DC-8 långt innan flygskam

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Henrik R »

Visst gillar vi SAS gamla flygkläder med draken?. Det är klart att även Carlzon shemat också är snyggt på en DC-8:a, men lite plåtrent livar alltid upp lite.
Det var ett kul bygge om inte annat.Enjoy.

Lite blackbase!
Bild

Lite alclad!
Bild

Lite dekaler.
Bild

Lite klart!
Bild

Bild

Bild

Bild
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Joakim Hultman »

Jäklar vilken tjusig metallfinish det blev!
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Niklas »

Snyggt! Den har du lyckats riktigt bra med, som alltid. Så jag borde inte vara förvånad.. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Anders.Edblad »

Den blev fin! Snabbt och snyggt som vanligt.
Dc-8an blir väldigt vacker i den där märkningen.

Anders E
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Björn Fransson »

Stiligt bygge av en riktig klassiker i sin allra snyggaste kostym. Men ska inte radomen vara svart längst fram? Inte lika mycket som på DC-9:an, men ändå. Eller saknades den på just denna individ?

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Henrik R »

Tjena, Tack Jocke, Niklas o Anders och även Björn, Tack! Du har delvis rätt, På OY-KTG ska radomen ha en väldigt ljusgrå nyans, inte svart. Grejen var den att enligt Lima November så beskrivs radomen på 63PF:s antingen Grå eller svart. Enligt mina referensbilder så kunde jag inte avgöra vilken färg den skulle ha. Så jag gav f-n i och måla den. SEN när den var klar lyckades mina googlingkunskaper hitta en klockren bild på OY-KTG med ljusgrå radom. Så radomen kommer jag givetvis fixa till i en snar framtid. :-)
Däremot så sitter OY-KTG på fel sida på vingen. Den ska sitta på undersidan, Vilket är Lima Novembers fel, Dom förvillar byggaren genom att göra en bild på ovansidan på vingen och spegelvända dekalen. Alltså, detta är ju inte rätt väg tycker jag, även om dekalen är spegelvänd så får min hjärna mig att se dekalen baklänges, vilket ser rätt ut i hastig blick. I alla fall för mig. Det hade varit enklare om dem hade ritat undersidan istället, då hade det inte funnits nån felmarginal. Nåja..

Bild

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Björn Fransson »

Aha, där ser man! Ja, vilken lurig instruktion! Men DC-8 måste vara den mest eleganta airlinern av dem alla. Möjligtvis i konkurrens med VC-10. Ja, och då, logiskt nog, även Il-62. :)
teeo
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jan 2020, 20:57
Namn: Thomas Olsson

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av teeo »

Så snyggt !!!!!
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Stefan S »

Mycket snyggt :) Enda invändningen som jag kan ha är väl de ifyllda panellinjerna, bortsett från det, mycket snyggt!


Stefan
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: DC-8 långt innan flygskam

Inlägg av Andre B. »

Vackert bygge Henrik. Det där måste ha varit ett av de snyggaste flygplan SAS haft.
Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar