Vinterkamouflage flygplan VK2

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av magnusf »

Vi får köra ett gruppbygge Morgan, jag fnular på samma sak!

Exakt vilken typ av färg man använde är jag osäker på men även på flygplanen var den gjord för att tvättas av och verkar inte ha suttit sådär superbra.

Jag tänker använda hårspray (eller chipping fluid av någon sort, det är väl i stort sett samma sak). Man kan googla men hittar mest stridsvagnar, hittade dock en Focke-Wulf av annat slag som jag tycker blev rätt fin: https://www.britmodeller.com/forums/ind ... y-version/ En bit ner berättar byggaren hur han gjorde.

Hälsningar

Magnus
Gert J
Inlägg: 40
Blev medlem: 10 aug 2013, 20:44
Namn: Gert Johansson

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av Gert J »

Jag har byggt några Bf 109:or samt FW 190 med vinterkamouflage och jag gjord så här. Börja med att studera bilder av det du tänkt måla. Det är viktigt att kolla hur den vita färgen målats på originalet. Har man målat kring de flesta märkningarna eller har man satt dit märkningarna över den vita färgen. I det första fallet måste du märka planet innan du lägger på vitfärgen och sedan spruta försiktigt runt märkningen. Precisionsjobb. Vissa bilder visar dock att man ibland inte varit så noga i verkligheten då man delvis målat över viss märkning. I det senare fallet med märkningen över vitfärgen har man ett enklare jobb. Börja i båda fallen med att måla det som verkar vara planets originalmålning, sätt dekaler om du skall göra som i första fallet. När du sprutar vitfärgen lägg på försiktigt. Spruta med olika täckningsgrad. Helt vittäckande samt variera med områden där underliggande färg lyser igenom mer eller mindre. Gå ut försiktigt, du kan alltid lägga på mer vitfärg om du tycker det är lämpligt. Studera bilder är alltid bra. Mycket kan hittas på nätet. Lycka till. /Gert J.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av magnusf »

Morgan! Notera: jag har inte provat! MEN! Jag skulle måla kamot i vanlig ordning och sedan skulle jag lägga på hårspray. Kör man "vanlig" hårspray så kommer den ju just på sprayflaska. Efter det skulle jag penselmåla utspädd vit färg, det är nog inte så himla långt från hur det gjordes i verkligheten. Sprayburk för det vita tror jag blir både svårkontrollerat och alldeles för "bra" för att få effekten man eftersträvar! Sedan är det bara att ge sig på och misshandla den vita färgen med varmvatten, tandpetare och borstig pensel.

Rörande avsaknad av färgspruta, det betyder alltså att Typhoonen var penselmålad? Hatten av för det!

Till slut: du bör nog ta dig tid att prova på något annat först trots allt! Jag har mina "målningsoffer" som passerat trettio år vid det här laget, en Matchbox Spit IX och en Heller Tempest, båda i 1/72...

Trevlig kväll!

Magnus
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har testat att använda hårspray flera gånger på modellerna alltså. (Med åren har behovet att använda hårspray för personligt bruk minskat.) Jag har gjort som Magnus beskriver camo först sen ett lager hårspray. Min erfarenhet är att det är viktigt att inte vänta för länge med att ta bort den vita färgen. För varje timme som den torkar blir det svårare att få bort den. Det har säkert betydelse vilket färgfabrikat man använder, jag har målat med Gunze.
Hårsprayen kan däremot ligga på länge innan man målar det vita.

Anders E
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av Anders.Edblad »

Det går säkert att använda många olika fabrikat.
Den här köpte jag på Åhlens och har fortsatt med det för att jag vet att den fungerar.
PHC.JPG
PHC.JPG (14.49 KiB) Visad 6409 gånger
Tänk på att den är som så många andra hårsprayer extremt brandfarlig.

Anders E
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av marcusjohnson717 »

Hej Morgan!

Jag måste tipsa om Ammo of Migs tidningar, tror Alfa har dem och kostar runt 100-lappen. De har ett nummer som handlar om just vinterkamouflage, se länk https://www.migjimenez.com/en/the-weath ... 52128.html
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av magnusf »

Lite olika bud om VARFÖR de hade den där gula vinkeln men både Stuka och FW-190 som flög över Ungern hade dem. Här är en variant på förklaring (som har mer med Rumänien än Ungern att göra :) ) http://www.ghostbombers.com/markings/ye ... kings.html

Bomberna: om ränderna är på den cylindriska delen av bomben så skulle jag rekommendera att du BÖRJAR med att måla rött. Skär sedan en tunn tejpremsa med linjal och vass kniv, sätt den där den röda ringen ska vara och måla sedan resten av bomben. När du pillar bort tejpen har du en skarp röd ring!

Är ringen runt nosen på bomben där den inte är cylindrisk så funkar det att skära en cirkelmask enligt nedan:
Bild

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vinterkamouflage flygplan VK2

Inlägg av magnusf »

Man ska inte underskatta en fin pensel och en stadig hand! Bra!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar