Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Jobbar mig vidare genom rysshögen i 1/48. Letade efter något lite lättbyggt och hamnade då förstås med modellbyggarens osvikliga logik på den här: :D

Bild

Modellen är från runt 1990 och med dagens mått mätt förstås ett riktigt ök. Men sett till sin tid, ändå imponerande på många sätt. Visst, panellinjerna är i bredaste laget och detaljeringen kanske lite väl grov. Men ställt mot den dåtida konkurrensen och det faktum att den ändå är helt okej i formerna, ändå bättre än man skulle kunna tro.

Lådan innehåller delar både till BKL och BMK-versionerna. Jag ska bygga exportversionen BMK med indiska dekaler. BMK hade mindre ställ, vilket innebär att "bulorna" vid huvudställen måste slipas bort (i lådan finns olika underdelar av vingarna till de olika versionerna - ambitiöst!).

Bild

Ibland är detaljeringen som sagt lite väl grov. Värsta exemplet är utsläppen som ska sitta på ryggen. Det blev till att ta fram skalpellen och skulptera lite.

Bild

De bristande detaljeringen i cockpit gör att huven får bli stängd. Lådans stol är däremot i simplaste laget och behöver göras något åt. Hade tänkt använda Pavlas resinstol, men den var för stor. Så det blev till att leta upp en gammal stol, från Trumpeters Su-9, och pimpa den lite:

Bild

Till min stora förvåning var passformen över förväntan. Två rejäla grodor finns; vingarnas infästning mot kroppen, främst undersidan och den bakre delen, samt stabilisatorn som inte passar alls. Här blev det till att slipa och spackla en hel del. Fenan krävde viss finslipning, men i övrigt funkar det mesta riktigt bra.

Bild

Cockpiten i färdigt skick: Även partierna framför instrumentpanelen och bakom stolen fick scratchas, där var det helt blankt...

Bild

Efter lite primer och finjustering var det dags att börja måla! Den här gången med Mr. Paint, kamouflaget målades utan maskering (är lite trött på att maskera kamouflage).

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 14 jul 2020, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Anders.Edblad »

Logiken hos oss modellbyggare är inte alltid så logisk!
Trevligt att se en tidig 90-talare från Smer byggd, den ser ut att bli riktigt fin med den där målningen.

Anders E
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Ulf Lundberg »

Björn Fransson skrev: 04 maj 2020, 08:20 (är lite trött på att maskera kamouflage).
Du har min fulla förståelse. ;)
Dessutom; frihandssprutning är ju kul!
Ser kanonbra ut så långt.
Uffe
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Henrik R »

Det ser riktigt intressant ut det där kammoflaget. Kommer bli fett. Snygg variation.
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Tack alla!

Nu är dekalerna på plats. Lådans var oanvändbara, dessutom till fel individ, så det fick bli ett ihopplock med rundlar från Eduards MiG-21 plus en del annat från arkivet. Efter att bilden togs, har jag även fått till washen. Dags för vädring och slutfinish.

Bild
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Man ska tydligen avsluta byggen också... Inte bara börja på nya. :) Men nu är Suchoj nummer 1 klar:

Bild

Bild

Skaffade pitotrör från Master, annars inget nytt från senaste uppdateringen. Lackad med Oceans härligt tokmatta och vädrad med en hel del torrpastell.

Bild

Hjulhus och ställ fick lite extra jox.

Bild

Bild

Lite närbilder. Panellinjerna är kanske i fetaste laget, men på något sätt funkar det på detta även i övrigt rätt grovhuggna flygplan. Det som slår en är hur stor den är jämfört med t ex en MiG-21.

Bild

Bild

Trots modellens tillkortakommanden var det faktiskt ett riktigt kul bygge. Skulle absolut kunna tänka mig att bygga en till. KP har ju givit ut den på nytt, men då i lite trevligare plast än den ganska hårda, spröda plast som den här originalutgåvan var gjuten i. Plus med betydligt bättre dekaler och lite ets och masker. Kan mycket väl hamna i en stash i Närke en vacker dag. :)

Bild

Fler uppdateringar kommer. Både på avslutade och påbörjade byggen. Det är uppenbarligen roligare att bygga än att fotografera...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48 - Klar!

Inlägg av magnusf »

Jag är inte helt säker men jag tror att detta är den sista modell det ursprungliga KP gjorde (det finns ett KP idag också men det är inte samma företag).

Som vanligt ser man att så fort det är ett ryssåk du bygger Björn så får de lite extra kärlek :) ! Tuff flygmaskin och kul med indiskt!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Ser apstor ut. Som en gigantisk häxkvast med blåslampa. Gillar det sletna intrycket och det högst assymetriska camouflaget.

Sliter med några 97,8%-igt färdigställda modeller så jag får väl ta mig i kragen.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Suchoj Su-7BMK, OEZ (KP/Smer) 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar!

Magnus: Är lite osäker på ursprunget, jag trodde också att det var gamla KP, men den gavs ut från början under OEZ-varumärket. Men det kanske var samma som KP? De rev ju av ett gäng 1/48:or ungefär samtidigt, Su-7, Su-17, Su-25 och MiG-21MF. Vet faktiskt inte vilken som var först. Men Su-7:an och 25:an är ju nyligen återutgivna av KP med lite extra pimp i lådan. Och gissa vem som köpte den tvåsitsiga tjugofemman häromdagen? :)

Stellan: Bra beskrivet! :) Och känner igen det där med 97,8. Har tre sådana på byggbordet just nu. Kämpar hårt med att INTE dra igång något nytt just nu. Få se hur jag lyckas.
Skriv svar