Australisk "Boomer" 1:48 - Diorama klart

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt ( pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild: 1. Ladda upp din bild/bilder på en fototjänst som t.ex. Imgur eller Flickr. 2. Försök att hålla storleken till 800x600. 3 När du laddat upp bilderna så kopierar du in dess URL när du tryckt på IMG knappen, då får du en IMG tag före och efter URL:en.
SmålandsJerusalem

Australisk "Boomer" 1:48 - Diorama klart

Inlägg av SmålandsJerusalem »

Det här är ett projekt, som för min egen del har hållit på i ett och ett halvt år, eller nästan 60 arbetstimmar, och har präglats av problem med dekaler, halvbra passform m.m. plus otaliga fall av motivtionsbortfall.

Special Hobby är inte direkt en jättebra tillverkare av byggsatser enligt mitt eget tycke, så det blir nog ingen mer sådan för min del.

Men i söndags lyckads jag till sist få klart min CAC CA-13 Boomerang, mitt fjärde 1:48 flygplan någonsin och mitt allra första sedan min ungdom för över 20 år sedan.

Det ska bli ett litet diorama runtomkring det här flygplanet samt några figurer och en Jeep!

För de som inte känner till det här flygplanet så var detta det allra första egentillverkade australiska jaktflygplanet, och dess tillkomst berodde i grunden av nöd. Japanerna bombade norra Australien och man behövde snabbt som tusan få fram ett egenproducerat jaktflygplan för att mota bort dessa bombangrepp. Konstruktionsarbetet blev klart på bara 6 veckor och var baserad på Twin Wasp-motorn, som redan tillverkades på licens i Australien.

Efter att de första exemplaren hade baserats i norra Australien för att främst försvara Darwin så skickades även andra "Boomers", som de kallades, till Fjärran Östern-fronten något längre norrut. Här sattes "the Boomer boys" främst in i markattackuppdrag, målmarkeringsuppdrag och patrullflygningar. Främst var det i markattackrollen med automatkanoner och kulsprutor - och ibland även bomber - som detta manöverbara och smidiga jaktflygplan vann berömmelse och respekt bland amerikanarna och britterna.

Just det här exemplaret tillhör No. 4 Squadron och visar tecken på mycket användning i framför allt markattackrollen. Även nedsmutsningen är tänkt att visa på otaliga starter och landningar i ett dammigt flygfält.

Som jag skrev så har det varit en hel del svårigheter med att få ihop den här kärran, kombinerat med otaliga fall av motivationstapp, och när kabinhuven misslyckades totalt efter att ca 20 timmar hade lagts ner på förarkabinen (inklusive ett jättefint fotoetsbälte till förarstolen och jättefina instrumentpaneler!), så beslöt jag mig helt enkelt för att täcka över den helt och hållet.

Även landningsstället är lite skevt, men detta har jag tänkt att råda bot på med hjälp av lite styv ståltråd på bottenplattan.

Men jag får vara nöjd med den i alla fall, för otaliga gånger har jag bara känt för att slänga eländet i sopkorgen, men är nu jätteglad över att det inte alls blev så.

Fler bilder följer på nästa sida.

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Senast redigerad av SmålandsJerusalem den 18 okt 2020, 11:43, redigerad totalt 2 gång.
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
SmålandsJerusalem

Re: Australisk "Boomer" 1:48

De tre sista bilderna...

Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Till slut så...

Boomerang var väl dessutom det enda jaktplanet under hela WWII som inte stod för någon nedskjutning. Det medan CAC Wirraway faktiskt sköt ner ett plan.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
SmålandsJerusalem

Då är det denna CAC Wirraway som du tänker på...

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 0-103).jpg

Den CA-13, som flögs av piloten som ansvarade för just denna nedskjutning, fanns med som dekalalternativ, men jag valde att skapa ett helt fiktivt flygplan och kombinerade också olika dekaler ur byggsatsen för att skapa ett "eget" serienummer.

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det var en skitig rackare med en jäkla massa antenner :) !

Tappert jobbat med motsträvig byggsats!

Hälsningar

Magnus
SmålandsJerusalem

Då är lite mindre än hälften av arbetet med att få den här flygmaskinen till ett diorama gjort. De fyra figurerna blev färdiga idag, och kvar att göra är en Jeep samt diverse andra smådetaljer.

Ska jag vara riktigt ärlig så är figurer i skala 1:48 inte riktigt min kopp te. Jag har fått kämpa för att få de fyra figurerna så här bra, och därför drar jag gränsen här. Cirka sju arbetstimmar på fyra stycken en tum höga figurer räcker fullständigt.

Det jag har varit ute efter är 3D-effekten, dvs skuggor och högdagrar. Detta har jag försökt uppnå genom grundmålning av de olika detaljerna, ett par washer med svart färg samt torrborstning efteråt. Ansiktena har varit det allra svåraste, särskilt ögonen, och därför får jag helt enkelt vara nöjd med det här resultatet.

Den australiska piloten har fått rikligt med solbränna på framsidan av kroppen, dvs. den sidan som är exponerad när han sitter i förarkabinen, därefter har de två grönklädda jänkarna också fått lite grann solbränna medan officeraren i khakifärgad uniform har bibehållit en ganska blek hudton. "Solbrännan" fick jag till jättebra genom att först blanda i brunt i hudfärg och därefter gradvis blanda i mer röd färg i denna färgblandning.

Tror att jag totalt har använt ett 20-tal olika färger enbart till målningen av de här figurerna, de allra flesta till torrborstningen av högdagrarna.

Tyvärr så syns det inte, särskilt på de två grönklädda herrarna, men kombinationen av svart wash och torrborstning har faktiskt gett en riktigt snygg kontrast på tre annars ganska tråkiga figurer att titta på. De har fått betydligt mer struktur.

Om en månad eller så så är väl även Jeepen och de andra tillbehören klara att torrpassas på den tänkta dioramaplattan.

Några tips om dioramabygge uppskattas mer än gärna!

SmålandsJerusalem

Ett problem med byggsatsen, som i övrigt i sedvanlig Tamiya-stil har haft en helt klockren passform, var ett avbrutet ändrör i avgassystemet. Därför limmade jag fast en bit böjd ståltråd i lämplig diameter. Ihåligheten har jag sedan fyllt ända upp till kanten med superlim.

Jag har också provat ut lite olika extrautrustning för Jeepen (de provmålade föremålen syns på den andra bilden) och har beslutat mig för en barackpåse samt en trossväska. Vem vet, kanske föraren av Jeepen ska hem på permission efter den här transportturen?

SmålandsJerusalem

Det pågående dioramabygget, som inte på något sätt är färdigt, trots 90,25 arbetstimmar.

Jag ska bl.a. måla om bensinfaten lite grann samt eventuellt ge ett par av figurerna ett lager matt klarlack. Dioramabasen är - som jag redan har skrivit i en annan tråd i en annan forumavdelning - inte heller helt färdig. Men bilderna ger i alla fall en bild av vad jag planerar att åstadkomma.

Vid den omkullvälta bensindunken har jag tänkt att simulera utspilld bensin, och - efter att dioramabasen är färdigmålat - eventuellt lägga till andra detaljer.

I skrivande stund ska jag ta en veckas paus ifrån bygget och nästa helg initialt fokusera på ett annat projekt bara för att rensa skalle ifrån det här och få en fräsch syn på det hela.

Som sagt, alla detaljer är ännu inte helt klara, och jag kanske tar beslutet att ersätta min Boomer med ett helt annat RAAF-flygplan i skala 1:48, för jag är ärligt talat inte nöjd med den, trots ca 60 timmars jobb.

Var inte blyga med eller rädda för att komma med förslag och synpunkter på samspelet mellan figurerna och annat som kan förbättra scenen.

Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Kul projekt. Dock, en omkullvält dunk med utspillt bränsle på en flygbas skulle resas omedelbart annars är jag säker på att det blir uppställning mot en mur som gäller. Basplattan kanske ska strykas med rödbrunt pigment i olika nyanser för att simulera lera och damm som ligger under. Använd piment från Vallejo eller MIg eller liknande och blanda med vatten, sprid ut över hela platan så det ränger ned i hålen. Låt torka något och stryk sedan bort överskottet så endast håligheterna har kvar pigmentet. Några stråk med en tunn film av pigment får görna vara kvar över ytan så blir det intressantare. Patton och Ike på besök...nja, Ike skulle kunna vara vilken officer som helst men båda två blir lite väl mycket. Vilkendel är tänkt att vara front? Nu finns det likosm inget flöde i hur man ska titta. Om du har en mekaniker kanske han ska vara bredvid flygplanet och förbereda så piloten kan dra iväg inom kort, kapellet är ju fortfarande på huven osv...
Stellan Schroeder Englund
SmålandsJerusalem

Lite otydliga bilder från min sida. Två nya bilder med den tänkta vyn som åskådaren ska ha, beroende på den hjälmbeklädda officerarens position.

Jeepen passar också in i bilden bättre så här tycker jag. Kanske lite leriga hjulspår bakom den, om det går att få tag på jeep-hjul i samma skala att t.ex. fästa på en stålram och "köra runt med".

Eventuellt så tar jag bort den grönklädda officeren, precis som du också föreslår. Han passar liksom inte in i bilden riktigt. Den omkullvälta bensindunken har också fått stryka på foten.

Sedan ställer jag också mig själv frågan hur många bensindunkar och bensinfat som helt enkelt blir för mycket. Jag kan bygga ihop 36 bensindunkar till om jag vill, men... Olive Drab på sprayburk att grundmåla med har jag ju i hobbyrummet.

Jag tänker mig också lite växtlighet som har växt igenom hålen i PSP-plankorna lite här och var.

Mekaniker har jag också haft i åtanke, men australiensarna använde ju kortbyxor och kortärmade skjortor vid Stilla Havs-fronten till skillnad från jänkarnas långbyxor och långärmade uniformer. Men jag vet inte var sådana passande figurer finns att få tag på. Har inte hittat några sådana set bortsett från en officerare och piloten på dioramabasen.

"Ike" och "Patton" kommer båda två ifrån det enda set med jänkare i vila i 1:48 som jag har hittat, och det är det välkända ifrån Tamiya. De andra figurerna ifrån det setet passar inte in i PTO, då de bär uniformerna som var gjorda för ETO. Men "Ike" och "Patton" gick ändå ganska smidigt att konvertera med lite grann färg.

Tack så mycket för tipsen om realistisk nedsmutsning av stålplankorna, det är just sådant som jag har varit ute efter.

Skriv svar