Monta-Plex Churchill (Färdig! Sida 3)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Monta-Plex Churchill (Färdig! Sida 3)

Inlägg av Joakim Hultman »

För flera år sedan hade Olle med sig ett antal modeller i kulörta papperspåsar som hans dotter hittat åt honom på en loppmarknad i Spanien, om jag minns rätt. Han visade upp dem på ett föreningsmöte, till allas vår beundran. De var fullkomligt makalösa!

Min glädje var stor när jag själv, för två år sedan, hittade liknande papperspåsemodeller på en hobbyloppmarknad på järnvägsmuseet i Madrid. Ett par stycken av dem fick följa med hem.
DSC06368.JPG
DSC06368.JPG (5.96 MiB) Visad 7842 gånger
Nu är det alltså dags att ge sig i kast med en av dem.
ChurchillMontaPlexInProg (2).JPG
ChurchillMontaPlexInProg (2).JPG (5.83 MiB) Visad 7842 gånger
Inuti är det alltså tänkt att vara en brittisk Churchill-stridsvagn. Mycket inspirerande box art (eller kanske "bag art" i det här fallet)!
ChurchillMontaPlexInProg (1).JPG
ChurchillMontaPlexInProg (1).JPG (1.65 MiB) Visad 7842 gånger
Detta finner man i påsen. Det är i alla fall en stridsvagn! Olle hade inte lika tur med sina modeller.

Likhet med förebilden: Sure, why not.
Material: Mjukplast. Eller möjligen ost?
Skala: Nej.

I vilket fall ser detta ut att bli ett riktigt kvalitetsbygge!
Senast redigerad av Joakim Hultman den 07 okt 2020, 11:45, redigerad totalt 2 gång.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Anders.Edblad »

Ser ut att vara en riktig kvalitetsbyggsats!
Finns det några eftermarknadsset man kan köpa typ fotoets, eldrör i metall eller metallband?
Det ska bli intressant att se vad de där fyra brickorna på den högra delen av gjutstammen ska användas till.

Anders E
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Joakim Hultman »

Äsch, vem behöver detaljeringsset och Frulle-band till en byggsats som denna? Det ser man ju, att den blir fulländad OOB.

Jag är hyfsat säker på att brickorna är hjul som det är tänkt att jag ska peta in under vagnen så att den kan rulla över byggbordet.
Eller, så har de tänkt till ordentligt, och ger byggaren alternativet att göra en Carpet Layer av den!
Bild
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Lerxzt »

Krispiga detaljer där Jocke. De fina axlarna är två stycken så det måste nog bli en dubbel Carpet Layer på denna goding :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av jonaszett »

Dinon på första bilden borde ju varit nåt får EMP Emma!!!
Z
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Joakim Hultman »

Lerxzt skrev: 23 maj 2020, 16:20 Krispiga detaljer där Jocke. De fina axlarna är två stycken så det måste nog bli en dubbel Carpet Layer på denna goding :D
De kanske varit så förutseende att man får med ett par som reserv, ifall man skulle tappa bort ett. Det är ju de minsta delarna i byggsatsen, trots allt!
jonaszett skrev:Dinon på första bilden borde ju varit nåt får EMP Emma!!!
Jag slog faktiskt till på den påsen också, så det är ett framtida bygge att se fram emot!
zapper
Inlägg: 299
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:50

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av zapper »

Joakim Hultman skrev: 23 maj 2020, 11:31 Detta finner man i påsen. Det är i alla fall en stridsvagn!
Påsen är bara felmärkt. Det är ju en perfekt återgiven M46 Patton.
Eller så stavas ev. "Patton" "Churchill" på spanska???

Coolt "bygge" oavsett!

/E
Erik von Rosen
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Joakim Hultman »

zapper skrev: 24 maj 2020, 22:14 Påsen är bara felmärkt. Det är ju en perfekt återgiven M46 Patton.
En allierad stridsvagn, dessutom! Närmare en Churchill än så kan man väl inte rimligen förvänta sig av en påse som det står "Churchill" på. ;)
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av kai »

Det slår mig att det nog är modeller av den här kalibern som ledde till EG-reglerna om att boxarten måste föreställa den faktiska modellen.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Monta-Plex Churchill

Inlägg av Stellan »

Inte tvärt om då, Kai?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar