraderade individer har istället en mer neutral grå kulör i cockpit. Stolen ska för övrigt vara svart och inte grå. Men den kommer senare.
Det värsta problemet med Trumpeters MiG-27 och 23BN är nosen. Trumpeter verkar tro att de är i stort sett identiska, vilket inte stämmer. På 23BN är den helt fel, för fet och för lång. Tjugosjuan är bättre, här är nosen korrekt, men på båda versionerna har Trumpeter helt strulat till området runt cockpit. Frontrutan är nästan horisontell i underkant medan huvens underkant lutar framåt. I verkligheten ska det vara precis tvärtom... Så jag kapade huvens nederkanter och limmade på dem på kroppen för att på så vis skulptera fram rätt form. Även skyddsplåtarna på kroppssidan vid huven fick justeras. Nästa puck var frontrutan. Här byggde jag upp nya kanter, samtidigt som rutans nederdel slipades till rätt form.
Till slut blev det ändå rätt OK. Övre bilden (lånad) visar hur det ser ut om man kör rakt ur lådan:
Och en lite större bild på det hele:
Visserligen finns ett resinset för korrekt nos från Cold War studio. Men detta är dels så komplicerat konstruerat och dels så grovt tillyxat, så det är tveksamt om det är lättare att använda det. Möjligen för 23BN, men knappast för tjugosjuan där som sagt själva nosen ändå är helt okej.
Detaljerade även hjulhusen lite extra:
Hela modellen monterad (lite tidigare i processen med nosen än bilden ovan). Intill ett parallellbygge, en ukrainsk MiG-23MLD som jag ska ta tag i snart. Mycket småpill är det. Har även lagt till täckplåtarna som hoppar upp när vingarna är i utfällt läge (vilket förstås är den coolaste konfigurationen!).
Och så över till det som hänt de senaste veckorna. De indiska 27:orna är ofta riktigt härligt vädrade, så först en rejäl dos preshade:
Sedan på med 50 shades of grey:
Lite mer målat, plus ett lager Johnsons:
Nu dags för dekaler och wash. Men först lite nytt pill med ett av världshistoriens mest komplicerade landningsställ.
Senast redigerad av Björn Fransson den 03 maj 2021, 07:32, redigerad totalt 1 gånger.
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
Myckegt migar dessa dagar tjusigt i migverkstaden!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
-
- Inlägg: 3577
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
Så har även MiG-27:an fått dekaler. Ett hopplock av dekalerna i lådan och diverse från arkivet. Snart dags att sy ihop det sista även på den här.
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
Ja vad ska man skriva utan att upprepa sig för mycket ... riktigt snyggt det här också. Mig-27 från Mordor, Barad-dûr, klart originellt.
holst
CU@C4
CU@C4
-
- Inlägg: 3577
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
"Snart dags att sy ihop det sista på den här" skrev jag i juni förra året. Ja, tjena! Herregud, vilket segt bygge det här är. Konstigt nog, med tanke på att det här är en riktig favorit hos mig. Eller kanske just därför? Nåja. Nu är den lackad och vädrad i alla fall.
Huvudstället på MiG-23/27 är ju inte direkt någon enkel konstruktion. Inte är det lättare i 1/48, men till slut hamnade allt på plats. Och ännu mer till slut blev det faktiskt rakt. Men vägen dit var lång. På bilden syns även de balkar som fick scratchas, trots att halva Trumpeters låda bestod av vapen och balkar, fanns inte just de som jag behövde.
Men nu ÄR det faktiskt bara det sista kvar. Bestämde mig i sista stund för att kasta ut Trumpeters stol och ersätta den med en från Aires. Det mesta är målat på den, så snart ska bara bälten pillas dit, plus några små antenner på kroppen.
Huvudstället på MiG-23/27 är ju inte direkt någon enkel konstruktion. Inte är det lättare i 1/48, men till slut hamnade allt på plats. Och ännu mer till slut blev det faktiskt rakt. Men vägen dit var lång. På bilden syns även de balkar som fick scratchas, trots att halva Trumpeters låda bestod av vapen och balkar, fanns inte just de som jag behövde.
Men nu ÄR det faktiskt bara det sista kvar. Bestämde mig i sista stund för att kasta ut Trumpeters stol och ersätta den med en från Aires. Det mesta är målat på den, så snart ska bara bälten pillas dit, plus några små antenner på kroppen.
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
Grymt snyggt som alltid . Du får fint liv i färgerna, med din typiska Fanssonska finsch !//Lennart
-
- Inlägg: 3577
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48
Tack, Lennart! Och nu är den klar! På tiden! Fattar egentligen inte varför den blivit liggandes, MiG-27 är en av mina absoluta favoriter och de här slitna indiska hör till höjdarna bland dem. Nåja, här är den i alla fall:
Och som vanligt gillar jag swingwingarna bäst med vingarna i utfällt läge.
Nya fram- och bakhjul kom från Armory. Trumpeter skickar bara med de betydligt klenare MiG-23-hjulen.
Ny stol från Aires. Som sagt, lite kul när dessa klassiska grågrå stolar plötsligt är svarta.
De indiska 27:orna pensionerades så sent som 2019. Kanske lite sent för sitt eget bästa, mot slutet var de rätt driftosäkra även om Hindustans kärror sannolikt var mer välbyggda än de ryska. Men läckra är de! En del påstår att MiG-23/27 är fula flygplan. Obegripligt säger jag! De är ju hur läckra som helst!
Dags att ta tag i ett annat avstannat projekt, min ukrainska MiG-23MLD. Men först lite annat.
Och som vanligt gillar jag swingwingarna bäst med vingarna i utfällt läge.
Nya fram- och bakhjul kom från Armory. Trumpeter skickar bara med de betydligt klenare MiG-23-hjulen.
Ny stol från Aires. Som sagt, lite kul när dessa klassiska grågrå stolar plötsligt är svarta.
De indiska 27:orna pensionerades så sent som 2019. Kanske lite sent för sitt eget bästa, mot slutet var de rätt driftosäkra även om Hindustans kärror sannolikt var mer välbyggda än de ryska. Men läckra är de! En del påstår att MiG-23/27 är fula flygplan. Obegripligt säger jag! De är ju hur läckra som helst!
Dags att ta tag i ett annat avstannat projekt, min ukrainska MiG-23MLD. Men först lite annat.
-
- Inlägg: 1914
- Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
- Namn: Lennart Alvhult
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 - Klar
Grymt läcker, gillar hur du får liv i panelerna med olika schatteringar . Snyggt bygge igen Björn //Lennart
-
- Inlägg: 1060
- Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 - Klar
Fint bygge!
Snygg ändring av nosen och huven.
Anders E
Snygg ändring av nosen och huven.
Anders E
-
- Inlägg: 3577
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 - Klar
Tack, Lennart och Anders! Och jag kan nog tänka mig att någon tycker att denna är övervädrad. Men jag kan då ordinera googling av hur de indiska 27:orna såg ut innan uppgraderingen. Många var grymt smutsiga, rena drömmen för en sådan som jag!