Visa era vitrinskåp!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Joakim Hultman »

Kul!

Det är alltid lite intressant att se hur folk faktiskt ställer ut sina alster hemma.

Själv har jag tre vitriner:
Vitriner 2020 (2).JPG
Vitriner 2020 (2).JPG (1.76 MiB) Visad 7070 gånger
Längst ned Star Wars, därefter allierat andra världskriget, följt av axelmakterna, blandade nationaliteter efterkrigstiden, irakiska flygvapnet under Saddam Hussein, och till sist en liten blandad eskader av fartyg i skala 1/350.
Vitriner 2020 (3).JPG
Vitriner 2020 (3).JPG (1.22 MiB) Visad 7070 gånger
Senaste vitrinen är ännu lite glesbefolkad, men är tänkt att husera civila förebilder.
Vitriner 2020 (1).JPG
Vitriner 2020 (1).JPG (1.93 MiB) Visad 7070 gånger
Sist, men inte minst, det vitrinskåp som sticker ut mest stilmässigt (jag söker efter en mer passande ersättare, dock).
Från botten till toppen:
Blandade objekt, första världskriget och 1920-talet, allierat andra världskriget, tyskt andra världskriget, övriga axelmakter, NATO efterkrigstiden, övrigt efterkrigstiden, och sist kontrafaktiska förebilder. Allt i vitrinen är i skala 1/72 eller 1/76, med undantag för den nedersta hyllan där det råder en vild blandning av skalor.
Frasse
Inlägg: 182
Blev medlem: 12 okt 2015, 20:57
Namn: Göran Fransson
Ort: Silverdalen

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Frasse »

20200517_082947.jpg
20200517_082947.jpg (2.83 MiB) Visad 7004 gånger
Min samling sträcker sig mer än tjugofem år tillbaks. Har tyvärr fått plocka bort flera modeller för att få plats med nybyggen.
20200517_082936.jpg
20200517_082936.jpg (3.14 MiB) Visad 7004 gånger
Bygger mycket svenskt flyg i 1/72 men har även modeller i 1/48 och någon 1/32.
Som synes bygger jag gärna bilar ibland.
Göran
Paint it black ! :twisted:
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Detta är ju lite kul. Mina två vitriner innehåller till 85% svensk flyg i 1/48 samt några svenska pansar modeller.

Ett par bilder. Vi börjar längst ner med en del väldigt gamla modeller. Den Israeliska Fitter vagnen och Faun SLT är närmre tjugo år eller så.
Bild

Här är det också rätt gamla saker. Gripen och Mustangen var mina två första 1/48 modeller

Bild

Några svenska pansar modeller samt två Harriers, en FRS 1 och en Gr 9 som saknar stolen av någon anledning (jag har en resin stol liggande någonstans)

Bild

Här kommer väl det som byggts de senaste åren, Dreamlinern är färdigställd i år :shock: , övriga har varit med på div Open utställningar. Jag gillar Dh Vampire så jag har ett par stycken :lol: .

Bild

Överst i skåpet har vi väl det som jag själv år mest nöjd med. Ett par Viggen, Lansen och en Sk 28C plus ett hopaplock till Venom (tre classic airframes modeller gick det åt) och en A 21A3.

Efter en rejäl byggsvacka så har jag kommit igång i långsam takt. Jag kan inte klaga på Corona, den gör faktiskt att jag bygger en del :oops: .

Tack för titten.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av hanfeh »

Inte så mycket till vitrin hemma. Visste inte var jag skulle göra av mitt första diorama när jag hade kommit en bra bit på vägen med bygget och insåg hur stort det skulle bli. Var lite orolig för hur jag skulle lösa situationen men svaret på frågan till Robotmuseum om de var intresserade gav mycket lugnande besked.
Bild

Sen rullade det på med samma fråga till F11 Museum och nu känner jag ingen oro att jag inte ska kunna placera mina färdiga alster så jag får plats med nästa projekt.
Bild
Bild

När jag påbörjade Rb67 dioramat så var placeringen redan klar. Tyvärr skedde det en liten olycka med bilarna på vägen vid montering av vitrinen (jag var ej med då) och vi har inte lyckats lyfta av den så jag kunnat återställa till ursprungligt skick.
Bild

Mitt pågående projekt med LV-pluton m/48 är 95 x 145 cm och nu är jag åter i situationen att jag inte vet var jag kan placera dioramat. Men, det finns en hel del museer med Lv-materiel i Sverige så nånstans borde det finnas ett hem.

Jag har redan börjat så smått med nästa diorama som ska bli en PJ-21/R gruppering med ett närliggande LS.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av teeo »

Fantastiska dioramor !
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Pelle F »

Hasse, ser jag fel, eller har du ett par batterier Hawk-missiler uppställda i den nedersta bilden? Jag har länge sökt efter sådana i 1/72, men aldrig hittat sådana, så det kan vara en freudiansk feltittning inblandat här.
/Pelle
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av hanfeh »

Hej Pelle, nej det finns mig veterligt inte Hawk i skala 1:72. Hela Rb 67 dioramat är i skala 1:87, sånär som på Strv S och Raptgb 9033 i förgrunden. Tycker det är ett tillåtet grepp som skapar mer perspektiv om man ser från rätt håll. Däremot så finns Rb 68 (Bloodhound) numera i flera olika skalor som görs med 3D-printning. Skala 1:87 är trevligt när man gör min typ av diorama för det håller ner storleken och det finns ett otroligt stort utbud av fordon.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Pelle F »

Ok, tackar för svaret!
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Mikael dBW »

Hoppsan här var det mest bilar! Pansarvagnarna var för stora så de får stå utanför. Några flygplan har jag men de står på fönsterbrädan och så har jag lite mer bilar utspridda här och var.

/Mikael

Bild
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Visa era vitrinskåp!

Inlägg av Lerxzt »

Hej,

Kul att se alla vitriner med mycket fina modeller i alla dess former och skalor. Mina vitriner är för tillfället tomma och alla modeller (mest dioramor) huserar i plastbackar. Snart så kan jag fylla dem igen :)

@Jocke - Kul att se dina högst moderna vitriner! Snygga som tusan! Diggar också displaylösningen av dina priser på sista bilden men allra mest DDR vimpeln. Kom på när jag såg vimpeln att jag ju har en sak som jag lovat ge dig! Se nedan :)

Mvh Micke

Bild
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar