Airbrushproblem

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Airbrushproblem

Inlägg av Björn G »

Hej alla,
Nu när man jobbar hemifrån så har jag äntligen fått tid och utrymme att bygga lite igen. Tyvärr strejkar min airbrush, så istället för att bygga har jag spenderat en vecka med att rengöra, byta o-ringar, granska nålspetsar och kolla instruktionsvideos på nätet. Jag känner att jag gjort allt, men inte kommit åt problemet. Dags att vända sig till den samlade expertisen!

Bild

Problemet:
Det kommer luft in i sprutan. När jag drar åt munstycket (A) helt så kommer det överhuvudtaget inte någon luft ut ur sprutan. Lossar jag lite, lite på (A) så kommer det fullt med luft, men då bubblar och stänker det i koppen.

Jag har letat efter skador på nål mm. Jag har skruvat loss allt och rengjort i omgångar. Jag har testat att spänna och lossa alla skruvar. Jag har bytt alla packningar. Jag har försökt komma in i luftkanalen så långt det går (fast det är svårt - hur gör man?). Jag har låtit ”kroppen” (R) bada i airbrush-cleaner i ett par dagar... Snart ger jag upp!
Hjälp, någon?!?
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Michael »

Det tyder på att hålet i ändan på del A är delvis täckt. Dvs nålen kommer igenom men luften borde komma runt nålen. Ta en coctail stickka och peta i hålet så kommer säkert en del färg att lossna.

Michael
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Michael »

Ett annat möjligt fel är ifall du råkar ha olika nål storlekar. Del A är olika för 0,2 & 0,4 mm munstycke. Sätter du del A för 0,2mm på en spruta med 0,4mmm nål/munstycke så kommer ingen luft igenom
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Björn G »

Tack för tips! Cocktailpinne prövad - efter några timmars bad i den vidrigaste airbrush-cleanern som jag har. (Alclad). Lite färg fanns det allt, men inte tillräckligt och problemet kvarstår. Finns (A) i olika storlekar? Jag visste att Nozzlen (B) och nålen (C) måste matcha, men jag trodde att (A) var samma. Hmmm....
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Michael »

Det är ganska många som gått på niten att sätta en 0,2mm frontstycke på en 0,4mm nål. Då kommer i princip inte någon luft ut
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Björn G »

Oups! Då är bara frågan var mitt andra frontstycke kan tänkas vara! Vinden är stoooor, lådorna är måååånga... men nu finns det i vart fall hopp! Dessutom har jag nog världens renaste och mest välsmorda spruta! Tack!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Airbrushproblem

Inlägg av magnusf »

Björn! Väldigt kul att ha dig tillbaka här :) !
infinity.PNG
infinity.PNG (256.86 KiB) Visad 6696 gånger
Här har du en skiss som borde vara ganska allmängiltig för hela H&S-familjen.

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Björn G »

Tack Magnus,
Vi ropar inte hej, men jag hoppas det blir lite byggande nu. Måste bara hitta rätt bland mina nedpackade och undanstoppade grejor. Vår vind påminner lite om slutscenen i Jakten på den försvunna skatten...
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Anders.Edblad »

Såna där rengöringsborstar till tänderna är ofta mycket bra att rengöra sprutan med, de finns i olika storlekar.
Jag köpte ett ganska dyrt rengöringskit från en airbrush återförsäljare då låg de såna i förpackningen och vanliga piprensare.
Särskilt bra att rengöra små luftkanaler med.
Rengöring.jpg
Rengöring.jpg (101.5 KiB) Visad 6634 gånger
Anders E
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airbrushproblem

Inlägg av Björn B »

Jag föredrar mellanrumsborstarna från "riktiga" apoteket". Dom har inte plastklumparna i botten så dom når bättre in i färgsprutan
Skriv svar