Nybörjarfråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Nybörjarfråga

Inlägg av U2U2 »

Hej alla,

Kanske inte en riktig nybörjarfråga men försöker ta mig till en ny nivå. Helt lost. Vore väldigt tacksam för hjälp.

Vill preshada (1/72 1/48) med airbrush. Vet inte vilken mm på nålen, lufttryck, hur mycket färg/tinner osv.

Vill börja fada med airbrush och har precis samma frågor som ovan om det.

Försöker men får inte till det med sprutan och kompressorn.

Bifogar bilder så ni ser att jag är aktiv och bygger. Kommer gärna på möten och blir medlem då face-to-face kanske är enklare.

Med vänlig hälsning,
Daniel Patocka
Bilagor
9A299A5E-7454-4EBA-816F-561EBCBA690B.jpeg
9A299A5E-7454-4EBA-816F-561EBCBA690B.jpeg (1.86 MiB) Visad 2717 gånger
74E95B2E-1718-41F0-9676-042AC1E3ECC7.jpeg
74E95B2E-1718-41F0-9676-042AC1E3ECC7.jpeg (2.38 MiB) Visad 2717 gånger
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av Jon MW »

De där frågorna har ganska många svar och många av de är rätt/fungerar.

Va det gäller storlek på nål/munstycke så går det att göra i stort sätt samma saker med 0,2-0,5 mm. Det går att göra (nära på) lika fina smala linjer med en 0,5 som med en 0,2 men man har mindre spelrum med avtryckaren. Men i stort skulle jag säga att 0,2/0,3 mm fungerar till 95%+ av modellbygge, så har man bara en spruta så kan det va en bra början.

Hur mycket färgen ska förtunnas beror på ganska många saker, tryck, avstånd till modellen, typ av färg, typ av förtunning, temperatur, typ av spruta osv. Men som en början så skulle jag sätta kompressorn på ca 1 bar/15 psi och sen tunna ner färgen tills den sprutar bra. Det handlar om att hitta balansen så färgen inte rinner (för högt tryck eller tunn färg) eller att den spottar så det blir prickigt (för lågt tryck eller tjock färg). Så det finns många kombinationer där som fungerar. Men fördelen med att ha lägre tryck (ca 1 bar) och tunnar färg är att lagerna blir mer transparenta så man får bygga upp färgen i fler lager, så man inte täcker t. ex. den preshading man har lagt innan. Som en början på hur tunn färgen bör va så skulle du kunna köpa en flaska MR Paint, de är ganska bra förtunnade rakt ur flaskan och ger en fingervisning hur mycket man kan behöva förtunna andra färger. Tittar man på andra "airbrush färdiga" färger t. ex. Vallejo Model Air så går de att spruta rakt ur flaskan, men man får höja trycket till kanske 1.7 bar.

Tyvärr så finns det ingen riktig kombination av färg, tryck och spruta som bara fungerar. Utan det handlar mycket om träning och hur man gillar att jobba. Men jag skulle som sagt rekommendera att börja med typ en 0,2 mm nål/munstycke, ca 1 bar och färg ungefär lika tunn som MR Paints. Ska man göra lite finare detaljer så späd färgen lite till och gå ner till kanske 0,8 bar.
U2U2
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 maj 2020, 19:24
Namn: Daniel Patocka

Re: Nybörjarfråga

Inlägg av U2U2 »

Tack så hemskt mycket, Jon. Uppskattas.
Skriv svar